Sari direct la conținut

Imaginea Afacerii „Rosia Montana”, spalata printr-o campanie de sute de mii de euro

Romania libera Editia Transilvania-Banat

Mandatul noii conduceri a companiei „Rosia Montana Gold Corporation”, inceput in urma cu cateva luni a fost marcat de probleme, inca de la inceput. Imaginea negativa a proiectului de la Rosia Montana a silit Compania sa investeasca sute de mii de euro intr-o campanie de „angelizare” a imaginii.

De asemenea, reprezentantii „Gabriel Resources” au iscat neintelegeri cu autoritatile locale din Alba, care au fost deranjate de promisiunile facute de acestia reprezentantilor judetelor vecine. Nu in ultimul rand, RMGC are probleme serioase cu organizatiile neguvernamentale care se opun proiectului.

Noua echipa instalata la varful „Gabriel Resources” (actionarul majoritar al „Rosia Montana Gold Corporation”), in frunte cu presedintele Consiliului de Administratie, Alan Hill, s-a confruntat inca de la inceput cu o mare problema de imagine.

Vicepresedintele RMGC, Richard Young, a recunoscut in urma cu cateva luni faptul ca firma pe care o reprezinta are o problema de imagine, drept pentru care au fost investite cateva sute de mii de euro intr-o campanie „de informare corecta a publicului”.

Reprezentantii companiei au precizat la data respectiva difuzarea spoturilor de televiziune si a printurilor pentru presa scrisa a costat 500.000 de euro, si ca alte fonduri urmau sa fie alocate. „Este primul proiect la care se foloseste aceasta metoda. Am fi preferat sa cheltuim acesti bani aici, la Rosia Montana”, a afirmat Young la sfarsitul lunii ianuarie a acestui an.

Banii sunt gestionati de doua agentii: „GMP Ashley” si „Spoon Media”. De remarcat este faptul ca „GMP” a mai lucrat pentru Partidul Democrat, respectiv pentru Traian Basescu, un sustinator public al proiectului de unde si unele speculatii care s-au facut in ultimul timp.

Practic, campania „Gabriel”, denumita „Povestea adevarata”, prin care mai multi moti din Rosia Montana vorbesc despre „realitatile” din zona, se vrea o actiune de „angelizare” a firmei, perceputa ca o companie straina ce intentioneaza sa rada cativa munti din zona, sa mute sute de localnici si sa ia partea leului (80%) dintr-un zacamant al statului roman. Totul in mai putin de 20 de ani.

Investitie din Alba, detinuta de stat printr-o firma din Hunedoara

In scurt timp, reprezentantii companiei au reusit sa-si strice relatiile cu autoritatile locale din Alba. Spre exemplu, presedintele CJ Alba, Ion Dumitrel (PD) a refuzat in repetate randuri sa participe la actiunile publice ale RMGC. El le-a reprosat public reprezentantilor firmei, si chiar presedintelui Alan Hill faptul ca promit in mai multe judete colaborare economica cu firmele de acolo.

Este vorba de contracte cu firmele de constructii, furnizori de alimente si consumabile etc, pentru durata proiectului. Promisiunile sefilor de la RMGC l-au determinat pe prefectul de Cluj, Alin Tise (finul presedintelui PD, Emil Boc) sa se autoproclame mediator intre sustinatorii si adversarii proiectului (lucru pe care ulterior l-a nuantat si pana la urma l-a negat).

Alan Hill a avut intalniri si cu alti sefi ai administratiilor din judetele vecine cu Alba, ceea ce a fost de natura sa adanceasca problemele cu autoritatile locale.

De alfel, neoficial, printre sefii administratiei din Alba exista o nemultumire referitoare la faptul ca statul roman detine 19,3% din actiuni prin Compania „Minvest”, cu sediul in alt judet, respectiv la Deva (judetul Hunedoara). Din acest punct de vedere, acestia nu se pot impaca cu ideea ca sume importante vor „scapa” bugetului local.

La data la care este preconizata inceperea investitiei, toate exploatarile miniere din subordinea „Minvest” vor fi inchise, iar compania de stat nu va mai avea practic nimic de facut in afara administrarii „feliei” ce revine statului roman din exploatarea de la Rosia Montana.

De-a lungul timpului, autoritatile din Alba au incercat, fara succes tocmai „ruperea” de „Minvest” a exploatarilor miniere din judet, cu bataie mai lunga pe administrarea actiunilor statului roman la RMGC.

Faptul ca nu s-a reusit acest lucru poate avea chiar legatura cu noua exploatare de la Rosia Montana, reprezentantii „Minvest” si autoritatile din Hunedoara tinand „cu dintii” de exploatarile de stat din judetul Alba.

Contra-campania ONG-urilor

Campania agresiva promovata de RMGC in ultimele sase luni a fost „atacata” printr-o contra-campanie de organizatiile non-guvernamentale care se opun proiectului. Printr-un plan bine pus la punct si beneficiind de o sustinere financiara importanta, ONG-urile raspund periodic la actiunile RMGC, folosind toate mijloacele, inclusiv cele juridice.

Sunt cunoscute cateva decizii ale instantelor de judecata favorabile opozantilor proiectului, care au contestat o serie de decizii emise de institutii publice ale statului. In ultima instanta, opozantii au recurs la afise anti-proiect, ce au fost lipite in mai multe orase din Transilvania dar si in Bucuresti.

Protestele intense ale ONG-urilor l-au facut pe Alan Hill sa declare, la un moment dat, ca nici unul dintre proiectele la care a lucrat pana acum nu a intampinat o resizistenta atat de indarjita. Opozitia manifestata impotriva proiectului precum si intarzierile inregistrate in procesul de autorizare au ridicat o serie de semne de intrebare cu privire la evolutia proiectului in perioada urmatoare.

Reprezentantii companiei preconizeza sa obtina autorizatia de constructie pana la sfarsitul anului 2006, astfel incat demaarea efectiva a constructiei exploatarii miniere sa aiba loc cel mai tarziu la inceputul anului 2007. In aceste conditii, anul 2006 poate fi decisiv pentru proiectulÊde la Rosia Montana.

O noua amanare a obtinerii documentelor de mediu necesare ar putea insemna sfarsitul „visului” si aruncarea la „cosul de gunoi” a celor peste 100 de milioane de dolari cheltuiti pana acum.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro