Afacere British Petroleum de 150 mil. dolari cu Santierul Naval Galati
Daca nu fac benzinarii, macar tancuri petroliere. British Petroleum, al doilea grup petrolier din lume, nu are nici o benzinarie in Romania, dar incheie acum una dintre cele mai mari afaceri ale sale pe piata locala, cu Santierul Naval Damen Galati. BP, asa cum este cunoscut in toata lumea, are afaceri anuale de peste 200 mld. $.
BP Shipping, companie care face parte din BP, negociaza cu Damen Galati un contract pentru executia a trei tancuri petroliere noi, au spus pentru ZF surse apropiate afacerii. Comanda pentru Santierul de la Galati va fi una dintre cele mai mari de pe piata romaneasca, valoarea contractului fiind estimata in prezent la aproximativ 80 milioane lire sterline(150 mil. $), mai spun sursele citate.
„Negocierile cu BP sunt foarte avansate, urmeaza sa fie agreate si de catre banci pentru finantarea contractului. Toate procedurile pentru construirea a trei tancuri petroliere de catre Damen Galati urmeaza sa se incheie in urmatoarele saptamani”, au precizat sursele citate, care au adaugat ca durata de executie va fi de circa 2 – 3 ani.
Oficialii Santierului Naval Damen Galati nu au facut nici un comentariu pana la inchiderea editiei Ziarului Financiar.
Gigantul britanic, cu un profit net de 10 mld. $ la venituri de 235 mld. $ in 2003, deruleaza in acest moment un program de extindere si reinnoire a flotei sale de tancuri petroliere, in valoare de mai multe miliarde de dolari, prin care dimensiunea acesteia se va dubla pana in 2006. In ultimul an, flota BP a fost dotata cu 11 tancuri petroliere noi, fiind comandate alte 30.
Pe plan mondial, au aparut reglementari in domeniul transportului petrolier si al gazelor lichide, care obliga armatorii sa isi inlocuiasca navele vechi cu nave noi, cu pereti dubli sau chiar tripli. Astfel, cresterea volumului de comenzi ofera oportunitati imense pentru santierele navale, inclusiv cele din Romania.
Astfel, dupa o perioada de agonie, santierele navale romanesti au parte de anul trecut incoace de o perioada de boom aproape fara precedent.
Comenzile sunt in crestere la majoritatea operatorilor de profil din Romania, printre care se numara santierul de la Braila (detinut de grupul norvegian Aker), Severnav Drobeta Turnu Severin (inca neprivatizat), Orsova (controlat de SIF Transilvania) sau Mangalia (al grupului coreean Daewoo), toate fiind incarcate cu comenzi pentru urmatorii doi – trei ani.
Cauza: comenzile din partea armatorilor sunt determinate de o crestere puternica a economiilor din Asia, mai ales China si Japonia, dar si inlaturarea temerilor provocate de atentatele teroriste de la 11 septembrie 2001 din SUA.
Afacerea Damen cu BP nu este chiar o surpriza, avand in vedere ca santierul de la Galati se pregateste sa livreze pana la finele acestui an alte trei nave de transport, mai mici insa, catre britanici.
„La Galati se construiesc acum trei nave tot pentru BP, insa noi ne ocupam de executie, contractant fiind in acest caz Damen Bergum din Olanda. Este vorba insa de nave mai mici decat cele ce urmeaza a fi contractate, valoarea lor in jur de 45 milioane euro”, au mai spus sursele citate.
Santierul Naval Galati, detinut de catre grupul olandez Damen Shipyard, anunta la finele anului trecut derularea unui program de investitii de circa 15 milioane euro pana la finele anului 2005 pentru constructia unor instalatii portuare, care vor include un doc uscat si o hala de montaj, destinate reducerii duratei de constructie a navelor.
Investitia este necesara datorita numarului mare de contracte in derulare, ceea ce impune realizarea unor capacitati de productie suplimentare. Societatea trebuie sa onoreze pana in 2005 sapte contracte incheiate cu parteneri din Germania, Olanda, Irlanda, Marea Britanie si Franta pentru livrarea a 32 de nave aflate in diverse stadii de executie.
Damen Shipyard a achizitionat, in aprilie 1999, de la fostul Fond al Proprietatii de Stat, pachetul reprezentand 51% din actiunile Santierului Naval Galati. Ulterior, grupul olandez si-a majorat participatia pana la 98% din capitalul societatii.
Santierul din Galati realizeaza pentru piata externa remorchere, petroliere, nave destinate transportului de autovehicule, platforme petroliere, macarale plutitoare grele si nave de coasta cu un deplasament maxim de 15.000 tdw.
Potrivit ultimelor rezultate disponibile, Santierul Naval de la Galati a incheiat primul semestru al anului trecut cu un profit net de 13,5 mld. lei la o cifra de afaceri de 650 mld. lei.
British Petroleum activeaza in peste 100 de state din lume, avand 110.000 de angajati. Grupul petrolier britanic are totusi in Romania o prezenta firava indirect, prin vanzarea de lubrifianti, respectiv colaborarea cu compania petroliera Petrom din domeniul comercializarii carburantilor pentru avioane.
BP este listata pe Wall Street, New York, unde capitalizarea depaseste 194,5 miliarde dolari.