Sari direct la conținut

Spre Europa, cu vaporul si cu trenul de mare viteza

Evenimentul Zilei

Peste sapte-opt ani, Romania ar putea fi legata de cele mai indepartate orase europene, atat prin reteaua de cai ferate europene, cat si pe apa. Proiectul unei magistrale feroviare de mare viteza este abia la inceput, dar canalul fluvial Dunare-Rin, ce leaga Constanta de Rotterdam (Olanda), primeste deja finantari de la Uniunea Europeana.

Comisia Europeana a impartit, in urma cu cateva zile, peste 5 miliarde de euro pentru finantarea unor proiecte de constructie sau reabilitare a unor cai de transport de pe intregul continent. Mai bine de 3,9 miliarde de euro vor fi investiti pana in 2013 in retele feroviare de mare viteza care leaga toate colturile Europei.

Pe lista de asteptare a tarilor care doresc sa se lege de aceasta retea se afla si Romania.

Potrivit ministrului transporturilor, Ludovic Orban, un proiect de astfel de axa feroviara care sa treaca prin Romania ar putea primi finantare prin bani europeni, insa abia din 2013.

Proiectul TGV-ului (n.r. – trenul de mare viteza) din estul Europei, care leaga Parisul si Strasbourgul de Viena si Bratislava a primit peste 438 de milioane de euro, pentru doua sectoare din Franta, patru in Germania si alte doua in Austria. Si reteaua feroviara de mare viteza din sud-estul Europei va avea parte de modernizari pana in 2013.

Mai bine de 671 de milioane de euro au fost alocate pentru sectorul francez Nimes-Montpellier si pentru alte tronsoane transfrontaliere.

Axa franco-italiana Lyon-Torino se va prelungi in Slovenia si Ungaria pe traseul Trieste-Divaca-Ljubljana-Budapesta. Sumele alocate de Comisia Europeana pentru acest proiect trec de 754 milioane de euro.

Numai tunelul alpin de 51 de kilometri dintre Italia si Franta costa 671 de milioane de euro, iar prelungirea tronsonului pana la Divaca – alte 50 de milioane.

Alte axe care au primit finantari sunt Berlin-Verona/Milano-Napoli-Messina-Palermo (960 de milioane de euro), Lyon/Geneva-Basel-Duisburg-Rotterdam/Anvers (403 milioane de euro) si reteaua de cale ferata de mare viteza din Spania (266 de milioane de euro).

integral in EvZ

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro