Revista Idei in Dialog
Din cuprinsul numarului 8 al revistei de cultura „Idei in Dialog”
Horatiu Pepine – „Fotografie de grup cu Ion Iliescu”
Analizind motivele pentru care marile teme de actualitate in primii ani de dupa 1990, cum ar fi restituirea proprietatii, interzicerea accesului nomenclaturii comuniste la structurile puterii politice, procesul comunismului, etc., s-au degradat, autorul scrie: „Trasatura cea mai insemnata a decaderii (acestor teme) nu este atata faptul ca nu mai antreneaza mari emotii publice, ci ca s-a pierdut
perspectiva intregului.
Trecutul comunist este abordat pe segmente, care par fara legatura unul cu altul: o lege privind nomenclatura, o alta cu referire la securitate si nu in ultimul rand nenumarate legi, ordonante si dispozitii privitoare la proprietatile confiscate sub o forma sau alta.”
Ioan Stanomir – „De doua mii de ani”
In studiul asupra imaginii evreului in cultura romana pornind de la cartea lui Andrei Oisteanu, autorul sintetizeaza temele antisemitismului pentru a ajunge in final la conversia acestora in acel „loc comun” al solidaritatii umane: „Anatomia fanatismului ocazioneaza, in cazul studiului lui Andrei Oisteanu, si un elogiu al solidaritatii umane.
Al solidaritatii ce anuleaza imperativul etatic al urii. Antidotul impotriva barbariei ramane redescoperirea radacinilor umanitatii insesi.”
Sorin Cucerai – Despre prietenie. Eseu epistolar
Autorul eseului pune prietenia in urmatorii termeni: „Prietenia (sau iubirea) apare atunci cand heruvimul unic intalneste exact chipul vazut, manifest al productiei sale tainice (si reciproc, evident, pentru serafim). Intalnindu-se, cei doi isi descopera partea nevazuta (nu partea lipsa, cum zice gura lumii de la Platon incoace).
Heruvimul isi descopera uluit sinele, iar serafimul, eul. Si cei doi se leaga firesc, heruvimul temporizind sinele, serafimul catalizind eul.”
Virgil Iordache – Lantul fiintei.
Autorul isi construieste eseul pornind de la urmatoarea intrebare:„Unde este Dumnezeu? Sau mai bine spus, unde este Dumnezeul celuilalt? Raspunsul la aceasta intrebare, prin miza axiologica a divinitatii, poate cu usurinta sa genereze ura sau iubire, conflict sau armonie.”