15 fonduri vor administra pensiile private
Amintirea falimentelor rasunatoare ale unor fonduri de investitii este inca vie, iar multi se tem ca experienta se poate repeta si cu fondurile de pensii private.
Deocamdata au fost autorizate opt fonduri pentru administrarea fondurilor private, dar numarul lor va ajunge in scurt timp la 13-15, a declarat ieri in cadrul unui seminar pe aceasta tema Mircea Oancea, presedintele Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private (CSSPP).
Pentru a limita riscurile investitionale, legislatia a impus anumite tipuri de plasamente si constrangeri la acest capitol, ele urmarind sa asigure investitiilor un grad mai mare de prudentialitate.
Pe de alta parte, nivelul randamentelor va fi influentat negativ si de procentul de cotizatie care este stabilit acum la 2% din venitul brut, dar aceasta situatie se va corecta in urmatorii ani, cand cotizatia va creste pana la 8%, a spus Mircea Oancea.
Fond de garantare
In plus, pentru a conferi si mai multa incredere in pensiile private, pana la sfarsitul anului se va infiinta un fond de garantare a pensiilor private, a anuntat Mircea Oancea.
El va fi constituit din cotizatiile pe care le vor face toate fondurile de administrare, nivelul lor urmand a fi stabilit in functie de valoarea fondurilor pe care le administreaza fiecare.
„Intentionam ca pana la sfarsitul lunii viitoare, cel mai tarziu, sa punem in dezbatere publica o norma privind infiintarea acestui fond”, a precizat seful CSSPP. Fondul de garantare isi va putea, la randul sau, investi banii in instrumente cu lichiditate mare si risc scazut.
Sub ce forma se va constitui fondul de garantare, societate pe actiuni, departament in interiorul comisiei de supraveghere etc., ramane de vazut, autoritatile incercand sa gaseasca cea mai buna varianta astfel incat sa se evite problemele aparute in functionarea unor fonduri similare care exista in domeniile asigurarilor, investitiilor sau bancar.
Pentru a evita utilizarea pietei pensiilor private in operatiuni de spalare a banilor, CSSPP a incheiat deja mai multe protocoale de colaborare cu autoritatile de supraveghere din zona financiara, atat din tara, cat si la nivel european.
Circuitul informatiilor si al banilor
Aceste probleme nu sunt la ora actuala rezolvate, asteptandu-se si punctul de vedere al Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, care are in subordine trezoreriile.
Exista varianta ca aceste cotizatii sa fie virate de angajator, prin trezorerii, catre Casa Nationala de Pensii si alte Asigurari Sociale (CNPAS), care la randul ei, beneficiind de baza de date pe care o are la dispozitie, sa vireze banii catre fondurile de pensii private.
Pe de alta parte ar exista si posibilitatea ca angajatorii sa faca direct aceste plati catre fonduri.
„Deocamdata ne aflam in plin proces de elaboraare a normelor de aplicare a legii, iar aici se vor rezolva toate problemele”, a subliniat la randul sau Mariana Campeanu, presedintele Casei Nationale de Pensii si alte Asigurari Sociale.
Pana la sfarsitul lunii se va elabora un raport privind circuitul informational si al banilor, urmand ca apoi sa se aleaga varianta optima.