Statul, corigent la pensii private obligatorii
Proiectul transferului a circa 400 de angajati ai Ministerului Muncii, in scopul implementarii pilonului II de pensii, este blocat de opozitia sindicatelor.
Cu numai o saptamana inainte de startul oficial al sistemului de pensii obligatorii administrate privat (pilonul II), institutiile statului implicate in acest sistem lucreaza de-abia la elaborarea caietului de sarcini pentru selectarea firmei IT care se va ocupa de compatibilizarea sistemelor informatice de evidenta a participantilor si colectare a contributiilor ale CNPAS si ANAF.
O alta problema este aceea a deficitului de personal al Casei de Pensii, care va trebui sa valideze actele individuale de aderare la fonduri de pensii pentru circa trei milioane de salariati.
A mai ramas doar o saptamana pana cand reforma pensiilor va deveni efectiva in Romania. Pe data de 17 septembrie urmeaza sa inceapa perioada de patru luni de zile in care se va desfasura procedura de aderare initiala la fondurile de pensii obligatorii administrate privat. Insa institutiile de stat implicate in reforma pensiilor sunt departe de a fi pregatite pentru acest start.
CNPAS, care va tine evidenta participantilor la fonduri si ANAF, care va colecta efectiv contributiile, trebuie sa puna la punct o platforma informatica comuna, care sa permita contabilizarea contributiilor pe conturi individuale. Aceasta platforma nu exista inca. Mai mult, CNPAS se confrunta cu un deficit grav de personal, de circa 600 de angajati.
Licitatia, probabil in noiembrie
„Atat specialistii nostri de la CNPAS, cat si cei ai ANAF lucreaza in prezent la elaborarea caietului de sarcini destinat licitatiei pentru selectarea firmei care va pune la punct platforma informatica comuna, astfel incat bazele de date ale celor doua institutii sa fie compatibile“, a declarat, pentru SFin, presedintele CNPAS, Mariana Campeanu.
Potrivit acesteia, licitatia va avea loc, cel mai probabil, in noiembrie, iar sistemul ar putea deveni functional pana in luna februarie a anului viitor, cand ar putea incepe efectiv colectarea contributiilor de la participanti.
In prezent, CNPAS dispune de o baza de date a contribuabililor la bugetul CAS, defalcata pe conturi individuale. Problema este ca ANAF nu dispune de o platforma similara. Din aceasta cauza, CNPAS nu poate sti cati bani intra in sistemul pilonului II si ce suma reprezinta procentul de 2% din CAS al fiecarui salariat, care va fi virat administratorilor privati.
In aceste conditii, banii participantilor risca sa se piarda sau sa fie blocati la Trezorerie, fara sa poata fi investiti de administratori. Polonia s-a confruntat cu o problema similara la implementarea pilonului II, unde absenta unui astfel de sistem informatic a dus la imposibilitatea de a se stabili cui apartineau sumele colectate.
Pentru a iesi din impas, guvernul polonez a decis atunci distribuirea banilor in mod proportional fondurilor existente, iar cei cu contributii mai mari au avut de suferit.
Criza de personal
Inregistrarea si avizarea actelor de aderare ale salariatilor la fonduri de pensii private obligatorii este un proces laborios, dat fiind ca un numar de circa trei milioane de salariati vor intra in sistem, iar procedurile de validare sunt extrem de migaloase, explica presedintele CNPAS.
„Ne confruntam cu o lipsa acuta de personal, pe care am raportat-o ministrului Pacuraru, iar domnia sa a venit cu ideea ca un numar de circa 400 de angajati de la ANOFM sa fie transferati la CNPAS. Din pacate, desi nu era vorba de disponibilizare, ci de transfer, sindicatele s-au opus acestei masuri, iar problema noastra ramane“, a spus Mariana Campeanu.
Presedintele CNPAS a mai aratat ca somajul in Romania a scazut mult in ultima perioada si ca ar fi normal ca ANOFM sa-si reduca personalul, ajutand, in acest fel, CNPAS sa treaca peste criza actuala de angajati.
de Adrian Mosoianu