Domeniile expirate au cautare pe Internet
Exista companii care castiga din vanzarea de nume de domenii de Internet. Exista companii care castiga din punerea la dispozitia utilizatorilor de Internet a platformelor de licitatii de nume de domenii active. Urmand aceasta logica, bineinteles ca exista si companii care castiga din stergerea numelor de domenii de Internet.
Asa a luat nastere o afacere de aproape 100 milioane de dolari anual, impartita „pe felii“ de o mana de companii cu „conexiuni“.
Situatia de la care au pornit este urmatoarea. Cineva achizitioneaza un domeniu „.com“ (spre exemplu), pentru care plata este anuala. Plateste la momentul achizitionarii pentru primul an de contract. Ulterior, in anul al doilea, uita sau refuza sa mai plateasca pentru domeniul respectiv.
In acel moment, domeniul este sters din baza de date a companiei prin intermediul careia s-a inregistrat si redevine liber. Sau, cel putin, asa ar trebui sa se intample. Pentru ca, in realitate, domeniul este inregistrat la cateva secunde dupa ce devine liber de o alta companie, care il va scoate apoi la licitatie.
Specialistii estimeaza ca profitul inregistrat de companiile care scot la licitatie domenii expirate este de aproximativ 100 milioane de dolari in fiecare an. Media este mare din moment ce pretul licitat al anumitor domenii trece de 100.000 de dolari.
In limbajul de specialitate, aceste companii se numesc „drop registrar“, termen imposibil de tradus in limba romana. Tehnic, ele sunt servicii automate de inregistrare a numelor de Internet expirate.
Un astfel de serviciu foloseste de obicei aplicatii software automate, care trimit pana la 250 de cereri de inregistrare simultane in incercarea de a inregistra primul un nume de domeniu expirat. Compania obtine, ca urmare a tranzactiei, un procent din pretul final al vanzarii domeniului la licitatie.
Pana la sfarsitul lunii septembrie, piata era dominata autoritar de SnapNames.com, un serviciu prin intermediul caruia erau inregistrate automat majoritatea numelor de domenii expirate. Din octombrie 2007, lucrurile s-au schimbat, iar piata a fost martorul unei lansari de succes care a adus, ca intotdeauna, o mica „drama“ in curtea concurentei.
Lansarea NameJet.com
Domeniile de Internet achizitionate prin intermediul Network Solutions si eNom, a caror plata anuala nu este innoita, iar domeniul expira, vor fi automat incluse intr-un nou serviciu de licitatie online, incepand din primele zile ale lunii octombrie. Noul serviciu, NameJet.com, este realizat prin asocierea dintre cele doua mari companii vanzatoare de domenii de Internet.
Potrivit cifrelor oficiale, eNom detine numele de domeniu NameJet.com, in timp ce Network Solutions de-tine marca inregistrata „NameJet“. Anterior, atat domeniile eNom, cat si domeniile Network Services erau oferite la licitatie, imediat dupa expirarea lor, prin intermediul platformei SnapNames.
De fapt, SnapNames.com era primul si cel mai influent serviciu de pe piata de licitatie a numelor de domenii expirate, pana la aparitia NameJet.com. Intr-un mod ciudat insa, istoria nu va retine SnapNames ca pe un castigator ci, dimpotriva, ca pe una dintre cele mai proaste afaceri din ultimii ani.
SnapNames a vandut cand trebuia
In iunie 2007, compania americana Oversee anunta cu mare fast achizitia serviciului SnapNames. Concluzia oferita de oficialii Oversee era aceea ca piata asista la crearea celei mai mari platforme dedicate domeniilor de Internet.
In comunicatul de presa oferit institutiilor media, Lawrence Ng, cofondator si CEO al Oversee, incerca sa concluzioneze simplu tranzactia: „Industria numelor de domenii continua sa creasca la o rata surprinzatoare. Oversee.net si SnapNames sunt acum in pozitia de lider al pietei si vor beneficia din plin de potentialul pe care il au.
Impreuna, vom construi unul dintre cele mai influente servicii online de astazi.“
Potrivit lui Arrington, SnapNames a fost achizitionat de Oversee.net pentru 35 milioane de dolari, suma care a luat in calcul veniturile anuale de 40 milioane de dolari ale companiei, precum si profitul acesteia de 3 milioane de dolari anual. La momentul achizitionarii, SnapNames conta pe venituri anuale de 70 milioane dolari, intr-un orizont de timp de cinci ani.
Oficialii Oversee au uitat sa analizeze cu adevarat sursele acestor venituri. Aproape jumatate din bani veneau ca urmare a intelegerii incheiate de SnapNames si Network Solutions. Odata cu lansarea NameJet, Network Solutions tri-mite o notificare de reziliere a intelegerii cu SnapNames si da clar de inteles ca nu mai doreste continuarea parteneriatului. Noii actionari raman cu o afacere ale carei venituri scad dramatic.
Despre vechii actionari, doar de bine, din moment ce au reusit sa vanda cu multi bani un serviciu a carui valoare urma sa scada puternic in doar doua luni, ca urmare a lansarii NameJet.com. Daca au stiut sau nu despre aceasta lansare, e greu de spus.
Un singur lucru trebuie inteles ca urmare a acestei tranzactii. Acea companie care controleaza activitatea de stergere a domeniilor inregistrate de Network Solutions reuseste sa controleze piata.
Explicatia este aceea ca, o buna perioada de timp, inregistrarea de domenii nu era posibila decat prin intermediul Network Solutions, motiv pentru care multe dintre numele de domenii generice au fost inregistrate prin intermediul acestei companii.