Patriciu, noul rege al asfaltului
Compania de Autostrazi a impus, din 2008, folosirea bitumului cu polimeri la constructia sau reparatia de drumuri. Singurul producator din tara este deocamdata Rafinaria Vega, apartinindu-i lui Dinu Patriciu.
Toate drumurile nationale, autostrazile si drumurile europene din Romania vor fi construite, incepind de anul viitor, cu bitum modificat, acesta fiind cu 20% mai scump decit cel clasic, dar avind o calitate mai buna.
„Exista o decizie la nivelul conducerii Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri din Romania (CNADR) ca, incepind din 2008, toate drumurile de categoria 1, 2 si 3 sa se construiasca din bitum cu polimer“, a declarat miercuri directorul de intretinere in cadrul CNADR, Florin Dascalu, potrivit MEDIAFAX.
Adaugarea la temperaturi inalte a unor componenti precum cauciucul sau materialele plastice de inalta densitate in bitum este una dintre variantele de modificare, numita polimerizare.
Solutia va fi mai scumpa cu circa 20% decit cea clasica a bitumului simplu, dar, potrivit lui Dascalu, utilizarea bitumului modificat determina pastrarea calitatilor unui drum cel putin cinci ani, respectiv pe toata durata de viata a acestuia. El a dat exemplu DN2, intre Buzau si Urziceni, care, reparat in 1999, este in continuare bun.
Singurul producator de bitum modificat din Romania este deocamdata Rafinaria Vega din Ploiesti, care detine instalatii de polimerizare a acestuia si apartine omului de afaceri Dinu Patriciu. Conducerea CNADNR, care a impus folosirea acestui bitum in luna octombrie (la doar doua luni dupa deschiderea unitatii de la Vega), neaga ca dispozitia a fost luata pentru a incuraja afacerile lui Patriciu.
„Nu ma intereseaza cine e si ce are Patriciu. Ar fi o prostie sa nu facem drumurile mai bune doar pentru ca acesta este singurul producator de bitum polimerizat“, spune Florin Dascalu.
„Am primit doua propuneri in acest sens de la directiile specializate si le-am avizat. Nu mi se pare nimic rau“, afirma Mihai Grecu, director general al CNADNR.
Afacerea ar putea aduce incasari de zeci de milioane de euro anual rafinariei lui Patriciu. Potrivit lui Cristian Duica, director general adjunct in CNADNR, programul Companiei prevede construirea sau repararea a 3.000 de kilometri anual, ceea ce, la un consum specific de 700 de tone de bitum pe kilometru, arata un consum total in Romania de doua milioane de tone.
La un pret de 500 de dolari pe tona, piata are o valoare de un miliard de dolari. Cantitatea consumata real ar putea fi mai mica datorita subfinantarii constructiei si reparatiei de drumuri.
Rafinaria Vega a deschis in luna august o instalatie de productie cu o capacitate de 60.000 de tone anual. Aceasta acopera, conform declaratiilor reprezentantilor companiei, peste 50% din necesarul intern de bitum polimerizat, calculat pe baza datelor de acum, cind bitumul polimerizat nu este folosit la scara larga.
de Doru Cireasa, Florin Cojocaru