Sari direct la conținut

A început lucrul la un tunel de 5 km lungime pe șantierul căii ferate Brașov – Sighișoara

HotNews.ro
A început lucrul la un tunel de 5 km lungime pe șantierul căii ferate Brașov – Sighișoara
Santierul feroviar de langa Racos (sursa foto Aktor)

Aktor – constructorul tronsonului Apața – Cața al căii ferate Brașov-Sighișoara – anunță că a început forarea perechii de tuneluri nordice, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, prin pornirea celei de-a treia mașini de foraj (TBM). Primele două „cârtițe” forează de câteva luni tunelurile sudice, care vor deveni cele mai lungi din țară.

Secțiunea Apața-Cața este cea mai spectaculoasă, dar și cea mai complicată și mai scumpă de pe linia Brașov – Sighișoara.

Un TBM poate fora tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, timp de șase zile pe săptămână, după care necesită o zi de pauză de întreținere.

Primele două TBM-uri care forează în prezent perechea de tuneluri spre sud, cu o lungime de 6,9 ​​km, pornind dinspre Racoș pe sens opus, spre Apața, sunt intrate adânc în munte.

Ele au depășit 1,2 kilometri în tuneluri: TBM1 Eleni, care a fost pornită la începutul lunii martie, e la 700 de metri de intrare, iar TBM2 Varvara, pornită la sfârșitul lunii mai, la 500 de metri, spune constructorul Aktor.

„Cârtița” Eleni are aproximativ 105 metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri lungime

Al treilea TBM care a început forajul spre Homorod a fost botezat Alexandra ( de 103 m lungime). Un al patrulea TBM va fi adus pe viitor, astfel că șantierul de la Racoș, spune constructorul va fi „unul dintre puținele proiecte din Europa în care patru TBM-uri sapă tot atâtea tuneluri în același timp”.

Racoș se află la 60 de km de Brașov și 68 de km distanță feroviară de Sighișoara.

Pe măsură ce avansează în interiorul muntelui, TBM-urile montează în jurul lor segmente de beton prefabricat de 1,5 metri lățime fiecare, ca un inel, pentru a crea forma circulară a tunelului.

Tunelurile vor fi legate prin galerii: 13 galerii de legătură, cu o lungime totală de 601 metri liniari pentru tunelul Ormeniș, respectiv 10 galerii de legătură, cu o lungime totală de 417 metri liniari pentru tunelul Homorod.

Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor consta fiecare din două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie între 30 m în apropierea zonelor de intrare și 70 m în apropierea zonei de suprasarcină înaltă.

Tunelurile se află pe traseul viitoarei linii de cale ferată Brașov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul Aktor SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada.

INTERVIURILE HotNews.ro