Acord intre Franta si Serbia pentru constructia metroului din Belgrad
Un acord a fost semnat vineri, la Belgrad, intre Franta si Serbia pentru constructia unei prime linii de metrou in capitala sarba, care ar trebui sa intre in functiune in 2017, costurile proiectului ridicandu-se la aproximativ un miliard de euro, transmite AFP.
Acordul a fost semnat de secretarul de stat francez pentru Comert exterior, Pierre Lellouche, de vicepremierul sarb insarcinat cu integrarea europeana, Bozidar Djelic, si de primarul Belgradului, Dragan Djilas.
Acordul se refera la deschiderea negocierilor intre primaria orasului Belgrad si compania franceza Alstom, care se va ocupa de realizarea materialului rulant si a infrastructurii, precum amenajarea liniilor de metrou si a sistemului de cabluri, potrivit unei surse franceze.
Acordul include, de asemenea, realizarea unui studiu de fezabilitate de catre grupul Egis, liderul francez in domeniul serviciilor de consultanta in inginerie si infrastructura.
Aceasta prima linie de metrou, care va avea o lungime de 15 kilometri, ar urma sa cuprinda 25 de statii, 11 dintre acestea in tunel. Aceasta va traversa Belgradul si centrul orasului pe o axa SE-NV. Lucrarile ar trebui sa inceapa in 2013.
Se are in vedere si constructia a altor doua linii de metrou, una dintre acestea urmand sa fie extinsa ulterior pana la aeroportul orasului.
Costul total al proiectului este estimat la un miliard de euro, 400 de milioane de euro pentru materialul rulant si infrastructura si 600 de milioane de euro pentru inginerie (constructia tunelurilor etc.).
Franta a propus sa contribuie cu o finantare de pana la 500 de milioane de euro, in principal sub forma unor imprumuturi garantate de asiguratorul de credite Coface. Celelalte 500 de milioane de euro trebuie sa provina din credite garantate acordate de firmele ce vor participa la constructie.
Acordul semnat vineri este parte a acordului de parteneriat incheiat de Franta si Serbia in luna aprilie a acestui an.
Constructia unei linii de metrou la Belgrad este o poveste veche, un proiect de multe ori mentionat, dar apoi amanat, scrie AFP. Primul proiect de metrou pentru capitala sarba a fost elaborat in 1972, a relevat vineri cotidianul sarb Blic.