Sari direct la conținut

Acord obținut cu greu la Bruxelles privind condițiile de muncă ale transportatorilor rutieri. România s-a abținut

HotNews.ro
TIR-uri, Foto: Agerpres
TIR-uri, Foto: Agerpres

Era ora 23:30, luni, 3 decembrie, la finalul unei zile maraton, cei 28 de miniștri ai transporturilor din Uniunea Europeană (UE) au ajuns la un compromis pe un text pe cât de greu de înțeles pe atât de important: “latura socială” a “pachetului mobilitate”. Era vorba de actualizarea regulilor europene care reglementează condițiile de muncă ale șoferilor transportatori, în special mai buna respectare a principiului detașării acestor muncitori foarte mobili și a unui sector cunoscut pentru abuzurile sale, scrie Le Monde, citat de Rador.

Opt țări, din Europa de est în special, au refuzat totuși să-și asume compromisul, care a fost adoptat cu o majoritate a celor 28: printre ele, Bulgaria, Irlanda, Ungaria, Polonia, Lituania sau Letonia… România a preferat să se abțină, în condițiile în care ea se pregătește să preia, pentru șase luni, președinția turnantă a UE pe 1 ianuarie 2019.

Franța, Germania, Austria, Italia și Olanda au reușit să convingă Spania și Portugalia, cu interese totuși foarte diferite, să se desolidarizeze de “blocul” celor “anti”. După adoptarea revizuirii directivei privind muncitorii detașați la începutul lui 2018, este a doua oară, în câteva luni, când vestul câștigă o victorie – relativă – în fața capitalelor din Est, în numele luptei contra dumpingului social.

Ministrul francez, Elisabeth Borne, apăruse foarte decisă sosind la Consiliu, luni dimineață, insistând pe “liniile roșii franceze”. Un efect al “vestelor galbene”? Ar fi fost deosebit de delicat pentru Paris să accepte un compromis în jos pentru o profesie foarte afectată, în Franța, de concurența transportatorilor internaționali.

”Un progres major”

“După 18 luni de negocieri, acest acord constituie un progres major pentru armonizarea de sus a drepturilor sociale ale salariaților din sector, pentru a crea condițiile unei concurențe mai echitabile pe piața europeană și pentru a se asigura, în sfârșit, de respectarea regulilor, s-a felicitat dna Borne luni seară. Este transpunerea concretă a luptei duse de Franța de multe luni pentru ca dreptul detașării să se aplice pe deplin transportului rutier”.

Acest acord va satisface profesia? Prin definiție, este un compromis și Franța – ca și alții – a trebuit să facă concesii. Printre principalele progrese, Parisul, Berlinul și Comisia, care este la originea propunerii legislative (în mai 2017), se felicită că au obținut interzicerea timpului de odihnă în cabină pentru șoferi, pe perioadele de repaus săptămânal: transportatorii vor trebui să le plătească hotelul.

Companiile de transport vor trebui de asemenea să le permită să se întoarcă la familii și în țara de reședința o dată la patru săptămâni, în afara cazului în care își iau două perioade de odihnă săptămânale scurte la rând: în acest caz, șoferii vor putea să se întoarcă acasă după trei săptămâni.

Mai trebuie găsit un acord cu Parlamentul European

Franța a obținut aplicarea condițiilor detașării (aceeași plată pentru aceeași muncă la același loc de muncă) pentru toate operațiunile de cabotaj (livrare de la un punct la un altul în cadrul aceleiași țări, pentru o companie străină). Ea a obținut de asemenea instaurarea a cinci zile de pauză pentru cabotaj (dacă un camion bulgar pleacă de la Berlin la Madrid dus-întors și face operațiuni de cabotaj pe drum, în Franța, nu mai poate face altele în Hexagon decât după cinci zile).

În sfârșit, camioanele vor trebui echipate până în 2024 cu tahigrafe de ultima generație (cu GPS și putând să urmărească livrările mai îndeaproape). Și nu până în 2034, cum propusese inițial Bruxelles-ul. În schimb, țările din Est au obținut ca livrările de tip “bilateral” (dintr-o țară în altă și retur) să fie scutite de regulile pentru muncă detașată, șoferul putând face o operațiune de încărcare-descărcare suplimentară la dus și una la întors. Sau niciuna la dus și două la întoarcere. Și asta, cu condiția ca aceste camioane să fie echipate cu tahigrafe de ultima generație.

Mai trebuie obținut un acord al Parlamentului European, ceea ce nu e sigur. Un compromis în comisia de Transport a fost elaborat la sfârșitul primăverii, la Strasbourg, care mergea mai mult în sensul intereselor Estului. Dar el a fost repus în discuție în plen.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro