Sari direct la conținut

Activismul prin arta dinamizeaza programul Oberhausen si Competitia Internationala BIEFF

Smile Media
Symbolic Threats by Leinkauf Henke Wermke, Foto: webPR.ro
Symbolic Threats by Leinkauf Henke Wermke, Foto: webPR.ro

Paradise in Ruins: Visual Art Activism si The Artist Is Present sunt doua programe care provoaca publicul la abandonarea rolului pasiv de privitor. In filmele din aceste sectiuni, artistii aleg sa se includa si sa revendice autoritatea creativa, vorbind despre propriile interventii in spatiul public sau in cel institutional. Priviri cinematografice asupra alienarii urbane, filme despre iluzia si decaderea ideologiilor, ajung, intre 14 si 20 martie, in Bucuresti.

Paradise in Ruins: Visual Art Activism, sectiunea cu filme premiate la Festivalul de Film de Scurtmetraj Oberhausen

Gangster Backstage este o productie pentru care Teboho Edkins s-a aventurat in unul dintre cele mai violente districte ale populatiei de culoare din Cape Town – unde putini locuitori albi indraznesc sa intre – pentru a observa nemijlocit viata adevaratilor gangsteri. In loc sa-i caute pe gangsteri in habitatul lor natural, regizorul ii convoaca in cadrul neutru al unei sali de curs goale, prin lansarea unui anunt de distribuire a rolurilor. Interviurile, in timpul carora personajele vorbesc candid despre avantajele si dezavantajele vietii de gangster, alterneaza cu momente in care pun in scena propriile temeri si visuri, intr-un decor fara continut, de tip Dogville, cu benzi albe marcand conturul claustrofobic al unei celule.

Shift, al lui Alex Gerbaulet, coboara pe axa amintirilor propriei familii si ale orasului industrial Salzgitter, un fost proiect infloritor al Germaniei naziste, caminul pentru uzinele Goring si pentru lagarele de munca adiacente. Redus la reprezentarea ruinelor unei ideologii nereusite, il asteapta un viitor si mai cumplit, din moment ce este proiectat sa devina locul final de depozitare a deseului radioactiv.

„Totul era bine. Departe de atingerea oricarui rau” – o voce rosteste in mod repetat si convingator la inceputul filmului lui Max Philipp Schmid, facand aluzie la un Paradis (pierdut). In schimb, spectatorul este acaparat intr-o sera artificiala imitand Gradina Edenului, unde personajul lui Adam este jucat de un barbat de varsta si clasa sociala medii ce recita, la un microfon, citate din Biblie, din Rousseau, Der Spiegel si Hesiod.

In Freedom & Independence, Bjᅢrn Melhus pune sub semnul intrebarii schimbarea globala de paradigma ideologica catre noi forme de capitalism religios, confruntand ideile romancierei Ayn Rand, auto-proclamat filosof obiectivist, cu continutul evanghelic al filmelor comerciale americane.

The Artist Is Present

Programul competitional The Artist Is Present isi provoaca publicul la abandonarea rolului pasiv de privitor

Cu un substrat extrem de bogat, Territorial Marking este un minunat exemplu de arta naiva, realizat de Daniel Djamo, castigatorul Premiului pentru cel mai bun film romanesc la BIEFF 2014. Artistul apare pe ecran, fluturand drapelul Romaniei intrᅡo padure. Pe fundal, vocea nelinistita a mamei lui incearca saᅡl descurajeze in privinta realizarii urmatoarei sale opere de arta controversate, ce ar presupune alterarea drapelului francez. Avand incapatanarea tipica unui artist, Djamo refuza sa se supuna fricii mamei sale de autoritatile franceze. Se poate descoperi neputinta traumatica a imigrantului, accentuata de cicatricea opresiunii comuniste, care se dezvaluie la fel ca drapelul fluturand al lui Djamo.

Pe 22 iulie 2014, New York-ul s-a trezit cu o declaratie muta si neasteptata: steagul national de pe Podul Brooklyn disparuse, fiind inlocuit cu doua steaguri albe. Intr-un New York post – 11 septembrie, acest gest a dinamizat autoritatile si media, dand nastere la reactii automate de frica, furie si panica. Pe scurt, o reactie pe care orice opera de arta ar trebui sa o provoace. Construit din materiale de la TV, radio si din online, Symbolic Threats urmareste parcursul interventiei artistice a lui Leinkauf si a lui Wermke, reflectand asupra rolului artei in lume, dar si asupra noastra ca cetateni.

Carlo Mollino, renumitul designer si arhitect, a plecat dintre noi in 1973, lasand in urma o impresionanta mostenire artistica. In Seance, Yuri Ancarani valorifica preocuparea lui Mollino pentru ocult, scurtmetrajul fiind construit ca o scena de spiritism in care mediumul Albania Tomassini devine intermediarul arhitectului; prin mijlocirea ei, o voce spectrala vorbeste despre opera vietii sale trecute, catapultanduᅡne in starea de transcendenta oferita de actul creatiei.

Analogia vietii cu cinematografia nu a fost niciodata mai fermecatoare si mai clara ca in scurtmetrajul October Is Over al lui Karen Akerman si Miguel Seabra Lopes. Construit printrᅡo simplitate formala care dezvaluie in adancimea sa psihanaliza lacaniana si montajul eisensteinian, scurtmetrajul este un omagiu adus cinematografiei si sclipirii creative care ii da viata.

Prin adresare directa, Vika Kirchenbauer ne spune Please Relax Now. Calma si sigura pe ea, Kirchenbauer sparge bariera distantarii impuse de ecran, dezvaluind sistematic raporturile de putere dintre arta si consumatorul acesteia. Ca spectatori, suntem incurajati sa subminam pasivitatea si sa ne revendicam pozitia in spatiul pe care il ocupam. Cum? Explorand, acum si aici, principiul placerii artei extreme. Politica si jucausa, premisa aparent simpla a filmului Please Relax Now va deveni una dintre cele mai provocatoare experiente vizuale la care poti lua parte. Ar trebui sa te opui? Nu, doar relaxeazaᅡte.

Cea de-a sasea editie a Festivalului International de Film Experimental Bucuresti BIEFF are loc in perioada 14-20 martie 2016 si este sustinuta de: Administratia Fondului Cultural National, Institutul Cultural Roman, Forumul Cultural Austriac, Goethe-Institut, British Council, Ambasada Statelor Unite ale Americii, Ambasada Regatului Tarilor de Jos, Ambasada Israelului, Ambasada Suediei, Ambasada Elvetiei, Swiss Sponsors Fund, Institutul Francez, Institutul Cervantes, JTI, TNT, Le Fresnoy – Studio National des Arts Contemporains, Universitatea Nationala de Arte, Universitatea Nationala de Arta Teatrala si Cinematografica.

Detalii pe www.bieff.ro

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro