Aeroporturile romanesti ramin in ceata
Aeroporturi supraaglomerate, cu taxe uneori mai mari decit in restul Europei si cu dotari minime, sau altele, cu tarife minimale, dar functionind la un sfert din capacitate,
lipsa unei strategii nationale de dezvoltare, acesta este portretul garilor aeriene romanesti, zugravit de participantii la „Airport 2007“, primul forum dedicat infrastructurii aeriene din Romania.
Potrivit Asociatiei Internationale pentru Transport Aerian (IATA), Romania va inregistra in perioada 2005-2009 o crestere a traficului aerian de pasageri de 8,5%, evolutie depasita doar de Polonia (11,2%), China (9,6%), Cehia (9,5%), Qatar (9,2%) si de Turcia (8,9%).
Lipsa unei strategii coerente elaborate de Ministerul Transporturilor face ca aceasta crestere sa nu fie insotita si de o dezvoltare a serviciilor oferite de aeroporturi.
„Nivelul serviciilor care de-abia acum se dezvolta nu satisface standardele generale pe care le are aviatia. Calitatea pistelor este una dintre probleme, altele privesc prezenta animalelor sau a anumitor obstacole pe aeroporturi“, a apreciat Paul Gurau, CEO Tiriac Air.
In pofida acestor neajunsuri, nu se poate spune ca taxele platite de liniile aeriene aeroporturilor sint mici.
„Sint aeroporturi pe care taxele sint mai mari decit la Monaco sau la Nisa“, spune Paul Gurau.
„Aeroporturile au ramas cele construite inainte de ’89. (…) Ele nu au fost concepute dupa criterii economice. Doar pe granita de vest sint trei aeroporturi pe 200 de kilometri, respectiv Timisoara, Arad si Oradea. Traficul nu e atit de mare incit sa justifice prezenta lor“, spune Gurau. Abundenta de aeroporturi in zona isi spune cuvintul.
Potrivit oficialilor Aeroportului Oradea, capacitatea acestuia este ocupata doar in proportie de un sfert, chiar daca traficul creste si aici cu 7-11% anual.
Unele aeroporturi nu au nici posibilitatea de a opera aeronave de capacitati mari (aproximativ 200 de locuri), folosite din ce in ce mai mult de liniile low-cost. Capacitatea de operare a aeronavelor mari este limitata pe Aeroportul Iasi, afirma Sorin Georgescu, director de marketing al companiei Tarom.
Limitarea este o problema deoarece Iasiul este o destinatie profitabila pentru liniile aeriene. Aeronavele Tarom au mai multe zboruri zilnice catre Iasi, iar acestea sint pline, adauga Georgescu.
Aeroporturile duc lipsa inclusiv de dotarea necesara dirijarii aeronavelor la aterizare pe timp de ceata. Singurul aeroport care permite aterizarea avioanelor inclusiv daca vizibilitatea este in limita a 50 de metri este Aeroportul Otopeni, urmind ca anul viitor si cel din Cluj sa fie dotat cu o instalatie de radionavigatie asemanatoare.
Consiliul Judetean Cluj si conducerea aeroportului au in vedere un program de investitii care presupune inceperea lucrarilor de anul viitor la doua terminale de pasageri si construirea unei noi piste, spune David Ciceo, director al aeroportului.
Traficul din acest an (400.000 de pasageri) este cu 60% mai mare fata de anul trecut, iar in 2009 va creste de trei ori fata de 2006.