Airbus, fosta EADS, intre acuzatii de coruptie si noi contracte de la chinezi
Procurorii DNA cerceteaza patru contracte IT incheiate in ultimii 14 ani, suspectand fapte de coruptie. Unul dintre acestea este cel dintre MAI si concernul EADS Deutschland GmbH, cu sediul langa München. Lider european de piata in industria aerospatiala si pe locul al doilea in industria de armament, Airbus Group (pana in 2013 EADS) isi continua marsul global, in pofida unor scandaluri de coruptie mai vechi sau mai noi. In 7 iulie, in prezenta cancelarului german Angela Merkel si a premierului chinez Li Keqiang, Airbus a semnat un contract de 300 de milioane de euro, pentru 100 de elicoptere care urmeaza sa fie livrate chinezilor.
Big business-ul nu se impiedica de niste comisioane, iar angajatilor trebuie ca salariul sa le intre lunar pe cont. Pana acum vreo 15 ani, comisioanele de 5-10% pentru intermedierea de contracte erau considerate in Germania un „delict cavaleresc“, iar legea nu avea multe instrumente de lupta impotriva lor. Poate ca nu exista nici asa mare coruptie, nici asa mare interes de a bloca derularea unor afaceri.
Nici competitia globala nu era atat de crancena ca azi. „Aerul” si-l disputa gigantul european Airbus cu alti doi giganti, de peste ocean, companiile americane Boeing si Lockheed Martin. Iar miza e uriasa, caci firmele care dau mita sunt, in general, excluse de la licitatiile pentru contracte cu statul.
EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) a derulat contracte si in Romania. Conform unor surse judiciare consultate de Hotnews.ro, Directia Nationala Anticoruptie ancheteaza contractul privind „Sistemul Integrat pentru Securizarea Frontierei de Stat (MAI SISF) incheiat intre EADS Deutschland GmbH Germania si Ministerul de Interne, in valoare de 534 milioane EUR (extins in 2009 cu 200 milioane EUR).
Potrivit informatiilor de pe website-ul companiei, din august 2004, „EADS a semnat un contract cu Ministerul Roman al Administratiei si Afacerilor Interne, pentru a furniza o solutie integrata de supraveghere si securizare a frontierelor. Proiectul, a carui valoare se ridica la peste 1 miliard de euro, va garanta faptul ca Romania se ridica la nivelul pretentiilor fata de noii membri al UE, in domeniul securitatii teritoriale si al supravegherii frontierelor si va pava drumul unui acces lin la Tratatul Schengen”.
„Prima faza a proiectului va incepe in curand, cu accent pe cele mai sensibile zone vizate de accesul la UE si va fi completat la finele anului 2006, cu putin inainte de intrarea oficiala a Romaniei in UE, la 1 ianuarie 2007. Finalizarea intregului proiect este planificata pentru luna decembrie 2009“.
Pentru Romania, intrarea in spatiul Schengen a fost urmatorul vis, dupa aderarea la UE, iar securizarea frontierelor a fost o conditie impusa de Uniunea Europeana, pentru ca visul sa devina realitate. In mod repetat, oficialii romani au reactionat la amanarile europenilor de a primi Romania pe de-a-ntregul in spatiul „selectului club“, aratand ca si-au facut demult si bine, temele de casa. Conditiile tehnice, de securizare a frontierelor Romaniei, au fost indeplinite, s-a zis. S-a si facut, precum se pare, caci nimeni nu a contestat realizarea acestui proiect.
Iata insa ca, dupa ani de zile, in framantatul an 2014, al alegerilor prezidentiale, contractul de securizare este luat la bani marunti. Nu e niciodata prea tarziu, ca justitia sa isi faca treaba, vor zice multi. Si e adevarat, cu mentiunea ca nemtii implicati in contract isi vad de treaba lor mai departe, iar presa germana nu scrie momentan despre recentul scandal romanesc de presupusa coruptie, in care sa fi fost implicat EADS.
A scris insa despre altele: in noiembrie 2012, procuratura din München a inceput cercetarile intr-o ancheta transfrontaliera privind EADS, iar politia a facut razii la mai multe puncte de lucru ale concernului aerospatial si de armament, din Germania, Austria si Elvetia. 13 persoane au fost acuzate de mita, inselaciune, gestiune frauduloasa si spalare de bani. „A impulsionat EADS, prin dare de bani, vanzarea avioanelor de lupta Eurofighter in Austria?” era intrebarea la care se dorea un raspuns.
70 de milioane de euro ar fi fost mita pentru un contract cu statul austriac, in valoare de 1,7 miliarde de euro. Thomas Enders, CEO la EADS din mai 2012, a declarat atunci ca sprijina demersurile anchetatorilor si ca, in firma pe care o conduce, „toleranta e zero fata de inselaciune si comportamentul lipsit de etica”.
Scandalul de coruptie si ancheta la EADS viza vanzarea, in 2003, a 15 avioane de lupta de tip Eurofighter Typhoon, guvernului austriac. 70 de milioane de euro de la EADS au luat-o pe cai obscure, fiind transferati unei firme din Londra, care la randul ei a facut alte transferuri bancare in Malta, Liechtenstein, Elvetia si Isle of Man, pana a ajunge in Austria, ca bani negri pentru functionari guvernamentali si politicieni.
„In cadrul consortiului EADS a fost fondata o retea criminala, care sa puna la dispozitie bani pentru scopuri corupte, prin contracte fictive” a declarat in 2012 justitia austriaca, citata de Sueddeutsche.de.
In vizor pentru dare de mita a fost si Astrium, o firma-fiica a concernului EADS (acum Airbus Group) din Arabia Saudita. Oficiul antifrauda britanic, Serious Fraud Office (SFO), a sesizat scurgerea de la Astrium a unor importante sume de bani catre Insulele Caraibe, cunoscute ca paradis fiscal.
Un an mai tarziu, in noiembrie 2013, EADS pierdea un contract de miliarde de euro cu Coreea de Sud. Ministerul Apararii sud-coreean a preferat sa incredinteze contractul de livrare de avioane de lupta companiei Lockheed Martin, rivala americana a EADS, chiar daca pretul era mai mare si bugetul pe proiect acoperea doar 40 de aparate de zbor, nu 60, cum se comandasera initial. Coreenii au invocat superioritatea tehnica a ofertei americane, asa ca EADS a ramas sa-si „linga ranile” si sa ia in calcul restructurari si concedieri de personal.
Dupa cateva luni, in iunie 2014, concernul european Airbus a mai primit o mare lovitura. Compania aeriana Emirates a renuntat la o comanda de avioane de cursa lunga de tip A350 XWB, aeronave comandate anterior si pe care Emirates nu le mai voia.
EADS s-a „rebotezat”, la finele anului contabil 2013, dupa numele firmei-fiice Airbus, pentru a-i sublinia importanta celei din urma, in cadrul consortiului aerospatial. Anul trecut, Airbus a inregistrat o cifra de afaceri de aproape 60 de miliarde de euro si avea 144.000 de angajati in 70 de centre de productie si 35 de sedii administrative, din Europa. In 2015, compania cotata la bursa intentioneaza sa-si schimbe din nou statutul juridic, transformandu-se intr-o Societate Europeana (SE).
Va fi oare dezgroparea dedesubturilor contractului incheiat de EADS cu statul roman o palma pe obrazul firmei europene, la care concurenta americana isi va freca palmele de bucurie? Se va vedea, cand justitia se va fi pronuntat. Pana atunci, Airbus isi vede de treaba si, „cu binecuvantarea” lui Merkel, primeste contracte de la chinezi.