Alexandru Lazescu, seful TVR: Daca situatia cu ANAF nu se rezolva, pot fi afectate serios Fotbalul, Jocurile Olimpice, Eurovision, campania pentru locale / Nu vad cum o demisie a mea ar rezolva ceva
Presedintele-director general al TVR, Alexandru Lazescu, a spus ca joi Televiziunea publica va cere ANAF o discutie pe tema blocarii conturilor institutiei, situatie care, spune el, risca sa afecteze serios acoperirea unor evenimentele precum cele sportive din vara, Eurovision sau actuala campanie pentru locale. In cadrul unei discutii cu jurnalisti si reprezentanti ai unor ONG-uri, el a spus joi ca in prezent Curtea de Conturi a finalizat o documentare privind situatia din TVR, care prezinta corect istoricul datoriilor: „cand am venit in TVR, am gasit un cos de probleme” care exista si acum.
- Alexandru Lazescu: As lua in calcul demisia daca m-as simti responsabil de aceasta situatie. Nu vad cum demisia mea ar rezolva ceva.
Luni, ANAF a dispus blocarea tuturor conturilor operationale ale TVR, pentru o datorie de circa 300 milioane lei. Lazescu a spus, joi, ca masura afecteaza nu numai acoperirea unor evenimente importante din perioada urmatoare, ci si plata datoriilor reesalonate pentru UEFA Champions League, forurile de gestiune colectiva a drepturilor de autor, NBC (filme), European Broadcasting Union etc. „Daca blocarea conturilor de catre ANAF e o decizie politica, cine a luat-o sa-si asume si costurile unei astfel de decizii”, a spus seful TVR.
Alexandru Lazescu – principalele idei in discutia cu presa si ONG-urile:
- Chestiunea situatiei financiare a TVR nu e nicio noutate.
- Curtea de Conturi a fost la noi si a facut o analiza pe ultimii cinci ani, legata mai ales de oportunitatea si modul in care s-au facut anumite contracte. Raportul a fost finalizat si depus aici la cabinet, va fi depus si la Parlament.
- Raportul confirma in mare parte ca este vorba despre o situatie veche de sase ani, care se intinde pe trei mandate – Tudor Giurgiu, Alexandru Sassu si eu. In aceasta perioada situatia financiara s-a inrautatit.
- Motivele le-am spus in mai multe randuri, dar e important de amintit ca este vorba despre doua sume – o suma catre stat, din care o treime sunt penalitati, respective sume pe care televiziunea le datoreaza unor institutii – in tara, cele mai importante erau cele catre organismele de gestionare a drepturilor de autor. Aici sunt sume extrem de mari, datand si din 2002.
- O suma foarte mare, de circa 10 milioane de euro, e datorata catre European Broadcasting Union (EBU). Prin EBU obtinem majoritatea drepturilor pentru competitii majore – fotbalul, Jocurile Olimpice, Eurovision. Fara o structura gen EBU nu ar fi simplu sa aduci in Romania astfel de drepturi. In al doilea rand, sunt circuitele prin care transmitem din strainatate, cum ar fi cele de la competitii sportive.
- Un lucru discutat mult in presa e contractul cu NBC, facut in 2004-2005. In anul 6 de contract era o suma totala de 9 milioane de dolari. Am reusit sa-l renegociem – l-am injumatatit si l-am reesalonat pana in 2014. Se adunasera datorii de 22 milioane de dolari, cel putin asa sustineau ei.
- O suma mare e cea pentru UEFA Champions league. Putem reesalona aceste sume intr-o forma suportabila pentru urmatorii trei ani – daca nu este blocat procesul de actuala situatie cu ANAF.
- De ce am trecut in revista toate acestea? Cand am venit aici, am gasit un cos de probleme in care exista tot ce v-am spus acum. Plus situatia foarte paguboasa pentru noi cu regia de media Splendid Media.
- Toate lucrurile astea, in limitele unor venituri ramase neschimbate practic, am incercat si incercam sa le rezolvam.
- In momentul de fata, daca situatia nu se rezolva, sunt afectate CM de Fotbal, Jocurile Olimpice, alegerile.
- In cursul zilei de azi vom trimite adresa catre ANAF pentru a avea o discutie pe aceasta problema, astfel incat sa putem debloca situatia televiziunii publice.
- Daca blocarea conturilor de catre ANAF e o decizie politica, cine a luat-o sa-si asume si costurile unei astfel de decizii
- Putem face un plan de reesalonare. De ce nu am facut unul pana acum? In primul rand trebuia sa avem solutii pe aceste componente – de la UEFA la NBC – si sa avem o situatie predictibila.
- Pentru prima data, in bugetele pentru TVR s-au introdus bugete anuale de sport si film tocmai pentru a avea un tablou de ansamblu pentru cheltuielile institutiei.
- Plecand de la situatia pe care am primit-o la preluarea functiei, am incercat sa punem ordine intr-o situatie haotica.
- Raportul facut de Curtea de Conturi va oferi o perspectiva corecta asupra felului cum au evoluat lucrurile in televiziune.
- Ce vom face in continuare? Demersul catre ANAF – si speram sa avem suficienta deschidere si rationalitate si atitudine respeonsabila din partea institutiei, astfel incat sa nu prejudiciem evenimente sportive din perioada urmatoare si campania electorala locala.
- De aici incolo, insa, daca vrem sa facem altceva in televiziunea romana trebuie sa avem o discutie serioasa, pe cadrul legislativ. Vorbim de politizare.
- Legea 41(de functionare a radioului si televiziunii publice – n.r.) ofera un teren generos pentru amestecul politic nedeclarat in serviciile publice de televiziune si radio. E un cadru legislativ total depasit, dateaza din 2004, trebuie regandit din toate punctele de vedere. Fortele politice nu au fost foarte interesate sa schimbe acest mod de functionare.
- Daca ne uitam la spatiul public romanesc si la felul cum inclusiv eu am fost catalogat de oameni importanti aflati la putere si in trecut, nu cred ca institutia asta a fost politizata la modul cum au spus ei. Am incercat sa tin o balanta institutionala astfel incat sa iesim din logica „oamenii lor, oamenii nostri”.
- Sunt lucruri care, poate, nu au mers foarte bine. Dar sunt si lucruri bune. De exemplu, TVR-ul are acum un site care arata cum trebuie sa arate, am dat un sens canalul TVR Info. Sunt si lucruri mai putin vizibile – institutia a fost mult mai deschisa decat in trecut, am facut o Carta a valorilor, au fost niste programe remarcabile (TVR 55, Romania desteapta). S-au facut si lucruri rele, dar si lucruri bune care au fost facute in institutie.
- Ideea vehiculata, cea a jafului din TVR, nu e adevarata. (…) Am intervenit pe cheltuieli (…) Cand am venit, la PDG (presedinte-director general) erau trecute trei masini, acum e o masina care e impartita de mai multi directori.
- Daca vrei sa functioneze o institutie, trebuie sa-i oferi si o finantare corespunzatoare. Facem demersuri de peste un an – nu neaparat la cresterea taxei (neschimbata de 12 ani), dar macar la o indexare a ei in raport cu inflatia. Am avut discutii cu prim-ministrii care au fost, dl Boc si dl Ungureanu, lucrurile astea au fost spuse si public.
- Au intervenit schimbari in cadrul legislativ care au afectat TVR-ul, cum este faptul ca nu putem deduce TVA decat in foarte putine situatii.
- Despre posibile actiuni pentru solutionarea situatiei datoriilor: O prima optiune este sa-ti reduci obligatiile, sa le reesalonezi, sa le faci predictibile. A doua – reduceri masive de costuri in interior, iar in televiziune mai mult de jumatate din costuri sunt de natura salariala, lucru greu de abordat din multe motive, cum ar fi contractul colectiv de munca.
- As lua in calcul demisia daca m-as simti responsabil de aceasta situatie. Nu vad cum demisia mea ar rezolva ceva. Daca decizia nu a avut la baza considerente politice, nu vad cum demisia mea ar rezolva problema.
- TVR e o institutie influentata major de contextul politic – nivelul taxei, desemnarea managementului, felul cum se gestioneaza relatia cu Parlamentul.
- Problema nu e ca sunt foarte multe posturi de nisa in SRTv. Asta se face in toata Europa, pentru ca e o pierdere generala pe canalele generaliste. Dupa parerea mea, TVR 3 a fost lansat cu un model extrem de scump, cel al France 3, pe care noi nu aveam cum sa-l gestionam. Sunt oameni exceptionali in studiourile teritoriale, dar modelul cum functionam acum cu posturile regionale si cu TVR 3 care aduna ce e acolo nu e un model viabil. Daca as fi fost eu, nu as fi facut TVR 3, as fi facut un canal de sport la acea data. Acum, cu atatea canale de sport, nu ar mai avea sens. Ca sa regandesti totul in televiziune, trebuie sa o faci in liniste si sa ai o situatie financiara rezonabila.
- Sunt decis ca la sfarsit sa pun pe masa o viziune despre ce trebuie facut in mod real pentru a iesi din situatia actuala.
- Trei lucruri de care e nevoie pentru ca televiziunea sa poata functiona cum trebuie, pe termen lung: un cadru legislativ care sa dea protectie rezonabila in afara amestecului politic; regandirea structurii institutiei in sine, pentru care, din nou, e nevoie de sustinere politica; adaptarea televiziunii la schimbarile care au loc in peisajul televiziunii in toata lumea.
- Niciun Consiliu de Administratie de pana acum nu si-a incheiat mandatul
- Proiectele de externalizare a unor activitati din TVR sunt inca pe teava, dar trebuie sa si treaca de Consiliul de Administratie.
- Intrebat ce sprijin mai are in CA al TVR: „Nu prea mai am, dar nu e o chestiune pe care sa o controlez”.
- in sedinta de maine a Consiliului de Administratie vom discuta situatia actuala. In acest moment, proritatea e sa ne adresam ANAF pentru identificarea unei solutii in conditiile date. Eu m-as astepta ca membri CA numiti la propunere politica sa militeze la unison ca factorii politici sa ajute la deblocarea situatiei, ar fi o atitudine responsabila. Dar ce se va intampla, nu stiu.
- Bugetul pentru anul acesta e relativ echilibrat. Dar e imposibil sa rezolvi cu resurse interne problema adunata din spate.
- In conditiile blocarii conturilor, nu mai poti achita decat doua lucruri – bani catre stat si salarii.
- Cand se discuta reesalonarea datoriilor, trebuie stabilit nivelul platilor lunare catre ANAF, stergerea penalitatilor, o perioada rezonabila de gratie pentru a identifica solutii responsabile.
- Ne interesa sa facem si noi un audit independent, ca baza suplimentara, care sa arate ce trebuie facut in cazul TVR, inclusiv la nivel politic. Dar nu s-a vrut.
- N-am vanat postul asta. Am venit cu buna credinta si cu speranta ca pot sa fac unele lucruri sa functioneze. Dar daca ai un cadru institutional care intervine si permite schimbarea unui CA si dupa un an de zile…