Alitalia se îndreaptă spre naționalizare: normele și cele 600 de milioane de euro ale decretului «Cura Italia»
S-a dat undă verde constituirii unei noi societăți controlate în întregime de Ministerul Economiei și Finanțelor în cazul Alitalia. În practică, fosta companie-fanion va fi naționalizată din nou potrivit Corriere della Sera, citat de Rador.
Guvernul instituie un fond de 600 de milioane de euro pentru a face față daunelor suferite de sectorul aerian în fața urgenței coronavirus.
Noul decret «Cura Italia» /Avem grijă de Italia/: «Se constituie un fond dotat cu 600 milioane de euro pentru 2020. Prin decretul ministrului economiei și finanțelor, adoptat împreună cu ministrul dezvoltării, sunt stabilite importurile destinate scopurilor prevăzute de prezentul articol». La articolul 76 se autorizează «constituirea unei noi societăți controlată în întregime de Ministerul Economiei și Finanțelor sau controlată de o societate majoritar de stat».
Acum zece zile, comisarul Giuseppe Leogrande a dispus publicarea anunțului public privind vânzarea Alitalia, în întregime sau pe bucăți, dar nimeni nu își putea imagina o criză de asemenea proporții. A fost deschisă faza propunerilor de achiziție, care ar urma să se încheie pe 18 martie la orele 24. Într-un moment în care toți operatorii țin avioanele la sol este greu de crezut că cineva și-ar putea manifesta interesul pentru întregul pachet sau pentru unul din cele trei pachete: aviație, handling și mentenanță.
Marea majoritate a companiilor aeriene sunt într-o criză maximă. Colosul Lufthansa, considerat la un moment dat cumpărătorul cel mai credibil pentru Alitalia, este momentan în genunchi, solicitând ajutor din partea statului.
La Bruxelles este clar acum că nimeni nu se va opune acestei naționalizări, care răspunde și nevoii de conectivitate a Italiei cu restul lumii, după ce mulți conaționali au rămas în străinătate și au dificultăți în a reveni acasă.
Oricum am numi această achiziție-naționalizare, este clar că este vorba de a nu-știm-câta finanțare publică pentru Alitalia, care deja a delapidat aproape 1,3 miliarde de euro împrumuturi de stat în ultimii trei ani.