AmCham Romania cere Guvernului sa suspende ordonanta care schimba Legea audiovizualului
Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) isi exprima, intr-un comunicat remis joi HotNews.ro, ingrijorarea cu privire la Ordonanta de Urgenta pentru schimbarea Legii Audiovizualului, adoptata de guvern pe 27 noiembrie. AmCham afirma ca proiectul „aduce importante prejudicii acestor industrii (media, publicitate, servicii televiziune prin cablu – n.red.) si pune sub semnul intrebarii functionalitatea democratiei din Romania. AmCham precizeaza ca ia pozitie in urma sesizarilor primite de la companii membre.
- Printre membrii AmCham Romania se numara agentii de comunicare precum Graffiti BBDO, Lowe&Partners, McCann Erickson, Saatchi&Saatchi Romania, The Group, BDR Associates, dar si operatorii UPC Romania si Romtelecom.
Comunicatul AmCham Romania:
AmCham Romania cere Guvernului sa suspende Ordonanta de Urgenta ce amendeaza Legea audiovizualului
Bucuresti, 29 noiembrie 2012 – In numele si la sesizarea companiilor membre ce activeaza in media, publicitate si furnizare de servicii de televiziune prin cablu, Camera de Comert Americana in Romania (AmCham Romania) isi exprima ingrijorarea cu privire la Ordonanta de Urgenta pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, adoptata in cadrul intalnirii de Guvern din 27 noiembrie 2012, proiect legislativ ce aduce importante prejudicii acestor industrii si pune sub semnul intrebarii functionalitatea democratiei din Romania.
Adoptarea Ordonantei reprezinta o incalcare flagranta a criteriilor de transparenta prevazute in Legea nr. 52/2003 referitoare la transparenta decizionala in administratia publica, intrucat niciuna dintre partile implicate nu a fost consultata, iar proiectul legislativ nu a fost publicat pe pagina de web a Guvernului Romaniei, actiuni ce au conferit industriilor statutul de simplu spectator. De asemenea, Consilul Concurentei nu a fost consultat cu privire la aceasta Ordonanta – asa cum este specificat in Legea concurentei nr. 21/1996 -, iar Ministerele Justitiei si Finantelor Publice nu au fost invitate sa isi exprime punctul de vedere asupra Ordonantei, in conformitate cu legislatia tarii.
Aceasta abordare abuziva si netransparenta a procesului legislativ este contestata de comunitatea de afaceri si catalogata drept subiectiva, iar pozitiile publice exprimate sugereaza ca aceasta este menita sa deserveasca interesele anumitor detinatori ai trusturilor media.
Conform noilor prevederi, Ordonanta impune Consiliului National al Audiovizualului o limitare a atributiilor pe care acesta le detine in prezent. Potrivit OUG, in cazul in care o decizie CNA este contestata in instanta, aplicarea acesteia se suspenda pana la momentul pronuntarii unei hotarari definitive si irevocabile, masura ce ar crea un decalaj important intre factorul ce a stat la baza sanctiunii si aplicarea acesteia, transformand sanctiunea intr-o pura formalitate lipsita de contiunt educativ. Totodata, investirea in functie a membrilor CNA devine strans legata de majoritatea politica existenta la un moment dat, Guvernul dobandind capacitatea de a numi sau revoca membri.
Furnizorii de televiziune prin cablu sunt la randul lor afectati de implicatiile negative ale Ordonantei, aceasta introducand criterii discriminatorii in relatia cu posturile de televiziune, prin stabilirea unor obligatii disproportionate si penalitati ce pot ajunge la 3% din totalul cifrei de afaceri. O astfel de abordare a sanctiunilor, alaturi de un numar excesiv de obligatii, lasa loc unui tratament abuziv, intr-un context in care furnizorii de cablu detin intrumente limitate de contracarare, in eventualitatea in care astfel de situatii vor surveni.
Totodata, Ordonanta demonstreaza un puternic impact negativ asupra industriei media, plasand trusturile intr-o pozitie privilegiata in raport cu agentiile de publicitate, care se gasesc acum in imposibilitatea de a negocia achizitia de spatiu publicitar. Acest format incurajeaza concurenta neloiala in piata si ofera furnizorilor de spatiu media oportunitatea de a stabili arbitrar o grila de preturi pentru spatiul publicitar, inlaturand astfel criteriul clasic, dar functional, al frecventei difuzarii unui anumit produs.
Confidentialitatea contractelor dintre agentiile media si clienti este de asemenea incalcata. Agentiile nu pot face publice detinatorilor de trusturi media contractele pe care le-au incheiat cu anumiti clienti, intrucat acestea nu includ doar conditiile de achiztie a spatiului publicitar – informatie ce ar putea fi de interes pentru trusturi – ci mult mai mult, ele vizand un pachet de servicii integrat, precum si remuneratia aferenta.
Aceste aspecte sunt incluse in politica de confidentialitate intre partile contractuale si nu se regasesc in interesele de afaceri ale unei terte parti, asa cum sunt trusturile media.
Ne exprimam convingerea ca normalitatea si bunul simt vor prevala in detrimentul unor actiuni dezinformate, subiective, desconsiderante si distructive initiate cu scopul de a favoriza interesele unei singure categorii de jucatori in aceste industrii.
Cerem de urgenta Guvernului Romaniei sa suspende publicarea Ordonantei in Monitorul Oficial timp de 60 de zile si sa reia procesul numai in conditiile in care procedurile stabilite in legislatia romana si cea europeana vor fi respectate.