Sari direct la conținut

Amenzi de pana la 5% din cifra de afaceri pentru furnizorii de telefonie si internet din Romania, daca nu-si informeaza clientii

HotNews.ro

Furnizorii de telefonie fixa, mobila si internet din Romania ar putea fi sanctionati cu amenzi de la 10.000 lei pana la 5% din cifra de afaceri, in cazul in care nu vor furniza clientilor un set obligatoriu de informatii de genul celor legate de tarifele si serviciile oferite, potrivit unei decizii aprobate joi de arbitrul telecom (ANC). Printre altele, operatorii sunt obligati sa expuna drepturile clientilor intr-un afis postat in toate punctele de vanzare, ANC urmand sa verifice implementarea deciziei prin controale inopinate.

Informatia pe scurt:

  • Furnizorii de telefonie fixa, mobila si internet din Romania ar putea fi sanctionati cu amenzi de pana la 5% din cifra de afaceri, daca nu vor asigura un set minim de informatii pentru clienti, potrivit unei decizii ANC. Operatorii mai trebuie sa ofere informatii si pentru realizarea unui comparator oficial de tarife de telefonie si internet.
  • Lista sanctiunilor ANC, in 2008, la nivelul intregii tari, exceptie facand sanctiunile pentru spam: 35 amenzi, 595 somatii, 247 notificari, 205 avertismente si 7 sesizari penale
  • Romtelecom: Comparatorul de tarife poate dezavantaja operatorii care investesc in infrastructura si relatiile cu clientii
  • AOMR, asociatia care reprezinta Orange, Vodafone, Cosmote si Telemobil: Decizia excede competentele de reglementare ale ANC

Aproximativ 3500 de petitii si solicitari de informatii de la utilizatori a primit in 2008 autoritatea de reglementare in telecomunicatii din Romania, iar presedintele autoritatii spune ca acesta este doar varful iceberg-ului, in conditiile in care multe reclamatii se indreapta catre operatori si ANPC.

Ce vor fi obligati operatorii sa prezinte utilizatorilor:

Inainte de incheierea contractului, utilizatorii trebuie sa primeasca urmatorul set minim de informatii:

  • Planul tarifar, valoarea sa pentru perioada initiala si serviciile incluse (abonament, extra-optiuni, telefon achizitionat), cu toate taxele.
  • Tarifele pentru apeluri nationale, apeluri in orele de varf/in afara orelor de varf si conditiile de utilizare a minutelor incluse sau a creditului inclus
  • Durata minima a contractului si penalitatile datorate de abonat pentru incetarea contractului inainte de termen

Utilizatorii au dreptul sa:

  • Consulte contractul inainte de semnarea acestuia
  • Primeasca procedura de solutionare a reclamatiilor
  • Sa fie informati prin SMS sau factura de prelungirea automata a contractului si data-limita pentru notificarea de incetare a acestuia
  • sa fie informati despre drepturile lor prin intermediul unui afis la punctele de vanzare
  • Sa primeasca un set minim de informatii in factura detaliata

Amenzi de pana la 5% din cifra de afaceri

„Nerespectarea acestor prevederi constituie contraventie si se va sanctiona cu amenzi semnificative. Astfel, pentru operatorii mai mici, cu o cifra de afaceri de pana in 5 milioane lei, amenda este intre 10.000 lei si 100.000 lei. Pentru cei care au cifra de afaceri de peste 5 milioane lei amenda va fi in cuantum de pana la 2% din cifra de afaceri, iar in cazul in care situatia se repeta amenda poate ajunge si pana la 5% din cifra de afaceri”, a declarat joi Alexandra Mereuta, consilier juridic in cadrul ANC.

Comparatorul de tarife, realitate la sfarsitul lui 2009 sau inceput de 2010

Tot potrivit acestei decizii, furnizorii trebuie sa ofere ANC informatiile necesare pentru ca autoritatea sa realizeze si sa puna la dispozitia publicului un portal de internet care sa permita compararea tarifelor si conditiilor oferite de furnizorii de telefonie mobila, telefonie fixa si acces la internet in banda larga, prin intermediul unei aplicatii interactive de tip „calculator de preturi”.

Aplicatia va permite introducerea de catre utilizator a unui set de optiuni de consum si va efectua o analiza comparativa a ofertelor existente pe piata (introduse in baza de date), oferind apoi utilizatorului un clasament al celor mai avantajoase oferte din punctul de vedere al pretului, in functie de optiunile sale.

Oficialii ANC au reamintitca cel mai probabil portalul va deveni realitate cel mai probabil in 2010.

Ce sanctiuni si amenzi a dat ANC in 2008, in Romania, excluzand sanctiunile pentru spam

Presedintele ANC nu-si face probleme in privinta masurilor de verificare a implementarii acestei decizii.

„Numai in Bucuresti avem 23 de inspectori, fara a mai pune la socoteala colegii din oficiile judetene. Deci avem destul personal alocat pentru a inspecta indeplinirea acestor masuri”, a declarat Liviu Nistoran.

Potrivit acestuia in 2008 ANC a dat peste 1000 de notificari, dar majoritatea problemelor semnalate s-au remediat pana in termenul de 30 de zile de la somatie. Presedintele ANC a detaliat pentru HotNews.ro lista sanctiunilor din 2008, in Romania (excluzand sanctiunile pentru spam). Este vorba despre 35 de amenzi, 595 somatii, 247 notificari, 205 avertismente si 7 sesizari penale.

Regiunea Bucuresti, 2008

Numar total de amenzi – 22

Somatii – 116

Notificari – 114

Avertismente – 97

Sesizari penale – 5

Regiunea Cluj, 2008

Amenzi – 4

Somatii – 349

Notificari – 37

Avertismente – 35

Regiunea Iasi, 2008

Amenzi – 7

Somatii – 98

Notificari – 70

Avertismente – 46

Regiunea Timis, 2008

Amenzi – 2

Somatii – 32

Notificari – 26

Avertismente – 27

Sesizari penale – 2

Autoritatea promite ca va oferi saptamana viitoare o situatie detaliata asupra santiunilor pentru spam acordate in 2008.

Romtelecom: Comparatorul poate dezavantaja operatorii care investesc in infrastructura si relatiile cu clientii

In replica, Romtelecom a tinut sa precizeze ca in cadrul companiei „se respecta deja in cea mai mare masura, obligatiile prevazute pentru relatia furnizor-beneficiar”. Operatorul nu este insa deplin de acord cu portalul pentru compararea tarifelor, caruia ii reproseaza lipsa parametrilor de calitate.

„In ceea ce priveste comparatorul de tarife, ne mentinem in continuare rezerva cu privire la capacitatea acestui instrument de a oferi o ghidare corecta utilizatorilor. Spunem aceasta deoarece singurul criteriu folosit pentru comparatii tine de tarife, fara a lua in considerare alte criterii esentiale in alegerea serviciilor, cum sunt parametrii de calitate sau afinitatea fata de brand. Astfel, acest instrument poate dezavantaja operatorii care investesc in infrastructura si relatiile cu clientii, pentru a asigura o cat mai inalta calitate a serviciilor oferite”, au precizat oficialii Romtelecom.

Orange, Vodafone, Cosmote si Telemobil: Decizia excede competentele de reglementare ale ANC

Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR), care reprezinta pozitia oficiala a operatorilor Orange, Vodafone, Cosmote si Telemobil, considera ca prezenta decizie excede competentele de reglementare ale ANC.

Asociatia Operatorilor Mobili din Romania (AOMR) isi exprima surprinderea ca Autoritatea Nationala pentru Comunicatii (ANC) insista in a reglementa modalitatile de informare a utilizatorilor finali, desi informarea corecta a acestora si transparenta au reprezentat intotdeauna o prioritate pentru operatorii mobili. In acest context, AOMR considera ca Decizia ANC, desi salutara in intentie, reprezinta o reglementare excesiva, cu efecte economice imprevizibile, intr-o perioada de incertitudini economice. De asemenea, consideram ca decizia excede competentele de reglementare ale ANC.

Organizatia sustine ca decizia va genera confuzie in randul romanilor deorece „dubleaza in mod nedorit unele reglementari din domeniul protectiei consumatorilor” si au o obiectie similara cu cea a Romtelecom legata de lipsa criteriilor calitative ale comparatorului de tarife.

„In ceea ce priveste comparatorul de oferte preconizat de Autoritatea Nationala pentru Comunicatii, Decizia nu clarifica principiul dupa care va fi construit algoritmul de evaluare a ofertelor. In vreme ce in textul deciziei exista numeroase referiri la criterii cantitative, nu este clar daca vor fi evaluate si criteriile calitative. Consideram ca o evaluare strict cantitativa va descuraja pe viitor dorinta operatorilor de a investi in calitate, in detrimentul utilizatorilor finali”, sustine AOMR.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro