Sari direct la conținut

ANALIZĂ. Incidentele Boeing în SUA, o coincidență nefericită sau o problemă fundamentală? / Trei probleme posibile – AFP

HotNews.ro
Avion Boeing 737-9 MAX al United Airlines, Foto: Rüdiger Wölk / imago stock&people / Profimedia
Avion Boeing 737-9 MAX al United Airlines, Foto: Rüdiger Wölk / imago stock&people / Profimedia

În ultimele luni, Statele Unite au fost martorele unei succesiuni de incidente în care au fost implicate aeronave Boeing, inclusiv pierderi de părți ale caroseriei în timpul zborului, probleme la motoare și probleme mecanice. Potrivit experților, acesta este rezultatul unei „alinieri nefavorabile a planetelor”, cauzată de probleme de producție și de întreținere, explică AFP.

Seria neagră

De la accidentul din 5 ianuarie, în care a fost implicat un Boeing 737 MAX 9 operat de Alaska Airlines, când o ușă s-a desprins în zbor, toți ochii au fost ațintiți asupra producătorului american.

United Airlines este deosebit de îngrijorată: pedale și manete blocate, pierderea unei anvelope la decolare, o bucată de metal lipsă de pe fuselaj, indicatoare de viteză a vântului defecte, pentru a numi doar câteva dintre acestea.

În ultimele zile, compania aeriană low-cost Southwest s-a aflat în centrul atenției cu o piesă din carcasa motorului care a fost parțial smulsă în timpul decolării de duminică.

Joi, o decolare a fost anulată din cauza unei „posibile probleme la motor”, pilotul făcând referire la „frâne supraîncălzite” și la „un incendiu la motorul stâng”.

Un avion Boeing 737 MAX 9a rămas fără o parte din fuzelaj în timpul zboruluiFoto: captură Twitter

De fiecare dată, a fost vorba de un Boeing – cu excepția zilei de 4 martie, când un Airbus 320 al United s-a întors la sol din cauza unei „probleme de echipament”.

Luni seară, un Boeing 737-800 al American Airlines a aterizat „în siguranță” la Dallas (Texas), destinația sa finală, după ce a semnalat o „posibilă problemă hidraulică”, potrivit Agenției americane de aviație civilă (FAA). Compania nu a fost mai explicită cu privire la cauză.

„O placă care se desprinde, o roată care cade, o ușă care se rupe – aceste lucruri sunt rare. Există o aliniere nefavorabilă a planetelor atunci când vine vorba de daune complet anormale”, subliniază Bertrand Vilmer, expert în aeronautică și consultant la Icare aéronautique.

Cauze tehnice / Trei probleme posibile

Pentru experți, există trei probleme posibile:

  • O problemă de proiectare, așa cum a fost cazul accidentelor în care au fost implicate două Boeing 737 MAX 8 în 2018 și 2019, care au făcut 346 de victime.
  • Pe de altă parte, incidentul de la Alaska Airlines – care s-a soldat cu câteva răniri minore – este rezultatul unei probleme de producție. Aeronava, un Boeing 737 MAX 9, fusese livrată în luna octombrie.Raportul preliminar al Consiliului Național pentru Siguranța Transporturilor din SUA (NTSB), publicat la 6 februarie, a arătat că „patru șuruburi destinate să împiedice deplasarea în sus” a piesei lipseau. Aceste șuruburi fuseseră îndepărtate la fabrica Boeing pentru a înlocui niturile deteriorate.
  • A treia cauză, potrivit experților, este o problemă de întreținere. Și acesta este firul comun al majorității incidentelor identificate în ultimele luni.

În timp ce primele două cauze sunt responsabilitatea producătorului aeronavei, cea de-a treia este responsabilitatea companiei aeriene.

Vilmer subliniază că acest lucru este din cauza controlului de calitate al companiei de întreținere, care este supravegheat de FAA.

„Odată ce aeronavele au fost livrate, Boeing nu mai este implicată”, este de acord Richard Aboulafia, director al firmei de consultanță AeroDynamic Advisory, subliniind „problema din sectorul de întreținere la nivel mondial”.

Inspectori NTSB (Agenţia americană pentru securitatea transporturilor) verifică avionul Boeing 737 MAX 9 al companiei Alaska Airlines, a cărui ușă s-a detaşat în plin zbor

Ar trebui să fim îngrijorați?

„În Statele Unite nu s-a înregistrat niciun deces de mai bine de un deceniu, deși milioane de oameni zboară în fiecare an”, spune Aboulafia. „Dar, în fiecare zi, sute de oameni mor pe șosele”.

Airbus nu este scutit de incidente, inclusiv de incidente de producție, cum ar fi prezența unei componente contaminate în piesele motoarelor Pratt & Whitney, care a afectat sute de avioane, ținându-le la sol pentru luni lungi.

„Este cunoscut, dar într-un comitet restrâns”, deoarece este mai puțin mediatizat, spune Vilmer, citând, de asemenea, o problemă cu vopseaua de pe fuselajele pentru Qatar Airways.

Dar „dacă sunteți în căutare de probleme, le veți găsi”, relativizează Aboulafia, subliniind că mii de avioane zboară în fiecare zi în jurul lumii.

„Fiecare incident în care a fost implicat un avion Boeing în acest an a ținut prima pagină a ziarelor, sugerând că avioanele Boeing nu sunt sigure”, notau analiștii de la administratorul de active Bernstein la sfârșitul lunii martie.

„Realitatea este că numărul incidentelor din SUA în care au fost implicate avioane Airbus și Boeing până acum în acest an este proporțional” cu numărul de aeronave ale acestora în flotele companiilor aeriene americane, au afirmat ei.

Potrivit firmei specializate Cirium, flota comercială americană aflată în prezent în serviciu cuprinde 4.769 de aeronave, dintre care 60% sunt Boeing.

Asociația comercială Airlines for America informează pe site-ul său că, în fiecare zi, companiile aeriene americane operează peste 26.000 de zboruri și transportă 2,6 milioane de pasageri prin aproape 80 de țări.

Pe același subiect:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro