ANALIZA Masinile diesel, sub asalt in Europa – Cat de periculoase sunt pentru mediu, de ce interzicerea totala nu este viabila si cum se explica supararea din randul industriei auto
In mai multe locuri din Europa au fost adoptate masuri pentru scoaterea treptata a masinilor diesel din circulatie, celebru fiind exemplul Parisului. Acum, noul primar al Londrei, Sadiq Khan, a anuntat ca vrea sa puna o „taxa pe toxicitate” care va viza exact diesel-urile, masini despre care ani de zile s-a crezut ca sunt mai putin poluante decat cele pe benzina. Insa diesel-urile nu au cum sa dispara fiindca domina parcul auto in multe tari si clientilor le plac aceste masini. Cat de periculoase sunt pentru mediu, cat de multe sunt in Romania si in UE si de ce producatorii auto se simt nedreptatiti puteti citi in in continuare.
Informatiile pe scurt
- Peste o treime dintre masinile care circula in Romania sunt diesel, in UE media trece de 40%. Peste 55% dintre masinile noi vandute in Romania sunt diesel, la unele marci ponderea fiind de peste 80%.
- In Romania circula peste 1,9 milioane de autoturisme diesel si peste 600.000 de utilitare. In Bucuresti parcul total cuprinde peste 450.000 de vehicule diesel.
- Un studiu al Organizatiei Mondiale a Sanatatii a incadrat emisiile diesel in categoria substantelor canceringene. Alte studii au aratat ca emisiile de oxizi de azot ale unor masini diesel cu motoare mici sunt de cateva ori mai mari decat cele ale unor autobuze sau ale unor camioane.
- Asociatiile de mediu acuza companiile auto ca nu investesc suficient in tehnologie pentru ca emisiile de noxe ale diesel-urilor sa fie mai mici
- Constructorii auto spun ca masinile pe motorina sunt „demonizate” pe nedrept, desi niciodata nu au fost mai ecologice. Aceste companii sunt suparate pentru ca 15 ani au fost incurajate sa investeasca in diesel, iar acum li se spune ca trebuie sa schimbe totul.
- Multor soferi le plac masinile diesel. Sunt placute la condus, consumul este mai mic, cuplul este mai mare si in multe tari taxele sunt mai reduse datorita emisiilor de CO2.
- O inlaturare a automobilelor diesel de pe piata este imposibila. Parcul auto de autoutilitare si de autobuze este alcatuit in mare parte din diesel-uri.
- Scandalul Volkswagen a pus dieselul intr-o lumina si mai proasta si este posibil ca in unele tari sa se urgenteze masurile impotriva acestor masini. Pentru posesorii de diesel-uri taxele ar putea creste, iar cand vor vinde masinile vor obtine un pret mai mic.
- Franta, Marea Britanie, Olanda si Norvegia sunt tarile europene cu cele mai radicale planuri de „curatare” a strazilor de diesel. Grecia este tara UE cu cea mai mica proportie de masini pe motorina, sub 5%.
Dieselul in Europa si in Romania
La nivelul UE, dieselul reprezinta 41% din intregul parc auto, in timp ce in Romania, masinile pe motorina aveau in 2015 aproape 37% din parcul auto. In Franta, 64% dintre masini sunt diesel, in Spania 56%, in Germania 32%, iar in Marea Britanie, 35%.
In regiune, ponderea dieselului in parcul auto a fost de 4% in Grecia, de 26% in Ungaria si de 44% in Bulgaria.
In Romania sunt in circulatie 5,15 milioane de autoturisme, dintre care 1,9 milioane sunt pe motorina. La autoutilitare, dieselul domina, 636.000 dintre cele 720.000 din circulatie folosind motorina. La autobuze doar 17 unitati sunt pe benzina si 21.000 pe motorina.
In UE, 53% dintre masinile noi vandute in 2014 au fost diesel, in trei tari ponderea fiind de peste 70% (Luxemburg, Portugalia, Irlanda) si in alte patru tari, de peste 60% (Franta, Spania, Belgia, Suedia). Cote foarte mici sunt in Olanda (sub 25%) si Danemarca (putin peste 30%). In Romania dieselul a avut in 2014 56,5% din piata masinilor noi si 53,5% in 2015.
In primele trei luni ale anului 2016 datele APIA arata ca dieselul are 56% din vanzari, cele mai vandute modele fiind Dacia Duster, Skoda Octavia si Dacia Logan. Volkswagen Passat, Renault Clio, Ford Focus si Skoda Rapid sunt alte modele care se vand bine in variantele pe motorina.
De ce dieselul este atat de periculos
A trecut vremea in care dieselul era laudat ca fiind un „carburant curat” si studii aprofundate au aratat ca in ciuda emisiilor de CO2 mai scazute, a consumului mai redus si a cuplului forte, aceste masini emit alti agenti poluanti in cantitati mari, spre exemplu oxidul de azot care poate cauza probleme respiratorii grave.
Un studiu al Organizatiei Mondiale a Sanatatii a incadrat emisiile diesel in categoria substantelor canceringene, dupa studii facute pe soferi profesionisti, lucratori la caile ferate si mineri.
OMS a conchis ca emisiile diesel pot cauza cancer la plamani si boli cardiovasculare, sfatul fiind ca oamenii sa se expuna cat mai putin posibl.
Concluzia se refera insa la lucratori in medii toxice, astfel ca este greu de spus cat de mare este riscul de cancer pentru cei care traiesc in orase poluate si inhaleaza noxele de la masini.
Problema cu dieselul este ca, desi arde mai incet si mai eficient, produce mai putina caldura si are si emisii de particule. Acestea reprezinta „calcaiul lui Ahile” pentru diesel si de aceea in SUA este considerat un combustibil murdar si industria il respinge cu tarie.
Inhalarea acestor particule poate duce la iritatii ale ochilor si nasului si poate facilita aparitia de probleme respiratorii, iar la cei care au deja probleme respiratorii, dieselul le agraveaza.
Si Agentia Internationala pentru Cercetari in domeniul cancerului a conchis ca emisiile de la automobilele diesel se numara printre substantele cancerigene,.categorie in care sunt incluse multe lucruri, de la plutoniu, pana la razele solare si alcool. Nu se stie cati oameni mor anual de cancer din cauza noxelor, insa poluarea din orase este printre factorii care scurteaza cu cativa ani durata medie de viata in multe tari.
Este greu de spus in procente care este riscul de cancer prin inhalarea zilnica a noxelor de la diesel, insa in cateva tari, un exemplu fiind Marea Britanie, studii realizate de autoritati au conchis ca masinile pe motorina reprezimta principalul vector de poluare din orasele noastre. Ca solutii s-au propus mai multe lucruri, de la interzicerea totala a masinilor diesel in centrul oraselor, pana la interzicerea unor masini mai vechi sau chiar subventionarea soferilor pentru ca acestia sa isi cumpere masini mai nepoluante.
Asociatiile de mediu acuza companiile auto ca, desi au facut progrese si masinile diesel sunt ceva mai nepoluante, s-ar fi putut face mult mai multe, insa constructorii auto nu ar vrea sa adauge la costurile de productie. Solutiile mecanice ar fi costisitoare, iar in unele cazuri ar diminua perfomantele masinii.
Ce spune industria auto si de ce marile companii sunt atat de suparate
Franta, Marea Britanie, Olanda si Norvegia se numara printre tarile care sunt foarte decise sa micsoreze ponderea masinilor diesel de pe sosele, dupa ce concluzia ultimilor ani a fost ca aceste masini sunt per total mai poluante decat cele pe benzina. Problema este ca producatorii auto au fost incurajati sa dezvolte modele diesel si unele marci vand in proportie de peste 80% masini pe motorina in UE, astfel ca nu stiu acum pe ce categorii sa insiste, in conditiile in care emisiile de CO2 trebuie reduse.
Marii producatori auto au investit din 2000 incoace miliarde de euro in cercetare, au construit uzine de motoare si au extrem de multe modele diesel in gama. Oamenii au cumparat milioane de masini diesel, stiind ca au consum mai mic si ca impozitul auto este mai mic, dat fiind ca emisiile de CO2, in functie de care se calculeaza impozitul in cateva piete mari, sunt mai reduse decat la masinile pe benzina.