Sari direct la conținut

ANRE va verifica daca Transgaz si Transelectrica si-au indeplinit planurile de investitii: Daca vom observa o problema, vom ajusta tarifele in sensul descresterii lor

HotNews.ro
Niculae Havrilet, Foto: Agerpres
Niculae Havrilet, Foto: Agerpres

Autoritatea Nationala de Reglementare in Energie (ANRE) va verifica pana la 1 iulie daca Transelectrica, transportatorul de energie electrica, si Transgaz, transportatorul de gaze naturale, si-au indeplinit planurile de investitii, a declarat, joi, Niculae Havrilet, presedintele autoritatii, cu ocazia une conferinte InvesTenergy. „Daca observam o problema, vom ajusta tarifele in sensul descresterii lor”, a precizat presedintele ANRE. Declaratia a fost facuta in contextul in care a fost intrebat cum explica faptul ca Transgaz beneficiaza de tarife de transport foarte mari , in conditiile in care investitiile ajung, an de an, doar la circa 40% din program.

„Vom constata daca investitiile s-au realizat in cuantumul aprobat de ANRE, daca au adus beneficiu pentru consumatorii de gaze si energie electrica si vom comunica aceste rezultate”, a spus Havrilet.

Vor fi facute verificari si asupra ratei profitului, care se situeaza mult peste limita impusa de ANRE. „Rata profitului Transgaz se calculeaza in functie de mai multe activitati, iar una dintre ele este cea de investitii, deci pentru recuperarea costurilor de capital, ei nu pot depasi 7,7%. In schimb au adaugat si alte tipuri de activitati si in special activitatea de operare, in baza careia au un profit pe care il vom verifica si vom vedea daca este prea mare sau prea mic. Pentru activitatea de operare ar trebui sa aiba un profit modic, adica intre 5 si 10%, iar ei au raportat dublu”, a mai afirmat Havrilet.

HotNews.ro a aratat recent ca tarifele de transport practicate de Transgaz si aprobate de autoritatea de reglementare au crescut constant, in fiecare an, regasindu-se in facturile la consumatorul final. Acestea ar trebui sa justifice investitiile Transgaz. In realitate, Transgaz nu realizeaza investitii, fiind mult sub cele prevazute in programul anual, reteaua de transport ajungand intr-o stare de dregradare avansata. Conform ordinelor ANRE, profitul ar trebui limitat la 7,72% din valoarea capitalului investit, in conditiile in care activitatea Transgaz este reglementata. Insa, rata profitului Transgaz este mult peste aceasta limita. Rata profitului brut a fost de 38,39% in 2015, iar rata rentabilitatii capitalului a fost de 13,7%. Mai departe, profitul este distribuit in mare parte actionarilor, statul roman detinand prin Ministerul Economiei 58% din participatii. Invocand profitul mare, conducerea Transgaz primeste bonusuri de performanta foarte mari. Doar directorul general Petru Vaduva a primit in 2015 un bonus de aproape 1,5 milioane de lei, pe langa remuneratia fixa de 216.598 lei. Transgaz nu a reusit nici pana acum sa faca lucrarile de interconectare, conform proiectelor vechi de multi ani, precum conducta dintre Giurgiu si Ruse (Bulgaria).

Transgaz nu are nici macar un dispecerat prin care sa monitorizeze piata in timp real, lucru recunoscut si de seful ANRE. „Operatorul de transport este partea cea mai importanta a sistemului gazier din Romania si gestioneaza, ceea ce este foarte important, piata de echilibrare. In ceea ce priveste operarea pietei de echilibrare, nu putem spune ca au succese importante”, a precizat Niculae Havrilet.

Din profitul net de 488,7 milioane de lei obtinut in 2015, Adunarea Generala a Actionarilor a aprobat la sfarsitul lui aprilie a.c. distribuirea de dividende in valoare de 325 milioane de lei (reprezentand 65%), in urma unei propuneri semnate de ministrul economiei Costin Grigore Borc. Anterior, conform convocatorului AGA transmis de Consiliul de Administratie pentru sedinta din 29 aprilie s-a propus distribuirea de dividende de 250 de milioane de lei, cam jumatate din profit. Practic, ministrul Economiei a cerut mai mult decat s-a propus initial.

In 2015, a fost indeplinit doar 41% din programul de investitii si doar 16,4% din cele de reparatii si reabilitari. Motivele lipsei investitiilor sunt reluate de companie de la an la an. Sunt cam aceleasi in fiecare raport al administratorilor.

Investitii sub program au fost si in 2015, si in 2014, si in 2013. Si situatia continua. In primele trei luni din 2016, cheltuielile totale de investitii au fost de 12 milioane de lei, adica 30% din program, arata raportul pe primul trimestru.

Pentru mai multe amanunte, citeste Transgaz percepe tarife nejustificat de mari. Banii merg spre actionarii companiei si nu spre investitiile necesare in infrastructura imbatranita

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro