Sari direct la conținut

Arsenie. Viața de Apoi de Alexandru Solomon. Cronica de film: Și Biserica Ortodoxă Română își lasă turma să se zvârcolească în minuni

HotNews.ro
Arsenie. Viața de Apoi. Regizor: Alexandru Solomon, Foto: Alexandru Solomon
Arsenie. Viața de Apoi. Regizor: Alexandru Solomon, Foto: Alexandru Solomon

Hai să vorbim despre idei, idioțenii, manipulări și Conspirații. În filmul documentar Arsenie. Viața de Apoi de Alexandru Solomon. Solomon ne explică de mai multe ori cum s-a făcut filmul. Și tot de mai multe ori, regizorul transformă dialogurile dintre călătorii săi în tablouri vivante. Deci, avem povestea lui Arsenie Boca. Avem poveștile celor duși cu autobuzul în pelerinaj prin locurile bântuite de Arsenie Boca. Avem dialoguri pe tema Boca și biserica română. Și avem câteva momente în care toată această curgere a poveștilor se transformă în tablouri vivante. Ce cred eu că-nseamnă aceste tablouri vivante. Un artificiu, de altfel, regizoral. Un bemol care putea să lipsească, poate. Dar dacă există, ce sens au tablourile vivante? În filmul documentar Arsenie. Viața de Apoi de Alexandru Solomon.

“Arsenie. Viața de Apoi” de Alexandru Solomon nu este despre Arsenie Boca

Este despre ideile, idioțeniile, idiosincraziile pe care noi le-am creat despre Arsenie Boca. Ne-o amintește Alexandru Solomon de multe ori în interviurile date, dar și în film. Solomon nu filmează pur și simplu niște oameni care merg la un pelerinaj. Nu. El caută Aleșii. Solomon face casting pentru a porni în căutarea lui Boca. El alege dintr-o sumă de oameni captivați de spiritul contemporan al lui Boca, pe unii care au ce povesti. Care-și trăiesc propria viață în eresuri și, care includ, printre aceste eresuri, și povestea cu Boca. Aia cu pupatul moaștelor lui Boca face minuni. Solomon pleacă la drum cu Aleșii. Cu autobuzul. Este primul lucru care șochează, când începe filmul. Că Solomon a făcut casting. Deci, a făcut un pariu fără întoarcere. Pe de o parte și-a ușurat treaba, nu s-a aruncat sinucigaș în gol. N-a filmat la întâmplare. A ales oameni și povești pe care a pariat. Pe de altă parte, Solomon a intrat în propria ficțiune. Pentru că alegerea lui putea fi greșită. Nu știi cum se poartă Aleșii pe drum, în viața de pelerini. Nu au scenariu, nu au replici date de Solomon. Nu ai control pe “bramburici”.

Și m povestit aici cum cei Aleși au avut ce povesti. Iar Solomon i-a însoțit tandru, fără șocuri în lumea ideilor lor.

Și Solomon îi pune să povestească și apoi, după ce povestesc, îi pune să alcătuiască Himere, Tablouri Vivante.

Fiecare este povestitor al propriilor idei, idiosincrazii. Apoi, Solomon îi manipulează, îi pune să ilustreze un tablou vivant, o himeră. Solomon vrea să arate, cred eu, cât de ușor poți manipula. Intrați în joc, “povestitori”, actori principali ai propriilor ideații, ei devin treptat doar figuranți. Solomon ne arată cât de simplu poți deveni din actor principal un simplu figurant. Cum poți deveni sluga unor ideații. Incredibilă mișcare.

Să explic mai mult

Ideile, poveștile actorilor-figuranți au drept numitor comun Conspirația. Solomon arată cum ideile de acest fel pot duce “de nas” individualitățile. Tablourile vivante sunt compuse din acest tip de metamorfoze. Ideile sunt manipulatoare, sunt șerpi otrăviți. Conduse la consecințe bezmetice, merg în zid, dau în conspirație.

Ideea, povestea ta nu e unică. Intri într-o falsă rezonanță cu alții și, astfel, ilustrați împreună Conspirația. Aparenta libertate a ideilor despre Arsenie Boca, despre cum face el minuni sunt ilustrate prin tablouri vivante.

Oamenii, Aleșii se lasă manipulați de Solomon. Solomon le spune parcă: credeți, da? Acum faceți-le să existe. Pipăiți aceste idei. Dați-le trup acestor idei.

Și ideile ilustrate devin un nonsens. “Frumoase” artistic, ele devin „de neînțeles” la prima vedere.

Adorația, credința oarbă obligă ideile la un balet mecanic absurd. Blochează spectatorul. Îl lasă perplex. Ce-s astea? Păi, ideile fixe, ideile imobile, ideile ciuce. Fanatismele, prejudecățile. Vă plac, sunt mărețe? Dau siguranță-n viață, dar în fapt ele sunt guma de mestecat a creierului. Sunt captivante, pipăite sunt balast.

Și aici Solomon vorbește programatic despre faptul că Biserica își lasă turma să abereze.

Aceste idei, credințe, obsesii privind preaputernicul în minuni Arsenie Boca nu vin de la Dumnezeu. Vin de la marea tăcere a BOR. Care lasă să prospere o industrie a Minunii. A zis Biserica vreodată să se pună stop acestor conspirații, acestei venerații a minunilor lui Boca? Nu. Mulțimea manipulată prin tăcere, lăsată să abereze, să creeze nonsens, să creadă în miracolul care nu există, e creația Bisericii Ortodoxe Române. În 2023. BOR lasă să funcționeze această industrie a miracolului ca-n Evul Mediu.

Plăsmuirile din documentar vorbesc despre această manipulare prin tăcere a BOR. Despre felul în care BOR manipulează prin îngăduirea acestor pelerinaje. Despre felul în care ideile în care pelerinii cred sunt „otravă” care alimentează industria minunilor, nonsensul.

Arsenie. Viața de apoi. “Ameţitoare apă, ce limpede te clatini!” Aleșii se simt legați prin sete de minunea care va muri. Sunt legați prin foame de conspirația în care trăiesc. La ceas inventat de BOR.

Aici este site-ul fimului Arsenie. Viața de Apoi și cinematografele unde-l puteți vedea.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro