Sari direct la conținut

Asiguratorii cer revizuirea de urgență a legislației RCA și implicarea Registrului Auto Român ca arbitru al pieței de reparații auto

HotNews.ro
Procedura de infringement, Foto: Comisia Europeana
Procedura de infringement, Foto: Comisia Europeana

Uniunea asiguratorilor (UNSAR) a transmis vineri că „revizuirea întregului pachet legislativ privind asigurarea obligatorie auto în perioada următoare este imperios necesară, având în vedere atât avertismentul dat ieri de Comisia Europeană țării noastre, cât și disfuncționalitățile de pe piața de asigurări din ultimul an, de când noua legislație RCA a intrat în vigoare”. Asiguratorii cer implicarea Registrului Auto Român (RAR) în relația cu service-urile auto, susținând că „anumite soluții tehnice sunt posibile în alte state europene în cadrul procesului de reparație, în timp ce în România nu”, problemă semnalată astăzi de HotNews.ro.

Comisia Europeană a anunțat că România a primit joi, 19 iulie, o scrisoare de punere în întârziere (n.a. primul pas al procedurii de infringement) cu privire la normele sale naționale referitoare la asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto. Executivul European consideră că notificarea prealabilă a oricărei intenții de modificare a primelor RCA și unele limitări la modul de calcul al acestora contravin normelor UE.

  • Redăm mai jos comunicatul transmis astăzi de UNSAR:

„Ieri, 19 iulie, Comisia Europeană a transmis României un avertisment semnalând faptul că mai multe dintre prevederile actelor normative privind asigurarea obligatorie contravin directivelor europene.

În acest context, UNSAR precizează că legislația națională privind RCA nu urmărește în mod corespunzător principala atribuție, menționată explicit în toate Directivele Europene, aceea de a proteja terțul păgubit. Astfel, unele prevederi legislative sunt interpretate în acest moment exclusiv în favoarea terților prestatori de servicii, cum ar fi unitățile reparatoare, care se folosesc de unele lacune din actuala legislație în scopul optimizării veniturilor proprii, fără nicio justificare reală.

În plus, faptul că anumite soluții tehnice sunt posibile în alte state europene în cadrul procesului de reparație, în timp ce în România nu, riscă să producă efecte ireversibile pe termen lung și încărcări nejustificate ale costurilor cu despăgubirea și inerent a costului primelor de asigurare. Astfel, considerăm necesară implicarea Registrului Auto Român, ca arbitru al pieței de reparații, care să contribuie în mod eficient la reglarea proceselor și a modului de funcționare a service-urilor în relația cu societățile de asigurare și mai ales cu păgubiții.

Prin prisma experienței de anul trecut, în piața de asigurări poate exista o comunicare constructivă între companii, autoritatea de reglementare și consumatori, însa interpretarea de către anumite unități reparatoare a legislației exclusiv în sensul obținerii de profit dăunează principiilor pe care o asigurare se bazează, aceea de protecție și o despăgubire justă în cazul apariției riscului asigurat. Derapajele mentionate mai sus se referă în special la costuri dublate, de multe ori chiar mai mari decât în țări precum Germania sau Austria și o necorelare cu primele mult mai mici practicate în România, iar existența a două unități de măsură fundamental diferite regăsite în devizele de reparații este cel putin inacceptabilă.

Potrivit datelor Autorității de Supraveghere Financiară, rata combinată a daunei înregistrează creșteri vertiginoase (de la sub 100% la sfârșitul anului 2017, la 110% la sfârșitul primului trimestru al anului 2018) în timp ce prima medie de asigurare este în scădere, iar frecvența daunelor rămâne constantă. Acest lucru arată faptul că tendința de creștere a ratei combinate a daunei este influențată în principal de creșterea costurilor cu despăgubirea.

Așa cum este precizat și în comunicatul Comisiei Europene, este clar că piața de asigurări trece printr-un moment în care multe dintre acțiuni sunt poate suprareglementate, însa piața reparatorilor este într-o zona de reglementare extrem de simplistă.

Acesta este și motivul pentru care UNSAR a demarat un studiu independent în care a analizat costurile de reparație practicate de către service-uri pentru același vehicul, în două cazuri: păgubitul cu asigurare și fără asigurare. Studiul va fi facut public în perioada următoare.”

  • De ce solicită UNSAR implicarea RAR: Niciun service din țară nu este autorizat să recondiționeze bare de protecție, jante sau componente, dar asiguratorii cer astfel de reparații

Solicitarea UNSAR ca Registrul Auto Român să se implice în piața reparațiilor auto vine după ce HotNews.ro a scris în cursul zilei de astăzi despre problemele din această piață.

Niciun service auto din țară nu este autorizat în prezent pentru a recondiționa bare de protecție, jante sau alte componente de caroserie, ci numai pentru reparații prin înlocuire a acestor componente, declară într-un interviu HotNews.ro Mihai Dogărescu, șef departament supraveghere piață la Registrul Auto Român (RAR). Amenzile pot ajunge la 10.000 de lei. Service-urile acuză că sunt prinse între ciocan și nicovală, în condițiile în care unii asigurători insistă pentru reparații și nu pentru înlocuire. În replică, asigurătorii spun că oficialii RAR și ASF fac parte din comisia de avizare a specialiștilor de constatare daune și că reparația este o soluție permisă în manualul de certificare a acestora.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro