Sari direct la conținut

Asociația Pro Infrastructura: Anual rețeaua feroviară primește doar între 5% și 10% din necesarul de bani pentru mentenanță. În acest ritm până în 2030 – 2040 nu vom mai avea cale ferată

HotNews.ro
Linii de cale ferata, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro
Linii de cale ferata, Foto: Vlad Barza / HotNews.ro

Toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps. 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată, avertizează Asociația Pro Infrastructura. Accidentele feroviare sunt tot mai dese și peste 1.000 de km sunt sub restricții de viteză, trenurile rulând uneori și cu 5 km/h pentru siguranță, mai spun cei de la API.

Ce spune Asociația Pro Infrastructura

Tragem (încă) un semnal de alarmă: toată infrastructura feroviară românească este aproape de colaps! 75% din șine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgentă de reparații capitale (RK).

Așadar liniile pot fi periculoase dacă se exploatează la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructura este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și tonaj. Astăzi, avem peste 1.000 km restricționați și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească chiar și până la 5 km/h ca să nu deraieze!

În ciuda acestor „măsuri”, există un risc ridicat de accidente. Acum câteva zile, AGIFER (organismul de investigații feroviare) a publicat un raport final în cazul deraierii trenului IR1765 Timișoara-Iași în gara Dej Călători în septembrie 2017.

Astfel, trenul care leagă Moldova de Ardeal și Banat a deraiat pe o linie care a fost reparată substanțial ultima oară acum 30 de ani, adică în 1988! Șina era atât de degradată încât viteza maximă permisă fusese scăzută la 50 km/h de la 100 km/h (viteza constructivă). Terasamentul era colmatat și acoperit de vegetație făcând imposibilă inspecția traverselor și a prinderilor.

Cârpeala făcută de CFR a fost un dezastru: s-au schimbat doar câteva sute de traverse de lemn pentru a putea menține viteza măcar la 50 km/h. Doar că, prin utilizarea unor firme neautorizate care au furnizat componente sub-standard, traversele noi (tot de lemn) au putrezit și au crăpat, iar puținii angajați din mentenanță (7 în loc de 43 – rezultat al disponibilizărilor) nu au reușit să identifice problema în timp util.

Suntem extrem de îngrijorați de frecvența incidentelor feroviare din ultima perioadă cauzate de cedări ale infrastructurii, defecțiuni ale materialului rulant și/sau de factori umani.

Avem o subfinanțare cronică: anual rețeaua feroviară primește doar între 5 și 10% din necesarul de bani pentru mentenanță! În acest ritm, până în 2030-2040 nu vom mai avea cale ferată, lucru recunoscut inclusiv oficial în Ministerul Transporturilor România.

Cerem alocare bugetară adecvată pentru a face măcar 150-200 km de reînnoiri (reparații capitale – RK) pe an și abordarea rețelei ca un tot unitar!

Citește și:

Câte restricții de viteză sunt în rețeaua CFR și care este viteza medie a trenurilor

Va fi o vară grea și pentru călătorii din trenurile private – Despre anulări, vagoane puține, căldură și aglomerație

Criza de vagoane de la CFR devine insuportabilă. Crește numărul celor care nu își mai pot cumpăra nici bilet fără loc și în unele trenuri pasagerii abia au loc în picioare

​HARTĂ INTERACTIVĂ Puținele zone unde trenurile românești ating peste 100 km/h și câteva momente excepționale când au depășit 200 km/h

Infrastructura feroviară este în suferință; Trenurile Brașov – Întorsura Buzăului ar putea rămâne istorie, iar în Prahova un alt pod pare a fi șubrezit de ape

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro