Sari direct la conținut

Asociatia-umbrela a pietei de publicitate cere senatorilor sa revina asupra ultimelor schimbari la regulile de cheltuire a banilor de reclama TV

HotNews.ro

Asociatia care reprezinta piata de marketing si comunicare, IAA Romania, a transmis marti Senatului o scrisoare deschisa prin care cere acestuia sa revina asupra ultimelor schimbari aduse regulilor de cheltuire a banilor in publicitatea TV. Mai precis, IAA, ce reuneste media, agentii si clienti de publicitate, cere sa se renunte la modificarile aduse in Comisia de Cultura din Senat asupra proiectului de lege pentru aprobarea ordonantei de urgenta 25/2013, ordonanta care, in ultimii doi ani, a dat complet peste cap piata de publicitate TV. IAA apreciaza ca aceste ultime schimbari – inclusiv cele referitoare la facturarea directa in relatia televiziuni-clienti, ocolind agentiile – reafirma conditiile restrictive impuse de OUG acum doi ani.

  • Ordonanta de Urgenta 25/2013, adoptata de guvern fara vreo consultare cu piata de media si publicitate, prevedea intre altele eliminarea agentiilor de media de pe traseul banilor de publicitate TV – clientii si televiziunile trebuind sa incheie contracte directe. OUG a fost confirmata prin lege, dar fostul presedinte Traian Basescu o trimise inapoi pentru reexaminare in Parlament, calificand-o drept o „ingerinta nejustificata” in activitatea radiodifuzorilor. Intre altele, ordonanta de modificare a Legii audiovizualului elimina agentiile din traseul platilor pentru publicitatea televizata, fortand astfel clientii sa incheie contracte de publicitate in mod direct cu statiile de televiziune, iar rebate-ul inregistrat de agentii era de asemenea eliminat.
  • In noiembrie anul trecut, dupa mari presiuni din partea pietei de comunicare, Camera Deputatilor a adoptat o forma modificata a legii, ce permitea agentiilor de media, care administreaza bugetele de publicitate ale companiilor sa revina in circuitul banilor de reclama TV. Mai precis, la Camera a fost introdusa posibilitatea ca orice client de publicitate de a-si desemna un intermediar (agentie) care sa-l reprezinte in relatia cu televiziunile si care sa efectueze platile in numele clientului de publicitate.

In urma cu o luna, dupa consultari cu reprezentantii industriei, Comisia de Cultura din Senat a adus noi modificari, iar textul rezultat a fost trimis spre aprobare plenului Senatului. Schimbarile includ introducerea unor „contracte tripartite” daca vreuna dintre parti vrea sa se asigure de „transparenta totala”. Dintre modificarile care au trecut de Comisia din Senat, industria este, insa, nemultumita cel mai mult de cele referitoare la factuarea directa in relatia clienti-televiziuni.

  • Mai precis, in forma adoptata de Camera Deputatilor, proiectul de lege prevedea ca plata pentru spatiu de reclama TV sa fie facuta fie de catre beneficiarul final (clientul), fie, la alegerea acestuia, prin intermediari (agentii), iar factura putea fi emisa de radiodifuzor fie catre beneficiarul final, fie catre intermediar, dupa cum dorea clientul. La Comisia din Senat, insa, s-a renuntat la posibilitatea facturarii catre intermediar: „in ambele cazuri prevazute la alin. (1), radiodifuzorul va emite catre beneficiarul publicitatii televizate facturi aferente achizitionarii de spatiu publicitar televizat in care va fi evidentiat orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, conform contractului”.

In scrisoarea transmisa joi presedintelui Senatului Calin Popescu Tariceanu, presedintilor Comisiei de CUltura si Comisiei de Buget-Finante din Senat, IAA face apel „pentru a respinge amendamentul la OUG 25/2014 elaborat de Comisia de Cultrua si trimis spre aprobare plenului Senatului si pentru revenirea la amendamentul aprobat de Camera Deputatilor si avizat pozitiv de Comisia de Buget, Finante si Activitatea Bancare din Senatul Romaniei.”

IAA trage „un semnal de alarma in ceea ce priveste perpetuarea efectelor negative ale OUG 25/2013 prin prezentul amendament trimis spre aprobare plenului”.

Potrivit scrisorii deschise:

  • „Incepand cu  Aprilie 2013, aplicarea  OUG 25/2013 a dus la eliminarea agentiilor de media si a regiilor din relatia fireasca cu televiziunile si clientii ignorand rolul si serviciile cu valoare adaugata asigurate de acestea, precum si la impunerea  unor relatii contractuale directe intre televiziuni si clientii de publicitate igorand dreptul constitutional al companiilor de a-si alege liber partenerii contractuali. (…)”
  • „In ultimii 2 ani, efectele negative previzionate de IAA Romania s-au confirmat. Cifra de afaceri a agentiilor a scazut cu  39% in 2014 fata de 2013. Birocratia si costurile de operare au crescut atat pentru clienti cat si pentru televiziuni, locurile de munca din agentii si regiile de media s-au redus, incasarile din impozite si TVA catre bugetul de stat au scazut.”
  • „Din cauza imposibilitatii regiilor de a factura local catre clienti, statul a incasat cu cca 3 mil de euro mai putin pe an, taxa de cinematografie estimata la 4 mil de euro pe an trebuie colectata de la 300 de clienti in loc de 20 de agentii, iar statiile TV nu au devenit profitabile in marea lor majoritate.”
  • „Forma aprobata prin vot in Camera Deputatilor, in urma cererii de re examinare, nu a fost mentinuta de Comisia de Cultura si Media a Senatului, iar noua forma desi, aparent, nu interzice relatia „prin intermediar” reintroduce toate efectele negative ale OUG asa cum e aplicata acum, oferind in plus un drept „de veto” statiilor TV. „(…)

Vezi textul integral in documentul atasat

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro