Sari direct la conținut

Au început să apară primele accidente cu mașini neasigurate RCA din Ucraina: Ce despăgubiri s-au plătit și ce faci dacă ești păgubit

HotNews.ro
Refugiați din Ucraina, la punctul de trecere a frontierei Porubne - Siret, Foto: Agerpres
Refugiați din Ucraina, la punctul de trecere a frontierei Porubne - Siret, Foto: Agerpres

​Numărul de accidente provocate pe teritoriul României de vehicule înmatriculate în Ucraina a crescut foarte mult în primele trei luni din acest an, pe fondul valului de refugiați fugiți din calea invaziei Rusiei și au început să apară și primele accidente provocate de șoferi care au mașini neasigurate RCA. Din fericire, accidentele de până acum au fost ușoare, au precizat pentru HotNews.ro oficialii Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR).

Cum funcționează asigurarea RCA pentru autovehiculele înmatriculate în Ucraina, țară non-UE. Ce obligații sunt la intrarea în România

În Ucraina, țară care nu este membră a Uniunii Europene, asigurarea de răspundere civilă auto (RCA) este valabilă doar pe teritoriul acestei țări.

Pe de altă parte, Ucraina este parte, prin Biroul Asigurătorilor Auto din această țară, la sistemul Carte Verde, astfel că deținătorii de autovehicule trebuie să aibă o asigurare Carte Verde atunci când pleacă din Ucraina, au explicat pentru HotNews.ro oficialii Biroului Asigurătorilor Auto din România (BAAR).

  • „Deținătorii de autovehicule când pleacă din Ucraina solicită o Carte Verde care are un preț separat și o acoperire separată, cum se făcea și la noi înainte să aderăm la UE pe o perioadă de minim 15 zile și pe urmă multiplu de lună.
  • Acum refugiații când pleacă de acasă numai grija asigurării nu o au, mulți au venit și au intrat în România, unii cu Carte Verde valabilă, iar alții fără.
  • Biroul din Ucraina ne-a informat că din cauza războiului unii asigurători emit Carte Verde și în format electronic. Noi avem legislația în vigoare astfel că putem să le luăm în considerare și Poliția de frontieră și Poliția rutieră nu îi sancționează pe oamenii ăștia chiar dacă o prezintă pe suport digital.
  • În cazul în care nu au asigurare, la intrarea în România sau imediat după trebuie să-și încheie o asigurare de frontieră.
  • Asigurarea de frontieră se încheie de către 2 asigurători – Euroins sau Omniasig. Ea este valabilă pentru 30 de zile în tot spațiul european, deci în UE plus Norvegia, Liechtenstein și Islanda, plus Elveția.
  • În baza acestei asigurări de frontieră ei pot să circule în tot acest spațiu. În cazul în care nu au reușit sau nu au făcut acest demers se întâmplă să apară accidente cu mașini neasigurate. Din fericire, din legătura cu Poliția rutieră, am aflat că nu sunt accidente grave, ci sunt accidente ușoare cu câteva vătămări ușoare.”, a declarat pentru HotNews.ro Sorin Greceanu, directorul general al BAAR.

VEZI AICI INFO DESPRE ASIGURAREA RCA PENTRU CEI CU MAȘINI DIN UCRAINA

Acesta spune că pot fi diferite cauze pentru apariția acestei situații cu mașini neasigurate.

  • „Unele vehicule probabil au avut o asigurare Carte Verde valabilă, care le-a expirat între timp sau au deținut o Carte Verde aparent valabilă, dar care nu a fost apoi confirmată de asigurătorul emitent. Poate unii deținători de vehicule nu și-au mai încheiat asigurare de frontieră sau cea pe care au încheiat-o a expirat între timp. Trebuie să ținem cont că sunt refugiați aflați într-o situație dramatică, care fug din calea războiului ca să-și salveze viața și se pot afla în astfel de situații, care din fericire, sunt puține ca număr, ca pondere și cu urmări relativ mici până acum cel puțin.”, a spus Sorin Greceanu.

Numărul de accidente cu mașini din Ucraina a crescut foarte mult

Cert este că numărul de accidente provocate pe teritoriul României de autovehicule din Ucraina în primele 3 luni din acest an este mai mare decât în tot anul trecut și au început deja să apară și primele accidente produse de astfel de autovehicule neasigurate.

Astfel, în doar 3 luni din anul curent s-au înregistrat 61 de dosare avizate de BAAR pentru accidente produse în România de vehicule din Ucraina, peste numărul de dosare în tot anul 2021, ori 2020.

Astfel, doar în luna martie 2022 la BAAR au fost avizate 41 de astfel de dosare, în condițiile în care în tot anul 2021 s-au înreguistrat 49 de astfel de dosare de daună, în 2020 – 55 de dosare de daună, în 2019 – 82 de dosare de daună, în 2018 – 66 de dosare, iar în 2017 – 43 de astfel de dosare de daună produse de vehicule din Ucraina.

Ce despăgubiri s-au plătit deja și ce trebuie să faci dacă ești păgubit

Potrivit datelor BAAR comunicate HotNews.ro, în 5 din cele 61 de dosare de daună avizate în acest an la BAAR, autovehiculele erau neasigurate RCA. În acest caz, păgubiții rezidenți în România sunt îndreptățiți prin lege să se adreseze Biroului Asigurătorilor Auto din România pentru plata despăgubirilor.

„În 4 din cele 5 dosare/cazuri provocate de vehicule neasigurate din Ucraina persoanele păgubite au fost deja despăgubite de BAAR. Până acum BAAR a plătit despăgubiri de 78.641 de lei persoanelor păgubite prin accidente provocate pe teritoriul României de către vehicule neasigurate înmatriculate în Ucraina. Din cele 4 cazuri despăgubite deja de către BAAR au rezultat doar daune materiale.”, a declarat pentru HotNews.ro Sorin Greceanu, directorul general al BAAR.

Lucian Bode: Cetăţenii ucraineni au fost implicaţi în 138 de accidente rutiere

Ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, a declarat duminică seara la B1 că oricine intră în România din Ucraina este verificat, acesta prezentând o situație a infracțiunilor în care au fost implicați ucraineni în ultimele 24 de ore.

„Mă întrebaţi de infracţiuni. În ultimele 24 de ore au fost înregistrate 26 de sesizări privind 325 de cetăţeni ucraineni cazaţi de către persoane fizice, din care 135 de minori. Spre exemplu, cetăţenii ucraineni au fost implicaţi în 138 de accidente rutiere, au săvârşit 619 infracţiuni şi le-au fost aplicate 344 de sancţiuni contravenţionale, în valoare de 159.000 de lei”, a declarat Lucian Bode, citat de News.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro