Audientele TV se prabusesc
Pe de alta parte, celelalte televiziuni recunosc o scadere a audientelor chiar la formatele care altadata atingeau cote impresionante si invoca alte motive pentru aceasta situatie.
Exemplul cel mai elocvent este emisiunea „Surprize, surprize”, care la primele trei editii ale toamnei 2006 atingea rating-uri de 10,6%, 9,3 si 11,9%, iar in acest an a obtinut 6,6%, 8,3%, 7%.
Marile posturi de televiziune romanesti se confrunta anul acesta cu o mare problema: diminuarea destul de importanta a audientelor.
Supararea este atat de mare, incat Antena 1 a anuntat ca a depus o plangere la Parchet impotriva firmei care se ocupa de masurarea audientelor TV, pe care o acuza ca nu a reflectat corect ratingul din ultimele saptamani al principalului lor jurnal de stiri, „Observator”.
Pe de alta parte, celelalte televiziuni recunosc o scadere a audientelor chiar la formatele care altadata atingeau cote impresionante si invoca alte motive pentru aceasta situatie.
Una dintre principalele cauze ale scaderilor de rating rezida din fragmentarea excesiva a pietei de televiziune din Romania, prin aparitia tot mai multor televiziuni „de nisa”, specializate pe stiri, pe sport, pentru femei, pe muzica folclorica sau manele.
Acestea au reusit sa acapareze, potrivit ultimelor rapoarte de audienta de saptamana trecuta, aproape jumatate din publicul roman care se uita la televizor.
In schimb, televiziunile mari raporteaza scaderi, iar producatorii admit ca sunt in fata unei probleme. „Scaderile inregistrate de PRO TV au fost de aproximativ 18%, iar la ACASa de aproximativ 30%. Aceasta este o comparatie intre 1 ianuarie-16 octombrie 2006 versus 1 ianuarie-16 octombrie 2007”, ne-a declarat Maria Apostol, PR-ul trustului Media Pro.
Aceasta a admis ca una dintre posibilele cauze ale scaderii este aparitia televiziunilor specializate: „Posturile de nisa au erodat in mod cert canalele mari”.
Scaderea consumului de programe tv, pe total, este o alta cauza, identificata de Toni Grecu, realizator al show-ului „Divertis Mall”, difuzata duminica de Antena 1. „Conform ultimelor date de audienta, emisiunea noastra este cam pe acelasi trend ca in primavara. Dar, intr-adevar, restul emisiunilor de la Antena 1 sunt toate in scadere.
Noi am avut la ultima emisiune 9,8 puncte pe All Urban si a fost cea mai buna audienta de saptamana trecuta la Antena 1″, ne-a declarat Toni Grecu.
Acesta considera ca nivelul de trai mai ridicat al romanilor le permite acestora sa caute si alte surse de divertisment decat cel oferit de televizor. „Asta e un semn bun pentru popor, dar unul prost pentru patronii de televiziuni.
Pentru popor, pentru ca inseamna ca a crescut nivelul de trai, acum oamenii au si alte lucruri de facut decat sa primeasca gratuit divertisment de la tv, acum se distreaza in oras.
Pe de alta parte, e un semn rau pentru patroni, deoarece inseamna ca de acum vor trebui sa produca emisiuni de calitate, cu mai multe investitii, cu decoruri serioase, cu multa munca pentru a tine publicul la televizor”, sustine liderul trupei Divertis.
Un articol de Razvan Chiruta