AUDIO Emil Boc a invitat China sa investeasca in autostrazile Comarnic-Brasov si Sibiu-Pitesti
Premierul Emil Boc a invitat oamenii de afaceri chinezi sa investeasca in Romania intr-o serie de proiecte care vor fi realizate in parteneriate public private, precum autostrazile Comarnic-Brasov si Sibiu-Pitesti. Oferta a fost lansata in cadrul unei intalniri intre premier si reprezentanti ai statului chinez, cu ocazia noului an chinezesc. Potrivit unor surse participante la eveniment, Emil Boc le-a propus oamenilor de afaceri din China sa investeasca si in hidrocentrale, centuri ocolitoare, aeroporturi, spitale, lucrari de irigatie si in mediu. Premierul le-a mai spus ca usile ministerelor sunt deschise in vederea dezvoltarii unor astfel de parteneriate. Vezi in text ce le-a spus premierul chinezilor.
Descarca fisierul audio in format MP3
Fragmente din discursul premierului in fata chinezilor
- Guvernul a reusit in partea finala a anului trecut sa adopte o lege extrem de importanta pentru ce inseamna dezvoltarea economica si pentru ce inseamna colaborarea cu partenerii de afaceri chinezi. Ma refer la legea Parteneriatului Public Privat, o lege care foloseste o alta oportunitate de dezvoltare, pentru ca sunt bani de la buget, niciodata suficienti, sunt bani din fonduri europene, si acestia limitati, dar exista o resursa extraodinara pe care tara o are de-aici inainte pentru a fructifica initiativa privata si nevoia de modernizare a acestei tari in foarte multe domenii, punand impreuna nevoia de modernizare a tarii si cu sustinerea capitalului privat care isi cauta investitii intr-o tara precum Romania.
- De aceea, din domeniul energiei, de la hidrocentrale de amploare la cele de mai mica amploare la investitiile de infrastructura rutiera, de la centuri ocolitoare, daca e sa vorbim de Bucuresti, sau de autostrazi, Comarnic- Brasov, sau Sibiu- Pitesti, si alte tronsoane de autostrada, de la aeroporturi la spitale, la lucrari de irigatii sau la alte investitii din domeniul mediului, toate aceste domenii sunt deschise de-acum inainte pentru adevarate parteneriate si colaborari intre oamenii de afaceri din China si autoritatile publice nationale si locale din Romania.
- Profit de aceasta ocazie pentru a va lansa o oferta sau o invitatie mai bine spus, deschisa, de prietenie, de a participa la aceste proiecte de modernizare a Romaniei. Sunteti bineveniti, aveti deschise usile ministerelor de resort, la ministerul economiei, dar si la alte ministere care gestioneaza astfel de proiecte… Sunt convins ca si la nivelul autoritatilor locale, consilii judetene, consilii locale, primarii, vom gasi aceeasi disponibilitate ca si pentru obiective de interes local sa dezvoltam parteneriatul nostru. Pentru ca aceste relatii economice sunt o continuare a excelentelor relatii politice, sociale, culturale pe care le avem de atata vreme.
Problemele de finantare la autostrazile Comarnic-Brasov si Sibiu-Pitesti
Romania are la activ un esec resunator in ceea ce priveste parteneriatul public-privat. Este vorba de lucrarile de la tronsonul Bucuresti-Brasov. Consortiul Vinci-Aktor ar trebui sa proiecteze, sa finanteze si sa construiasca Autostrada Comarnic-Brasov, urmand ca, pe o perioada de 30 de ani, sa administreze cei 55 de kilometri ai tronsonului. Insa, consortiul a renuntat, pe ultima suta de metri la aceste lucrari, motivand lipsa de fonduri.
- In ceea ce priveste autostrada Sibiu-Pitesti, autoritatile se chinuie sa gaseasca surse de finantare. Este singurul tronson din coridorul Coridorul IV Pan-european Nadlac-Constanta pentru care nu au fost identificate, pana acum, surse de finantare. Celelalte tronsoane vor fi realizate cu fonduri europene, insa finantarea pentru tronsonul Sibiu-Pitesti este foarte dificila din cauza costurilor extrem de ridicate, estimate la circa 3 miliarde de euro. Romania a cerut finantare de la Comisia Europeana si pentru tronsonul Pitesti-Sibiu, insa nu a venit niciun raspuns favorabil in acest sens.
Controversele Legii PPP
Despre parteneriatul public-privat se vorbeste inca din 2003, insa abia dupa sapte ani, s-a reusit aprobarea unei legi in acest sens, intrand in vigoare in octombrie 2010. In cele din urma, Legea PPP a fost publicata in Monitorul Oficial la 5 octombrie 2010.
„Am incercat sa invatam din greselile facute de alte tari: O idee buna daca este pusa in aplicare prost, mai bine nu o aplici.Parteneriatul public-privat deschide, din pacate, supapa practicilor neloiale, iar acest aspect trebuie eliminat din start”, a declarat Andreea Vass, consilierul premierului Emil Boc, in cadrul unei conferinte pe tema Parteneriatul public-privat.
Legea parteneriatului public-privat (PPP), a fost atacata oficial de Presedintie si criticata de oficiali pe holurile Comisiei Europene. Legea permite ca o serie de lucrari sa fie facute fara licitatie. De asemenea, vor putea fi concesionate fara licitatie resursele naturale din platoul continental.
Forma initiala a legii fusese retrimisa spre examinare Parlamentului de presedintele Basescu. Acesta considera, printre altele, ca legea confera puteri discretionare partenerului public. Parlamentul a votat insa legea intr-o forma foarte aproape de cea initiala, beneficiind si de tacerea cvasi-totala din media.
Surse guvernamentale au declarat pentru HotNews.ro ca reactia oficialilor CE a fost extrem de dura dupa aparitia legii in Monitorul Oficial. „Anca Boagiu a fost atentionata de unul dintre comisarii europeni ca anumite prevederi ale Legii incalca Tratatul, iar Comisia ia in calcul declansarea procedurii de infringement”, sustin sursele citate.
Miza legii este simpla, dupa cum a definit-o Sorin Ionita, director executiv SAR: „Abolirea competitiei pe piata achizitiilor publice, spre satisfactia totala a PDL-PSD-PNL-UDMR. Piata va fi foarte vesela, ca la presiunile ei s-a facut legea. Adica piata care are diverse prietenii cu primarii si presedintii de Consilii Judetene si anumiti ministri. Contractele se vor semna mai repede, cel putin cele mari si importante, unde cei lasati pe margine vor marai, dar nu vor indrazni sa atace in justitie (ca si acum), ca poate prind data viitoare”.
- Legea elimina licitatia ca modalitate de cistigare a contractelor de catre partenerii privati, licitatia fiind inlocuita de un proces de selectie si negociere.
- Restringe accesul la justitie: Legea prevede ca orice contestatie in instanta trebuie insotita de depunerea unei garantii de 2% din valoarea estimata a proiectului.
- Nu stipuleaza clar domeniul de aplicare, suprapunindu-se practic peste legislatia existenta in domeniu.