AUDIO Jurnalul Economic RFI – HotNews.ro: Leonard Orban: Accesul la banii europeni va fi mult mai greu, conditiile vor fi mult mai dure
Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale – HotNews.ro
Descarca fisierul audio in format MP3
HotNews.ro va prezinta informatiile pe care ANRM a incercat sa le pastreze secrete in contractele cu Chevron
Compania americana Chevron promite investitii de sute de milioane de dolari pentru a extrage gaze de sist la Vama Veche, Costinesti si Adamclisi. Sumele au fost obtinute de HotNews.ro, care a reusit sa desecretizeze – printr-o operatiune care sta la indemana oricarui posesor de computer – informatiile pe care Agentia Nationala pentru Resurse Minerale a incercat sa le pastreze secrete in contractele cu Chevron. Prin cele trei acorduri semnate cu ANRM, compania americana se angajeaza sa suporte cheltuielile considerate necesare pentru indeplinirea programului minimal de explorare. Contractele prevad faptul ca perioada de explorare se imparte in doua faze, una obligatorie si una optionala. In cazul perimetrului Costinesti, cu o suprafata de aproximativ 900 de kilometri patrati, Chevron se obliga sa cheltuiasca in cei 4 ani din prima faza peste 20 de milioane de dolari. In faza a doua sunt prezentate trei variante, cu costuri cuprinse intre 18 milioane de dolari si 100 milioane de dolari. La perimetrul Adamclisi, costurile primei faze obligatorii, dar si cele pentru a doua faza, sunt identice cu cele de la perimetrul Costinesti. In ceea ce priveste perimetrul Vama Veche, de asemenea cu o suprafata de aproximativ 900 de kilometri patrati, costurile primei faze sunt de 40 de milioane de dolari. Pentru faza a doua, costurile sunt la fel ca in cazul perimetrelor Adamclisi si Costinesti. Contractele prevad ca Chevron are dreptul ca, la sfarsitul primei faze de lucrari de explorare, sa renunte la concesiune fara sa mai treaca la faza a doua a operatiunilor petroliere, aceasta fiind optionala. Sumele trebuia sa fie confidentiale, dar solutia tehnica de anonimizare a fost defectuoasa, iar HotNews.ro a intrat in posesia informatiilor.
Leonard Orban: Accesul la banii europeni va fi mult mai greu, conditiile vor fi mult mai dure
Accesul la banii europeni va fi mult mai greu, iar conditiile vor fi mult mai dure decat pana acum incepand cu 2014. Declaratia a fost facuta de ministrul Afacerilor Europene, Leonard Orban, care a anuntat in cadrul unui interviu pentru HotNews.ro ca negocierile pentru bugetul 2014-2020 al Uniunii Europene au inceput deja, iar ele sunt cele mai dificile din istoria Uniunii. Conditiile vor fi foarte dure, iar sistemul romanesc institutional trebuie schimbat si pus sub o coordonare unica, pentru a nu avea rate de absorbtie chiar mai mici decat in perioada 2007-2013, sustine Leonard Orban. Potrivit acestuia, din cauza crizei economice, statele net contributoare incearca, prin orice mijloace, sa reduca drastic alocarile la viitorul buget al Uniunii. „Una dintre chestiunile pe care le-am subliniat ca nu pot fi acceptate este cea legata de corelarea ratei de absorbtie de alocarile viitoare”, a declarat ministrul.
Ce se va intampla de fapt cu masinile inmatriculate in Bulgaria, dupa noua legislatie
Masinile cu numere de Bulgaria au ajuns din nou in dezbatere publica, dupa ce Guvernul a aprobat un proiect de lege privind circulatia pe drumurile publice. Concret, este vorba despre o prevedere potrivit careia masinile inmatriculate in alte state vor putea circula pe teritoriul Romaniei doar 90 de zile de la data emiterii actului de vanzare-cumparare a masinii pe numele unui rezident roman. Termenul acesta este mai permisiv decat in tari ca Italia si Franta, in care durata de gratie este de 30 de zile, se arata intr-o analiza a publicatiei 0-100.ro. In prezent, pe teritoriul Romaniei circula aproximativ 45.000 de masini inmatriculate in alte state, dintre care cele mai multe, circa 20.000, in Bulgaria. Conform proiectului de lege, dupa expirarea perioadei de 90 de zile, soferii nu mai pot circula cu acele masini, in caz contrar riscand amenda si retinerea certificatelor si placutelor de inmatriculare. Concret, legislatia tinteste romanii care conduc cu procura, sau alte documente similare, o masina inmatriculata in alta tara pe numele altei persoane fizice. Insa in cazul in care proprietarul masinii este o firma, atunci prevederea cu cele 90 de zile nu se aplica pentru ca, potrivit legislatiei europene, aduce atingere unor drepturi ale oamenilor si companiilor.
Coreea de Nord: In Phenian, numarul de masini Mercedes, BMW, Lexus si Toyota creste constant. Economia supravietuieste gratie perfuziilor Chinei
In Phenian, numarul de masini Mercedes, BMW, Lexus si Toyota creste constant, scrie Agentia France Presse, care precizeaza ca economia Coreei de Nord supravietuieste datorita perfuziilor Chinei. Desi este supusa de multi ani unor sanctiuni internationale dure din cauza programului sau nuclear, Coreea arata ca acestea nu preau au efect. Potrivit unui parlamentar sud-coreean, Coreea de Nord si-a dublat importurile de produse de lux intre 2008 si 2010, ajungand la 446 de milioane de dolari. Embargoul asupra produselor de lux impus in 2009 de comunitatea internationala a fost ocolit prin relatiile dezvoltate cu China, principalul sau aliat. Astfel, schimburile dintre cele doua state s-au majorat cu 30% intr-un singur an, dupa 2009. Dar ce se intampla la Phenian este doar o fata a realitatilor din Coreea de Nord, unde o treime dintre copiii mai mici de cinci ani sufera de malnutritie cronica, noteaza AFP.