AUDIO Jurnalul economic RFI – HotNews.ro: Wall Street Journal: China intra cu afacerile in Europa prin Romania si Bulgaria. Renault – Nissan se angajeaza sa modernizeze uzinele Lada
Asculta Jurnalul Economic Radio France Internationale – HotNews.ro
Descarca emisiunea in format MP3
Jean-Claude Trichet: Politica cursului de schimb al monedei din China trebuie sa fie mai flexibila
O reevaluare a monedei chineze este „adecvata” numai dupa o serie de discutii cu premierul Chinei, Wen Jiabao. Declaratia vine de la presedintele Bancii Centrale Europene, Jean-Claude Trichet, dupa o intalnire intre oficiali din Uniunea Europeana si prim-ministrul de la Beijing. Discutiile au avut loc cu o zi inaintea summitului China-UE. Rata cursului de schimb a yuan-ului este una dintre cele mai spinoase probleme intre China si Uniunea Europeana. Moneda chineza este „dependenta” de valoarea dolarului. In aceste conditii, temerile Europei se refera la ipoteza in care euro va creste fata de yuan si va afecta exporturile europene catre China. Si Statele Unite ale Americii acuza China ca manipuleaza moneda astfel incat sa castige in mod necinstit din schimburile comerciale. Beijingul raspunde invariabil ca doreste sa reformeze sistemul ratei de schimb, insa ca acest lucru ia timp.
Wall Street Journal: China intra cu afacerile in Europa prin Romania si Bulgaria
China a inceput sa tatoneze Europa de Sud-Est, pentru incheierea unor acorduri de afaceri. Iar principalul avantaj de care beneficiaza este contextul economic din regiune si piata de capital la nivel redus din statele membre ale Uniunii Europene. Companiile chineze si-au facut deja loc pe pietele din Romania si Bulgaria, iar guvernul Chinei ofera 1 miliard de dolari credit pentru Republica Moldova, potrivit unei analize realizate de Wall Street Journal. Insa in timp ce Serbia, Moldova si chiar Turcia au pregatit strategii coerente pentru atragerea investitiilor chineze, Romania si Bulgaria ofera acces ieftin la investitii pe intreaga piata europeana. Nicaieri cererea de finantare nu este mai mare decat in Balcani, unde recesiunea s-a tradus prin deficite uriase de cont curent. Contractii ale pietei care s-au dovedit imposibil de finantat, in conditiile in care principalele fonduri din regiune au fost inghetate, incheie analistii americani.
Renault-Nissan se angajeaza sa modernizeze uzinele Lada
Alianta Renault-Nissan se angajeaza sa modernizeze uzinele Lada, pentru ca in sase ani productia sa revina la nivelul dinaintea crizei. AvtoVaz are mari probleme financiare, desi autoritatile ruse au promis sa tripleze sprijinul financiar. Obiectivul Renault-Nissan este ca in 2015 uzina sa produca 900.000 de masini, la fel ca in vremurile bune ale Lada. La partea de cotă de piata, scopul este mentinerea a 25% din piata locala. Pe de alta parte, francezii se angajeaza sa contribuie cu tehnologie, echipamente noi si expertiza pentru constructia de noi vehicule. La uzina AvtoVaz vor fi produse atat masini pe platforma Logan, cat si modele Nissan. Lada va construi cu ajutorul Renault un nou model de intrare in gama, care sa inlocuiasca demodata masina Classic.
O versiune speciala a SUV-ul Dacia Duster va participa la trofeul Andros
O versiune speciala a SUV-ul Dacia Duster va participa la trofeul Andros, care va debuta pe 5 decembrie in Alpii Francezi. Concursul la care Dacia va fi pilotata de Alain Prost este putin cunoscut la noi, insa producatorul auto ofera primele idei clare despre cum va arata SUV-ul, in versiunea de serie. O mare diferenta tine de faptul ca vehiculul de competitie are doar patru metri lungime, iar cel de serie va fi mai lung. Motorizarea va fi apropiata de cea din gama Dacia. Trofeul Andros este putin cunoscut la noi, fiind un concurs de nisa. Prima editie s-a tinut in 1990, iar la trofeu se pot inscrie vehicule ale caror caroserii se apropie de cele ale versiunilor de serie.