Autostrada A3 Câmpia Turzii – Ogra – Tg. Mureș
Lungime: 56 km
Valoare totala: 1,2 mld lei (cca 260 mil euro)
Constructor si valoarea contractului pe fiecare lot:
A3 Campia Turzii – Ogra
> Lot 1 Ogra – Iernut km 0+000 – la km 3+600 – semnat cu GEIGER TRANSILVANIA SRL – WILHELM GEIGER GmbH & Co.KG pentru 55,8 mil lei / Ordin de incepere: mai 2016 / DESCHIS TRAFICULUI din 12 decembrie 2018
> Lot 2 Iernut – Chetani – km 3+600 – km – km 21+500 – asocierea ASTALDI SPA – MAX BOEGL ROMANIA SRL – ASTALROM SA – CONSITRANS SRL pentru 438 mil lei / Ordin de incepere: mai 2016 / Termen de finalizare; 16 luni
> Lot 3 Chetani-Campia Turzii km 21+500 – km 37+191 – S.C. STRACO GRUP S.R.L. – S.C. SPECIALIST CONSULTING S.R.L. – S.C. TOTAL ROAD S.R.L pentru 280 mil lei / Ordin de incepere: mai 2016 / Termen de finalizare; 16 luni
A3 Ogra – Targu Mures
> Lot 1 – Targu Mures – Ungheni plus Drum de Legatura (9,2 km) – atribuit catre Strabag, circa 129 milioane lei / CONTRACT INITIAL A FOST REZILIAT (cu Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA pentru 178 mil. lei, dar reziliat la cererea constructorilor. Detalii)
> Lot 2 – Lotul 2 Ungheni – Ogra (10,1 km) cu Asocierea SC STRABAG SRL – SC STRACO GRUP SRL pentru 251 mil. lei / DESCHIS TRAFICULUI DIN 12 decembrie 2018
Termenul de finalizare: mai-iunie 2017 pentru lotul Ungheni-Ogra / finalul lui 2017 pentru cele 3 loturi dintre Ogra si Campia Turzii.
STADIUL ACTUAL: Patru din cele cinci loturi au fost contractate, cu ordinele de incepere a lucrarilor emise in mai 2016. Lotul 1 dintre Targu Mures si Ungheni (plus drumul de legatura) a fost reziliat in luna aprilie 2017 la cererea constructorilor pentru ca CNADNR nu a emis ordinele de incepere in termenul de 12 luni de la semnarea contractului! Lotul a fost relicitat in octombrie 2016 si abia in noiembrie 2017 a fost atribuit contractul…
–
Intre Campia Turzii si Targu Mures se construiesc circa 56 de km din Autostrada A3. Tronsonul, parte din Autostrada Transilvania, a fost inclus initial in afacerea Bechtel. In 2011 americanii au renuntat la tronson, iar in 2012 ruta a fost acceptata de Comisia Europeana pe harta centrala TEN-T Core si admisibila pentru finantare europeana nerambursabila.
Dupa doi ani de timp pierdut, tronsonul impartit in cinci loturi a fost scos la licitatie in speranta ca tara noastra sa reuseasca sa mai creasca din absorbita fondurilor europene din POST ce se pierd la final de 2015. In realitate insa, din cauza procedurilor greoaie si a tergiversarilor birocratice, proiectul va reusi sa salveze doar 25 din 260 de milioane de euro. Restul se rostogolesc in noul exercitiu financiar european 2014-2020 care, teoretic, era destinat proiectelor noi.
–
De la Bechtel, la fondurile Europene
Ruta Campia Turzii – Ogra – Targu Mures a fost inclusa initial in mareata Autostrada Transilvania, inceputa cu americanii de la Bechtel tocmai in 2004. Din pacate, dinc auza problemelor de contract si de finantare, americanii nu au miscat nici un fir de pamant pe aceasta ruta si – in cei zece ani cat timp a rezistat contractul – au terminat doar cei 54 de km dintre Campia Turzii si Gilau (Cluj Vest) si inca 50% din cei 64 de km ai tronsonului Borsa – Suplacu de Barcau.
In 2011, insa, in timpul mandatului Ancai Boagiu la Transporturi, Bechtel a renuntat la 6 tronsoane din Autostrada Transilvania, intre acestea aflandu-se si ruta Campia Turzii – Ogra – Targu Mures.
Eliberat de sub afacerea Bechtel, autoritatile anuntau ca vor sa demareze lucrarile cu alti constructori, insa sursa de finantare inca nu era stabilita, avand in vedere ca banii de la buget erau limitati.
In 2012 solutia salvatoare a venit, ca mai de fiecare data, de la Bruxelles. In martie, cand la sefia Transporturilor se afla Alexandru Nazare, Comisia Europeana a acceptat includerea in noua retea trans-europeana centrala de transport TEN-T Core a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu-Mures-Iasi-Ungheni. Detalii aici.
Desi lucrurile pareau ca se astern numai bine, proiectul a cunoscut o perioada de doi ani in care lucrurile abia au miscat.
Licitate rapid, dar contractate la peste un an dupa
In 2014, treziti parca dintr-o reverie, autoritatile de la infrastructura au realizat ca daca reusesc sa construiasca tronsonul de autostrada pana la final de 2015, cand se incheie exercitiul fiannciar 2007 – 2013, mai pot salva din banii POS-T care se pierd pentru ca Romania nu a stiut cum sa-i cheltuie.
Asa ca primele actiuni au demarat in ianuarie 2014, iar prin vara toate contractele au fost scoase la licitatie. In septembrie au fost deschise ofertele si apoi… pauza.
Abia in ianuarie 2015, deja la un an dupa ce autoritatile de la infrastructura au inceput primele proceduri pentru licitare, au fost anuntati castigatorii. Cu putin noroc, in afara un un singur lot, toate celelalte contracte nu au fost contestate si contractele au putut fi semnate rapid.
Si totusi, problemele nu au incetat. Contractele au fost semnate, insa ordinele de incepere a lucrarilor din partea CNADNR au intarziat si intarziat. Intr-un raspuns pentru HotNews.ro in luna mai 2015 CNADNR explica faptul ca inceperea lucrarilor va fi comunicata constructorilor „dupa exproprierea terenurilor necesare constructiei”.
Un lot cu probleme la contestatii
In ce priveste Lotul 2 dintre Iernut si Chetani , CNADNR a declarat in ianuarie 2015 castigatoare asocierea JV SC STRABAG SRL ¬ SC STRACO GRUP SRL pentru o valoare de 397 mil. lei, insa decizia a fost contestata la CNSC.
Pe 16 martie CNSC a decis sa admita contestatia si a dispus reevaluarea ofertelor, insa si aceasta decizie a fost contestata mai departe la Curtea de Apel Bucuresti. Dupa o serie de amanari, CAB a decis in 11 iunie sa mentina definitiva decizia CNSC si a dispus, la randul sau, reevaluarea ofertelor din cadrul licitatiei. Timpul pierdut: peste 5 luni.
Menita sa salveze din fondurile europene ce se pierd in 2015, autostrada va „musca” doar 25 din 260 de milioane de euro
Autostrada dintre Campia Turzii si Targu Mures, la fel ca A10 Sebes – Turda, a fost una din solutiile gasite de autoritatile de la Tansporturi pentru a limita pierderea de fonduri europene.
Pentru ca tara noastra nu a putut demara si gestiona eficient proiectele de infrastructura, absorbtia fondurilor europene nu va putea fi facuta integral pana la momentul inchiderii exercitiului financiar – 31 decembrie 2015. Astfel, pentru a limita proportiile pierderilor, autoritatile au decis sa liciteze noi proiecte care sa fie terminate rapid si sa mai reduca din ce pierde tara.
Desi Campia Turzii – Targu Mures a fost menita sa absoarba cat mai mult din fondurile europene ce se pierd la final de 2015, contractarea intarziata a facut ca intregul proiect sa fie unul „fazat„, adica impartita in doua astfel incat o parte sa fie finantata din fondurile 2007-2013, iar restul din 2014-2020.
Din pacate, „fazarea” a insemnat ca doar 25,5 milioane de euro vor veni din exercitul 2007-2013, iar „grosul” de peste 233 de milioane de euro vor veni din potul 2014-2020.
–
PRIMELE PROCEDURI
16 NOIEMBRIE 2007
LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. lucrare)
22 IUNIE 2014
SEMNAREA CONTRACTULUI (primul lot)
16 FEBRUARIE 2015
–
CRONOLOGIA PROIECTULUI:
16 noiembrie 2007 – Search Corporation a elaborat o Actualizare a studiului de Fezabilitate pentru tronsoanele in discutie
3 august 2011 – Ministrul Transporturilor de la acel moment, Anca Boagiu, anunta ca statul roman intrerupe contractul cu Bechtel pentru 6 tronsoane din autostrada Transilvania, intre care si cele dintre Campia Turzii – Ogra – Targu Mures.
22 martie 2012 – Comisia Europeana a acceptat includerea in noua retea trans-europeana centrala de transport TEN-T Core a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu-Mures-Iasi-Ungheni. (Detalii)
4 mai 2012 – CNADNR atribuie contractul de servicii de elaborare Proiect ilustrativ pentru „Autostrada Brasov- Cluj – Bors, Sectiunea 2 A, Ogra – Campia Turzii, km 0+000 – km 37+191”
28 august 2012 – CNADNR avizeaza proiectul tronsonului Campia Turzii – Ogra.
1 ianuarie 2014 – CNADNR semneaza actul aditional nr 4 cu Search Corporation pentru revizuirea proiectului tehnic si elaborarea detaliilor de executie in cazul sectiunilor Tg Mures – Ungheni – Ogra
1 iunie 2014 – Search Corporation finalizeaza revizuirea proiectului tehnic pentru sectiunile Tg Mures – Ungheni – Ogra.
22 iunie 2014 – Este scos la licitatie contractul „Proiectare si executie pentru realizarea autostrazii Brasov-Targu Mures-Cluj-Oradea, Sectiunea 2A: Ogra-Campia Turzii Lot 1,2,3”. Proiectul este impartit in trei loturi, respectiv Ogra – Iernut (3,6 km), Iernut – Chetani (17,9 km) si Chetani – Campia Turzii (15,7 km).
19 iulie 2014 – CNADNR scoate la licitatie si restul autostrazii de la Ogra la Ungheni – Tg Mures. – Contractul: „Realizarea autostrazii Brasov ¬ Targu Mures ¬ Cluj ¬ Oradea; Lotul 1 ¬ Targu Mures ¬ Ungheni + drum de legatura; Lotul 2 ¬ Ungheni – Ogra”
5 septembrie 2014 – Sunt deschise ofertele pentru cele trei loturi din sectiunea Campia Turzii – Ogra.
19 septembrie 2014 – Sunt deschise si ofertele pentru cele doua loturi licitate intre Ogra si Tg Mures
27 ianuarie 2015 – Sunt anuntati, in sfarsit, castigatorii licitatiilor pentru toate cele cinci loturi intre Campia Turzii si Tg. Mures.
1. Ogra – Campia Turzii, Lotul 1:
– Castigator desemnat: Asocierea SC GEIGER TRANSILVANIA SRL ¬ WILHELM GEIGER GmbH &Co.KG
– valoare: 55.782.941,89 lei fara TVA;
– lungime traseu: 3,6 km;
– durata de executie: 16 luni (4 luni proiectare si 12 luni executie);
2. Ogra – Campia Turzii, Lotul 2:
– Castigator desemnat: JV SC STRABAG SRL ¬ SC STRACO GRUP SRL; (decizia a fost contestata la CNSC) / UPDATE (ianuarie 2016) Castigator final: ASTALDI SPA ¬ MAX BOEGL ROMANIA SRL ¬ ASTALROM SA ¬ CONSITRANS SRL
– valoare: 437.630.890,05 RON;
– lungime traseu: 17,9 km;
– durata executie: 16 luni (4 luni proiectare si 12 luni executie);
3. Ogra – Campia Turzii, Lotul 3:
– Castigator desemnat: Asocierea SC STRACO GRUP SRL ¬ SC SPECIALIST CONSULTING SRL ¬ SC TOTAL ROAD SRL;
– valoare: 279.744.271,56 lei fara TVA;
– lungime traseu: 15,7 km;
– durata executie: 16 luni (4 luni proiectare si 12 luni executie);
4. Targu Mures ¬ Ungheni + drum de legatura:
– Castigator desemnat: Asocierea LEMACONS – VEGA 93 – ARCADA COMPANY;
– valoare: 179,787,916.93 lei fara TVA;
– lungime traseu: 9,2 km (din care 4,7 drumul de legatura);
– durata executie: 12 luni;
5. Ungheni – Ogra:
– Castigator desemnat: Asocierea JV SC STRABAG SRL ¬ SC STRACO GRUP SRL,
– valoare: 251,349,460.28 lei fara TVA;
– lungime traseu: 10,105 km;
– durata executie: 12 luni;
16 februarie 2015 – CNADNR semneaza contractul pentru Lotul 1 Ogra ¬ Iernut km 0+000 – la km 3+600 cu asocierea GEIGER TRANSILVANIA SRL ¬ WILHELM GEIGER GmbH & Co.KG;
19 februarie 2015 – CNADNR semneaza contractul pentru Lotul 3 Chetani-Campia Turzii km 21+500 – km 37+191 cu Asocierea S.C. STRACO GRUP S.R.L. – S.C. SPECIALIST CONSULTING S.R.L. – S.C. TOTAL ROAD S.R.L;
24 februarie 2015 – CNADNR semneaza contractul pentru Lotul 2 Ungheni ¬ Ogra cu Asocierea SC STRABAG SRL ¬ SC STRACO GRUP SRL.
11 martie 2015 – CNADNR semneaza contractul pentru Lotul 1 Targu Mures ¬ Ungheni plus Drum de Legatura cu Asocierea LEMACONS & VEGA 93 & ARCADA;
16 martie 2015 – Prin Decizia nr. 311/C2/92 din data de 16.03.2015 emisa de CNSC, Consiliul a admis contestatia in cazul atribuirii pe Lotul 2 Iernut – Chetani km 3+600 ¬ km 21+500) si a dispus reevaluarea ofertelor conform celor mentionate in cadrul motivarii.
30 martie 2015 – Asocierea ASTALDI SPA ¬ MAX BOEGL ROMANIA SRL ¬ ASTALROM SA ¬ CONSITRANS SRL a formulat plangere la Curtea de Apel Bucuresti impotriva Deciziei nr. 311/C2/92 din data de 16.03.2015 pronuntata de CNSC;
12 mai 2015 – CNADNR transmite la solicitarea HotNews.ro ca, pana la aceasta data, nu a fost comunicata constructorilor Data de Incepere a Lucrarilor. „Data de Incepere va putea fi comunicata Antreprenorilor dupa exproprierea terenurilor necesare constructiei”, comunica CNADNR.
CNADNR clarifica si aspectul ce tine de bugetul proiectului: „Potrivit Legii Bugetului de Stat pe anul 2015, alocarea bugetara este asigurata la nivel de proiect. Astfel, pentru proiectul „Constructia sectorului de autostrada Campia Turzii – Ogra – Targu Mures”, bugetul aprobat pentru anul 2015 este in valoare de 172.272 mii lei. Mentionam ca, aceasta valoare include decontarile estimate atat pentru contractele de executie lucrari, cat si pentru supervizare, taxe, avize, achizitii terenuri”.
11 iunie 2015 – Curtea de Apel Bucuresti hotaraste ca ofertele depuse la licitatie pentru Lotul 2 sa fie reevaluate de catre CNADNR. Sursa
20 iunie 2015 – Informatii din Comitetul de Monitorizare al AM POS-T: Autostrada A3 Campia Turzii – Tg Mures a fost fazata pentru urmatorul ciclu financiar cu circa 233 de milioane de euro din totalul de aproape 260 de milioane euro. Cu alte cuvinte, desi era menita sa „salveze” din actualele fonduri, proiectul abia daca „ciupeste” 25,5 milioane de euro.
27 iulie 2015 – Desi au trecut aproape jumatate de an de cand CNADNR a semnat contractele, Compania nu a dat ordinele de incepere a lucrarilor si nici nu a platit avansurile necesare. Fata de aceasta situatie, Asociatia Pro Infrastructura (API) a luat pozitie si a solicitat CNADNR clarificari si explicatii pentru intarzierile cauzate.
22 octombrie 2015 – Seful CNADNR a discutat, intr-un interviu HotNews.ro, despre autostrada Campia Turzii – Targu Mures si de ce nu incep lucrarile pe loturile deja contractate:
Narcis Neaga: Din cele 5 loturi de la Campia Turzii pana la Targu Mures, patru au fost contractate, unul a fost contestat, dar in aceasta saptamana s-a rezolvat contestatia. Deocamdata nu pot face public numele castigatorului.
Problema care s-a ivit pe acest sector a fost problema avansului. Stiti ca suntem in transferul intre doua exercitii financiare 2007 – 2013 (POS-T) si 2014 – 2020 (POIM). A venit o instructiune de la Bruxelles cand ni s-a spus ca avansul trebuie sa fie recuperat in intregime de la constructor, daca proiectul este fazat, doar din faza I.
In momentul cand am aflat aceasta veste… Noi am chemat constructorii, eram pregatiti sa dam avans, „veniti cu garantia de avans, apoi sa va apucati de treaba”. Ei, avand niste intelegeri cu bancile pe baza unui cash flow, cand au auzit asa, nu au mai acceptat aceasta propunere a noastra. Practic era o modificare a contractului, nu o introdusesem de la inceput. Nu au acceptat.
Presupune sa-si recupereze avansul… Un certificat de plata in 2015 are doua componente: X% avans, Y% lucrari. In 2016 lucrurile ar fi stat asa: un certificat de plata = avans. Deci lor nu li se mai plateau lucrarile, ar fi lucrat pe gratis cum ar veni. Nu le-a convenit pentru ca le modifica cash-flow-ul.
Au venit la negocieri. Daca noi am fi acceptat cerintele lor la negocieri se modifica documentatia de licitatie, ori asta ar fi insemnat tratament inegal fata de ceilalti care ar fi utut castiga licitatia. Si atunci am zis ca mutam tot Targu Mures – Campia Turzii pe POIM.
Victor Cozmei: Adica din 2016. Prima lopata va fi in 2016. Deci n-a mai fost asa un proiect de salvator?
Narcis Neaga: Am zis ca e salvator inainte sa vina instructiunea de la Bruxelles. N-am stiut de instructiune, s-au schimbat regulile in timpul jocului.
–-
18 ianuarie 2016 – Curtea de Apel respinge noua contestatie STRABAG (loc 1) si, astfel, Astaldi ramane castigator pe Lotul 2 Iernut – Chetani.
28 ianuarie 2016 –Cum a stat o simpla modificare a unei Hotarari de Guvern in calea autostrazii Campia Turzii – Targu Mures si cum a fost rezolvata problema
10 februarie 2016 – Au fost declansate procedurile de expropriere a imobilelor proprietate privata aflate pe o sectiunea 2A Ogra-Campia Turzii, precum si fondurile necesare pentru plata despagubirilor. Executivul a alocat suma de 5,015 milioane de lei destinata despagubirii proprietarilor celor 1724 de imobile, cu o suprafata totala de 2.725.506 mp, ce urmeaza sa fie expropriate.
6 aprilie 2016 – A fost semnat contractul pentru Lotul 2 Iernut – Chetani din Sectiunea 2A Ogra – Campia Turzii cu asocierea ASTALDI SPA ¬ MAX BOEGL ROMANIA SRL ¬ ASTALROM SA ¬ CONSITRANS SRL pentru 437.630.890,05 lei, fara TVA
12 aprilie 2013 – Reziliere de contract pe unul din loturi la cererea constructorului pentru ca au trecut 12 luni de la semnarea contractului si nu s-a dat ordinul de incepere. Detalii.
„Pe Campia Turzii – Targu Mures avem patru constructori, insa un lot, din pacate, s-a reziliat. Noi am incercat sa-l resuscitam, dar nu am gasit intelegere. Va fi relicita”, a anuntat Catalin Homor.
Este vorba de lotul Targu Mures – Ungheni + drum de legatura (9,2 km, din care 4,7 drumul de legatura), unde contractul fusese semnat cu asocierea LEMACONS – VEGA 93 – ARCADA COMPANY pentru circa 180 miliaone de lei. Teoretic, termenul de executie era de 12 luni de la ordinul de incepere a lucrarilor.
8 mai 2016 – Ordinul de incepere a lucrarilor pe cele trei loturi de proiectare si executie (40 km) aferente Autostrazii Ogra – Campia Turzii, parte autostrada Campia Turzii – Targu Mures a fost emis miercuri de catre Compania de Autostrazi. Detalii.
16 august 2016 – Primele imagini din avion cu autostrada Transilvania A3 in constructie de la Targu Mures spre Campia Turzii
Primele imagini filmate din avion cu o parte din santierul autostrazii A3 Transilvania, dintre Targu Mures si Campia Turzii, au fost publicate de catre Asociatia Pro Infrastructura (API).
Filmarea incepe din zona Ungheni/Recea – Aeroportul International Targu Mures si se termina in zona Iernut. Practic, filmarea acopera cam doua din cele cinci loturi ale autostrazii Targu Mures – Ogra – Campia Turzii, doua loturi care in mod nromal ar trebui sa fie finalizate in 2017.
„Sunt lucrari incipiente, asteptam eliberarea autorizatiilor de construire si ulterior o mobilizare exemplara a constructorilor pe aceste loturi de autostrada in vederea respectarii termenelor de finalizare asumate prin contract”, au scris cei de la Asociatia Pro Infrastructura pe contul oficial de Facebook.
7 septembrie 2016 – Lotul 1 dintre Targu Mures si Ungheni (plus drumul de legatura) va fi relicitat pana in luna noiembrie,potrivit declaratiilor directorului CNADNR, Catali Homor, pentru HotNews.ro
3 octombrie 2016 – Asociatia Pro Infrastructura: „Aproximativ 75% din lungimea totala a santierului autostrazii A3 Campia Turzii – Targu Mures nu detine inca acord de mediu sau autorizatie de construire, la mai bine de un an de la semnarea contractelor. Drept urmare, constructorii nu pot incepe lucrari semnificative, axandu-se in mare parte pe descarcari arheologice si decopertari.”
21 octombrie 2016 – Singurul lot necontractat din autostrada A3 Campia Turzii – Targu Mures, scos la licitatie dupa jumatate de an de la rezilierea contractului initial
11 noiembrie 2016 – Ministerul Transporturilor transmite o actualizare pentru Autostrada Targu Mures ¬ Ogra:
– Pe Lotul 1: Targu Mures ¬ Ungheni, executia lucrarilor este in curs de relicitare. In primavara lui 2017, este estimata inceperea efectiva a lucrarilor, daca nu apar contestatii.
– Pe Lotul 2: Ungheni ¬ Ogra, progresul fizic este de 15%. Termenul de finalizare a lucrarilor la acest lot este vara anului viitor.
21 ianuarie 2017 – Stadiul lucrarilor:
Tronson Targu Mures – Ogra, Lot 2
Stadiul fizic: 15,20% / Stadiul financiar: 21,01%
Tronson Ogra – Campia Turzii, Lot 1
Stadiul fizic: 0% / Stadiul financiar: 15% (avans) // In proces de relocare conducta Transgaz
Tronson Ogra – Campia Turzii, Lot 2
Stadiul fizic: 0% / Stadiul financiar; 17,45%
Tronson Ogra – Campia Turzii, Lot 3
Stadiul fizic: 0% / Stadiul financiar; 0%
6 martie 2017 – Filmare din drona cu autostrada in constructie de langa Targu Mures: Lucrarie doar pe 10 km din 55, la doi ani de la semnarea contractelor
O noua filmare aeriana realizata cu drona ce surpinde avansul slab al lucrarilor pe traseul autostrazii Campia Turzii – Ogra – Targu Mures a fost publicata de catre Asociatia Pro Infrastructura. Din cei 55 de km ai autostrazii, pe doar circa 10 km se lucreaza, asta desi contractele pentru patru din cele cini loturi au fost semnate in urma cu doi ani.
„Pe autostrada A3, sectorul Campia Turzii – Targu Mures, se lucreaza abia pe circa 10 km din totalul de 55 km. CNAIR si MInisterul Transporturilor nu au gasit inca solutii pentru a emite antreprenorilor Autorizatia de Construire, desi au trecut mai bine de 2 ani de la semnarea contractelor de executie (mai exact februarie 2015)!”, se arata intr-o postare pe Facebook a Asociatiei Pro Infrestructura (API).
„Motivul invocat de catre autoritati pentru acest blocaj este faptul ca lipseste o revizuire a Acordului de Mediu. In contradictie insa, surse din domeniu, inclusiv din CNAIR, ne spun ca ar fi posibila emiterea autorizatiilor de construire pe acordul de mediu existent, intrucat nu exista modificari majore fata de proiectul initial. Avem chiar si un precedent in acest sens, respectiv sectiunea Gilau-Nadasel a aceleiasi autostrazi”, sustine API.
8 mai 2017 – Filmare aeriana din drona publicata de catre Asociatia Pro Infrastructura:
8 septembrie 2017 – Articol detaliat despre problema lipsei Acordului de Mediu pe cele trei loturi de la Ogra la Campia Turzii:
e trei loturi de autostrada in lungime de 37 de km dinspre Campia Turzii spre Targu Mures nu s-a pus nici o lopata pe santier, desi contractele de executie au fost semnate de mai bine de un an. Este vorba de loturile 1, 2 si 3 din autostrada A3 Campia Turzii – Ogra, in continuarea celor 52 de km realizati de Bechtel langa Cluj-Napoca. De vina nu sunt constructorii si nici nu exista vreo problema cu finantarea proiectului, ci lipsa autorizatiei de construire. Motivul blocajului? Revizuirea Acordului de Mediu, documentul pe baza carei se da autorizatia de construire, nu este gata, desi procedura a fost atribuita direct in 2015 unei fime controversate, al carei actionar a fost condamnat definitiv pentru abuz in serviciu intre timp, si care avea termen de finalizare de sase luni.
Au trecut, insa, de atunci mai bine de 26 de luni, iar blocajul creat duce la aparitia unor decalaje intre diversele tronsoane ale autostrazii, decalaje care vor duce practic la imposibilitatea de folosi unele loturi odata finalizate.
18 septembrie 2017 – INTERACTIV Cum au „disparut” 40 de metri din autostrada Transilvania: Gaura dintre lotul facut de Bechtel si restul autostrazii care se construieste acum spre Targu Mures
Situatie absurda pe traseul autostrazii Transilvania, in apropiere de Campia Turzii: circa 40 de metri de autostrada s-au „pierdut” intre planurile Companiei de Drumuri si situatia din teren. Mai exact, vorbim de o „gaura” de 40 de metri – unde corpul autostrazii nu este complet construit, intre tronsonul realizat de americanii de la Bechtel si inaugurat in 2010 si lotul adiacent de la Campia Turzii spre Targu Mures (sectiunea 2A2 din cadrul Lotului 3 al autostrazii Campia Turzii – Ogra) aflat in prezent in perioada de executie.
15 noiembrie 2017 – Executia lucrarilor pentru Lotul 1 Targu Mures – Ungheni, din autostrada A3 pana la Campia Turzii, a fost atribuita catre Strabag, la peste un an de la lansarea licitatiei si la peste 19 luni de cand contractul initial a fost reziliat. Proiectul prevede realizarea unui tronson de autostrada de 4,5 km, precum si un drum de legatura de 4,7 km cu DN 15 si oferta castigatoare are o valoare de 129 milioane de lei, circa 28 de milioane de euro.
12 februarie 2018 – Prima filmare aeriana din zona Ludus-Chetani, la vest de Bogata, exact granita dintre loturile Iernut-Chetani (Astaldi-Max Boegl, 17,9 km) si Chetani-Campia Turzii (Straco, 15,691 km) publicata de catre Asociatia Pro Infrastructura.
„Cadrele aeriene surprind un segment de aproximativ 3,7 km pornind de la un punct din sudul orasului Ludus, continuand spre vest”, scrie Asociatia Pro Infrastructura.
Structurile importante de pe acest tronson sunt: pasaj DJ107G peste A3 (min 01:02), pasaj A3 peste DC95 (min 01:55), pod A3 peste Mures si cale ferata (min 02:50-03:30). De la inceputul filmarii si pana la minutul 03:57 lucrarile sunt executate de asocierea Astaldi-Max Boegl. Din acest loc incepe lotul construit de Straco. Exact in aceasta portiune (si pana la finalul inregistrarii) avem nodul Chetani/Ludus care va conecta Autostrada A3 de DN15.
19 iunie 2018 – Finanțare de 246 milioane de euro aprobată de Comisia Europeană pentru autostrada A3 Câmpia Turzii – Ogra – Târgu Mureș. Detalii.
9 iulie 2018 – VIDEO Imagini din avion cu autostrada A3 Câmpia Turzii – Tg. Mureș. Ce loturi ar putea fi gata în acest an și de ce nu ar putea fi totuși deschise circulație
„Față de începutul lunii iunie, șantierele au avansat într-un ritm acceptabil”, scrie Asociația Pro Infrastructura.
- Lotul Câmpia Turzii – Chețani, construiți de Straco, începe pe filmare de la secunda 0:51.
- Lotul următor Chețani – Iernut, construit de Astaldi-Max Boegl, începe de la 5:35.
- Lotul Iernut – Ogra, construit de Geiger, începe la 11:09 .
- Lotul Ogra – Ungheni, construit de Strabag, începe la 11:26 și se termină cu un nod rutier în apropiere de Aeroportul din Târgu Mureș.
16 noiembrie 2018 – Un nou constructor pentru Lotul 1 Târgu Mureș – Ungheni. Detalii.
CNAIR a atributi contractul către asocierea Itinera Spa – Retter Projectmanagement SRL pentru circa 45 de milioane de euro, după ce Compania de Autostrăzi a reevaluat ofertele depuse în urma unor contestații menținute în instanță. Inițial, în noiembrie 2017, CNAIR desemnase câștigător compania Strabag care ofertase 28 de milioane de euro.
12 decembrie 2018 – HARTĂ INTERACTIVĂ Autostrada Transilvania: Încă 13 km lângă Târgu Mureș au fost deschiși după patru ani de la semnarea contractelor / Tronsoanele Ungheni (Aeroport Tg Mureș) – Ogra – Iernut
–