Sari direct la conținut

Autostrada A8 Targu Mures – Iasi: Autostrada care ar urma sa lege Moldova cu Vestul

HotNews.ro
A8 Tg Mures - Iasi - Ungheni, Foto: Hotnews
A8 Tg Mures - Iasi - Ungheni, Foto: Hotnews

Lungime: 310 km

Cost (estimat): 4,1 miliarde de euro (cf. MPGT)

STADIU ACTUAL: Revizuirea SF-ului pe tronsoanele Tg Mureș – Ditrău – Tg Neamț a fost lansată în SEAP în februarie 2019 / Anterior, contractul de revizuire a SF-ului pe cei 96 de km dintre Targu Mures si Ditrau a fost REZILIAT in februarie 2018 (semnat in 2015, suspendat 12 luni in prima faza din cauza lipsei de finantare si mai apoi alte12 luni dupa un control al Curtii de Conturi. Compania de Autostrazi nu a fost in stare sa rezolve problema si sa deblocheze proiectul). Bucata Iași – Pașcani e trecută la Comisia Națională de Prognoză pentru a fi realizată prin PPP. Tronsonul Pașcani – Tg Neamț este în aer…

Autostrada care sa lege Moldova de reteaua autostrazilor care duc spre Vest e in atentia autoritatilor deja de mai bine de opt ani, insa pentru ea s-au facut doar studii, iar toata atentia din partea politicului a ramas doar pe hartie. Acum autoritatile se pregatesc sa contracteze un nou Studiu de Fezabilitate.

Desi trecuta pe reteaua centrala TEN-T – deci finantabila in mare parte prin fonduri europene – autostrada a fost pasata de la un minister la altul in perioada cuplului Dan Sova – Relu Fenechiu, iar amanarile s-au tinut lant ulterior.

Acum, in ultima varianta a Master Planului, autostrada de la Targu Mures la Iasi apare cu un cost de circa 4,1 miliarde de euro si e singura autostrada „fazata”, adica in doi pasi: intai drum expres, apoi transformata in autostrada. HotNews.ro va prezinta istoria zbuciumata a unui proiect necesar pentru Moldova, dar care s-a zbatut intre politicieni, tergiversari administrative, studii si preturi prohibitive.

Autostrada de la granita cu Republica Moldova si pana la reteaua de autostrazi care scoate Moldova spre Occident

Autostrada de la Targu Mures la Iasi si mai departe la Ungheni (granita cu Rep. Moldova) ar urma sa aiba o lungime de circa 310 de km si ar uni Moldova cu Ardealul si mai departe cu occidentul.

De la Targu Mures, traficul din Moldova ar urma sa se duca pe autostrada A3 pana la Campia Turzii – pe o autostrada a carei constructie este in prezent in curs de licitare/executie – si de acolo fie spre Cluj si vama Bors pe A3, fie spre Sebes pe A10 si apoi pe A1 spre Timisoara si Arad si granita de la Nadlac.

Desi integrarea in retea ar fi una optima, mai ales in ipoteza realizarii unei conexiuni autostrada/drum expres pe axa Nord-Sud in Moldova (Siret-Suceava-Bacau-Focsani-Buzau-Ploiesti), autostrada care ar urma sa travereseze Carpatii Orientali de la Est la Vest are un cost destul de ridicat, insa beneficiaza de avantajul de fi pe harta centrala a rutelor TEN-T, si deci, are o sansa mare la fondurile europene puse in joc pentru tara noastra

In 2012, autoritatile de la drumuri vehiculau un cost de circa 9 miliarde de euro, dar intre timp, realizarea Studiului de Fezabilitate a fost scoasa din nou la licitatie, iar in Master Planul de Transport costurile au mai fost estimate in jos, la circa 5 miliarde de euro initial, apoi spre 4,1 miliarde de euro in varianta „fazata”.

Chiar si asa, la un astfel de cost ar fi necesar mai mult de un singur exercitiu financiar european doar pentru a putea finanta acest singur proiect din Fondul de Coeziune (pentru 2014-2020 Romania are alocat putin peste 2 miliarde de euro pe Fondul de Coeziune pentru autostrazi, inclusiv componenta de cofinantare nationala). O solutie ar putea fi realizarea autostrazii dintr-un mix de fonduri pe reteta fonduri europene – fonduri bugetare – fonduri din imprumuturi.

In varianta finala de Master Plan, Tg Mures – Iasi ar putea fi realizat la standard de drum expres initial, cel putin pentru sectiunea de deal si munte, de la Targu Mures si pana la Targu Neamt, iar restul direct ca autostrada. Totusi, prioritizarea tronsoanelor inca nu a fost batuta in cuie.

In orice caz, Studiul de Fezabilitate pentru toata autostrada a fost din nou scos la bataie in 2014 pentru a fi reactualizat, iar realizarea acestui document este cheia pentru a putea lansa lucrarile si pentru a putea duce, in sfarsit, acest proiect de pe hartie, pe teren.

Toata epopeea a inceput inca din 2007. Apoi studii si iar studii… si iar studii

Traseul Autostrazii Tg. Mures - Iasi

Traseul Autostrazii Tg. Mures – Iasi

Foto: Hotnews

Discutiile privind autostrada care sa strabata Orientalii si sa uneasca Transilvania cu Moldova sunt destul de vechi, insa primele masuri concrete au venit abia in 2006, cand la nivel oficial au fost purtate discutii cu privire la traseul autostrazii.

In mai-iunie 2007 a fost scos la licitatie si atribuit un contract pentru realizarea unui studiu de prefezabilitate, document ce a scos din buzunarul tarii circa 0,8 milioane de euro. Studiul de prefezabilitate urma sa stabileasca care va fi traseul urmat in linii mari de autostrada in cauza. Prin acel document a fost aleasa varianta care trece prin Targu Neamt.

Doi ani mai tarziu, in 2009, Compania de Autostrazi licita realizarea Studiului de Fezabilitate propriu-zis, pe trei tronsoane distincte – Tg Mures-Ditrau, Ditrau-Tg. Neam si Tg Neamt-Iasi (Ungheni). In total, pentru acel SF in trei parti statul roman a platit aproape 4 milioane de euro la acea vreme.

Totusi, SF-ul produs aducea pe masa poate cel mai crunt „dusman” al proiectului: COSTUL. Pentru cei circa 290 de km de autostrada (confrm documentelor de atunci), Studiile realizate in 2009-2010 estimau o valoare de aproape 6,14 miliarde de euro.

Mai mult, ulterior in 2012, cand indicatorii tehnico-economici au fost aprobati de autoritatile de la Transporturi, costul a fost revizuit la circa 8,9 miliade de euro.

Practic, costul ridicat la acel moment facea intreg proiectul sa fie prohibitiv intr-o formula de finantare totala de la buget, mai ales in conditiile in care contractul Bechtel rula in gol si manca in fiecare an aproape toata alocarea nationala pentru autostrazi care nu se ducea la cofinantarea proiectelor europene.

O posibila solutie luata in calcul de autoritati era Parteneriatul-Public-Privat, insa cum tara noastra nu avea nici un astfel de proiect lansat cu succes – cele doua tentative de pana atunci cu A3 Comarnic – Brasov au esuat lamentabil – soarta autostrazii de la Tg Mures la Iasi parea pusa la sertar.

Posibila salvare, banii europeni. Succesul din 2012

In 2012 insa, atunci cand la conducerea Ministerului Transporturilor era Alexandru Nazare, ministru in cadrul cabinetului Ungureanu, s-a reusit introducerea pe reteaua centrala TEN-T (Core) a traseului de la Targu Mures pana la Iasi.

Prin acest pas, autostrada nu mai ramanea doar un proiect pe hartie, ci putea spera la finantare europeana nerambursabila. Singura conditie era ca autoritatile sa se miste coerent si sa includa proiectul, impreuna cu prioritizarea tronsoanelor, in elaborarea Master Planului General de Transport demarat din 2012 – document strategic si conditie esentiala pentru atragerea fondurilor europene in urmatorul exercitiu financiar european 2014 – 2020.

Autostrada „na-ti-o tie, da-mi-o mie” – Pasata de la un ministru la altu

Dan Sova si constructia de autostrazi in Romania

Dan Sova si constructia de autostrazi in Romania

Foto: Colaj foto

Desi in 2012 soarta autostrazii parea una mai roz, in februarie 2013 totul a luat-o la vale. Nou sosit in Guvernul Ponta, ministrul Dan Sova a preluat fraiele infrastructurii in Romania prin Departamentul sau al „Marilor Proiecte”, iar la Ministerul Transporturilor venea drept sef liberalul din Iasi, Relu Fenechiu.

Desi autostrazile se aflau in curtea lui Sova, Relu Fenechiu a reusit sa obtina acordul premierului Ponta – o derograre transpusa si in acte oficiale – ca soarta autostrazii Tg Mures – Iasi sa ramana la Ministerul Transporturilor, asumandu-si ca el va gasi o solutie de finantare si realizare a proiectului.

Fenechiu a fost condamnat in vara lui 2013 la inchisoare pentru fapte de coruptie, iar in locul sau la Transporturi a venit Ramona Manescu. In decembrie 2013, Ministerul Transporturilor transmitea oficial autostrada Tg Mures – Iasi inapoi la Departamentul Marilor Proiecte condus de Dan Sova.

In 2014, la final de an, CNADNR-ul din cadrul Departamentului Marilor Proiecte revenea din nou la Ministerul Transporturilor condus acum de Ioan Rus.

Intrata in planurile autoritatilor, dar amanata peste ani si ani

Desi intrada pe radarul autoritatilor dupa ce in 2012 Ministerul Transporturilor a reusit introducerea rutei pe reteaua centrala TEN-T, autostrada tot nu a beneficiat de o sustinere institutionala prea mare.

Tot datorita costului foarte ridicat, autoritatile au ridicat problema refacerii Studiului de Fezabilitate in termeni mai realisti si in acelasi timp au asteptat ca celebrul Master Plan de Transport sa fie finalizat.

Ba mai mult, Dan Sova si celebra sa strategie prezentata in Parlament intr-un Power Point – strategie care prevedea toate autostrazile prioritare pana in 2018 – lasa total de dinafara autostrada de la Tg Mures la Tg Neamt.

Dupa dezbateri intense, Sova a lansat refacerea SF-ului abia pe 2 iunie 2014, la pachet cu inca alte sase noi astfel de contracte. Dupa amanari si alte amanari, dupa ce a aparut prima varianta din MPGT in octombrie 2014 si tronsonul era propus spre realizare abia dupa 2021, ofertele in cadrul licitatiei au fost deschise abia pe 4 februarie 2015. Practic, de la lansarea licitatiei si pana la deschiderea ofertelor a durat mai bine de opt luni. Chiar si asa procedurile au fost oprite ulterior.

A8 in Master Planul de Transport, autostrada „fazata” pe portiunea de munte

In octombrie 2014 a fost dat publicitatii prima forma a variantei finale a Master Planului General de Transport, iar documentul a fost atunci pus in dezbatere publica. In el, autostrada de la Tg Mures la Iasi era retrogradata la rangul de drum expres si, in toate scenariile analizate, era propusa spre realizare abia dupa 2021. Costul, in schimb, a fost evaluat in jos la circa 4,1 miliarde de euro.

Dupa toata perioada de dezbatere publica, dupa diverse discutii si controverse, in varianta finala a Master Planului traseul Tg Mures – Iasi a fost reconsiderat ca autostrada, cu mentiunea ca bucata intre Tg Mures si Tg Neamt – adica cea care va strabate muntii – va fi construita initial ca drum expres si ulterior transformata in autostrada.

Practic, in varianta finala a MPGT-ului, Tg Mures – Iasi ramanea singura autostrada „fazata” – intai drum expres, apoi upgrade la autostrada – din intreg planul. Costul estimat ramanea acelasi, 4,1 miliarde de euro.

Totusi, MPGT-ul nu a fost batut in cuie, iar alaturi de el trebuie sa fie finalizat si stabilit documentul cheie care permite „interpretarea” Master Planului: Strategia de Implementare care stabileste prioritizarea, etapizarea in timp si finantarea fiecarui proiect.

PRIMELE PROCEDURI


3 MAI 2007

LANSAREA LICITATIEI PUBLICE (pt. SF)


2 IUNIE 2014

INCEPEREA

LUCRARILOR


PRINCIPALELE MOMENTE pentru soarta autostrazii A8 Targu Mures – Iasi:

3 mai 2007 – Este publicat anuntul de participare pentru licitatia „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTargu Mures – Iasi – Sculeni”

17 iulie 2007 – I se atribuia firmei IPTANA contractul „Elaborare Studiu de Prefezabilitate pentru AutostradaTargu Mures – Iasi – Sculeni”, pentru suma de 2.340.000 lei (fara TVA), reprezentand la vremea aceea 718.763,22 euro (fara TVA). (Sursa)

14 septembrie 2009 – CNADNR scoate la licitatie realizarea Studiului de Fezabilitate (SF) pentru intreaga autostrada targu – Mures – Iasi, impartita pe trei loturi.

3 februarie 2010 – Pentru segmental Targu Neamt – Ungheni, studiul de fezabilitate a fost contractat, in urma licitatiei, firmei spaniole Inocsa Ingenieria. Valoarea a fost de 3.144.960 lei, fara TVA.

23 Februarie 2010 – pe site-ul de licitatii publice (SEAP) a aparut anuntul de atribuire prin care firma SC Search Corporation SRL din Cluj va intocmi studiul de fezabilitate pentru autostrada care va avea traseul si prin Targu-Mures – Ditrau. Valoarea totala a acestui proiect a fost de 3.291.995 lei, fara TVA

Totodata, a fost atribuit si contractul pentru revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Ditrau -Targu Neamt catre IPTANA. Valoarea a fost de 3.815.000 lei, fara TVA.

28 februarie 2011 – Studiul de fezabilitate al autostrazii Ungheni – Iasi – Tirgu Mures a fost finalizat si depus la Oficiul de Cadastru si Publicitate Imobiliara (OCPI) pentru avizarea coridorului de expropieri a terenurilor si cladirilor

27 iunie 2011 – „Studiul de fezabilitate nu a fost inca aprobat in Comisia Tehnico-Economica a CNADNR, proiectul fiind in curs de evaluare, cu termen de predare la 29 martie 2012”, Daniela Draghia, director adjunct la Programe cu Finantare Externa. (Sursa)

22 martie 2012Comisia Europeana a acceptat includerea in noua retea trans-europeana centrala de transport TEN-T Core a traseului Timisoara-Sebes-Turda-Targu-Mures-Iasi-Ungheni. (Detalii)

26 iulie 2012 – Ministerul Transporturilor a elaborat indicatorii tehnico economici pentru proiectul autostrazii Targu Mures-Iasi. Costul priectului este estimat la circa 8,9 miliarde de euro, fata de cei 6,14 miliarde reiesiti dupa primul SF.

24 ianuarie 2013 – Premierul Ponta il mandateaza pe ministrul Transporturilor, liberalul Relu Fenechiu, sa se ocupe de autostrada Iasi – Tg. Mures, chiar daca autostrazile erau in curtea lui Dan Sova, la Departamentul Marilor Proiecte.

19 februarie 2013Dan Sova se incapataneaza sa contrazica realitatea. Sova sustinea ca autostrada nu poate fi realizata prin fonduri europene, amestecand notiunea de Coridoare pan-europene – care, desi nu sunt parte a planurilor europene oficiale, in viziunea sa sunt singurele finantabile din fonduri europene – cu reteaua TEN-T Core, retea care reprezinta de fapt singura harta admisa de Comisia Europeana in planurile sale.

3 decembrie 2013 – Dan Sova se prezinta in fata Parlamentului si propune o noua strategie de autostrazi pe care le vede el prioritare pana in 2018. Strategia prezentata in Power-Point si denumita „Romania 100” nu ia in calcul si ruta Targu Mures – Tg Neamt.

23 decembrie 2013 – Guvernul trece proiectul autostrazii Tg. Mures – Iasi inapoi de la Ministerul Transporturilor la departamentul condus de Dan Sova.

2 iunie 2014 – Compania de Autostrazi, aflata neoficial in subordinea lui Dan Sova, ministru la Transporturi la acel moment, scoate la licitatie realizarea SF-ului pe cele trei sectoare ale autostrazii: Tg Mures – Ditrau, Ditrau – Tg. Neamt si tg. Neamt – Iasi – Ungheni. Costul estimat? Intre 22,92 si 27,11 milioane de euro.

Vor urma nenumarate amanari a deschiderii ofertelor.

4 februarie 2015 – Dupa amanari succesive, ofertele depuse in cadrul licitatiilor sunt in sfarsit deschise:

Tronsonul Targu Mures-Ditrau (valoare estimata 7,47 mil. euro):

1. Asocierea AECOM INGENIERIA SRL – CONSITRANS SRL – SEARCH CORPORATION SRL – 22.713.614,42 RON fara TVA (5,10 mil. euro)

2. Asocierea EGIS ROMANIA SA – EGIS INTERNATIONAL SA – SPECIALIST CONSULTING SRL – 22.934.661,00 RON fara TVA (5,16 mil. euro)

3. Asocierea SPEA INGEGNERIA EUROPEA SA MILANO ITALIA SUCURSALA BUCURESTI – TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL – 23.135.067,84 RON fara TVA (5,2 mil. euro)

4. Asocierea ANAS SPA – TECNIMONT CIVIL CONSTRUCTION SPA – GE GRANDA ENGINEERING SRL – SC EXPERT PROIECT 2002 SRL – 23.942.539,46 RON fara TVA (5,38 mil. euro)

Tronsonul Ditrau-Targu Neamt (valoarea estimata: 9,81 mil. euro):

1. Asocierea SPEA INGEGNERIA EUROPEA SA MILANO ITALIA SUCURSALA BUCURESTI – TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL – 28.652.764,20 RON fara TVA (6,44 mil. euro)

2. Asocierea ANAS SPA – TECNIMONT CIVIL CONSTRUCTION SPA – GE GRANDA ENGINEERING SRL – SC EXPERT PROIECT 2002 SRL – 29.335.109,77 RON fara TVA (6,59 mil. euro)

3. Asocierea EGIS ROMANIA SA – EGIS INTERNATIONAL SA – 32.280.039,00 RON fara TVA (7,25 mil. euro)

4. Asocierea SEARCH CORPORATION SRL – AECOM INGENIERIA SRL – CONSITRANS SRL – 36.530.415,63 RON fara TVA (8,21 mil. euro)

Tronsonul Targu Neamt (Pascani)-Iasi-Ungheni (valoare estimata: 5,87 mil. euro)

1. Asocierea SPEA INGEGNERIA EUROPEA SA MILANO ITALIA SUCURSALA BUCURESTI – TECNIC CONSULTING ENGINEERING ROMANIA SRL – 17.400.763,00 RON fara TVA (3,91 mil euro)

2. Asocierea AECOM INGENIERIA SRL – CONSITRANS SRL – SEARCH CORPORATION SRL – 17.904.605,09 RON fara TVA (4,02 mil euro)

3. Asocierea SPECIALIST CONSULTING SRL – EGIS ROMANIA SA – SC EGIS INTERNATIONAL SA – 19.114.094,88 RON fara TVA (4,29 mil euro)

4. Asocierea ANAS SPA – TECNIMONT CIVIL CONSTRUCTION SPA – GE GRANDA ENGINEERING SRL – SC EXPERT PROIECT 2002 SRL – 19.200.507,49 RON fara TVA (4,31 mil. euro)

26 februarie 2015 – Apar primele informatii din Strategia de Implementare a proiectelor din Master Planul General de Transport. Astfel, in scenariul recomandat din MPGT, Tg Neamt – Iasi – Ungheni apare pe locul 3, in timp ce continuarea de la Tg Neamt la Tg. Mures apare pe locul 9.

Cu toate acestea, in documentul anexa care face prioritizarea proiectelor pentru Strategia de Implementare (document inca nefinal), Tg Neamt – Iasi – Ungheni apare pe locul 4, iar TG Mures – Tg Neamt apare pe locul 10.

Aici detalii despre prioritizarea proiectelor din MPGT.

8 mai 2015 – Varianta fianla revizuita a Master Planului de Transport a fost retransmisa la Comisia Europeana. In acest document, autostrada de la Tg Mures la Iasi (ungheni) apare in randul prioritatilro, cu tronsonul din Moldova dintre Tg Neamt – Iasi – Ungheni aflat pe lista de implementare in perioada 2014 – 2020. Detalii aici.

12 aprilie 2016 – Studiul de Fezabilitate si proiectare pentru autostrada A8, pe sectorul Tg Neamt – Iasi – Ungheni va fi lansat in licitatie publica in 2016, a anuntat intr-un interviu acordat HotNews.ro seful de la Autostrazi, Catalin Homor. Detalii aici.

8 septembrie 2016 –„Targu Neamt – Iasi – Ungheni, sectorul de autostrada dinspre nordul Moldovei va fi lansat in octombrie in licitatie pentru SF, proiect tehnic si autorizatie de constructie. Moldova va fi castigatoarea acestei sesiuni. Nu exista nici un impediment sa lansam, ceva care sa nu tina de companie”, a detaliat Homor.intr-un interviu pentru HotNews.ro

5 octombrie 2016 Compania de Drumuri reactiveaza contractul pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate a autostrazii Tg. Mures – Ditrau, parte din autostrada spre Moldova, dar programata in Master Plan sa fie construita dupa 2023

In data de 30.09.2016, contractul avand ca obiect „Revizuire Studiu de Fezabilitate pentru Autostrada Targu Mures – Ditrau”, semnat cu proiectantul Asocierea AECOM INGENIERIA S.R.L. – SC CONSITRANS SRL – SEARCH CORPORATION SRL a fost desuspendat.”, a anuntat intr-un comunicat CNADNR.

„Reamintim ca in data de 20.05.2015 a fost semnat contractul de servicii in vederea revizuirii studiului de fezabilitate existent, contract ce ulterior a fost suspendat pe o perioada de 12 luni din cauza lipsei sursei de finantare. Data estimata pentru emiterea ordinului de incepere este 30.11.2016”, anunta CNADNR.

1 ianuarie 2017 – Contractul pentru revizuirea SF-ului pe tronsonul Tg. Mures – Sovata – Ditrau (96 km) a fost suspendat din nou la final de 2016, ca urmare a unui control al Curtii de Conturi ce a ajuns si pe masa DNA. Compania de Autostrazi nu a facut nici un efort pentru a debloca situatia.

1 decembrie 2017 – Catalin Drula, deputat USR: „In mod concret, nimic nu s-a miscat in 2017 pentru acest proiect. Un an intreg care a insemnat zero progres pentru aceasta autostrada.”

O radiografie la zi despre autostrada dintre Moldova si Transilvania

26 ianuarie 2018 Contractul pentru revizuirea SF-ului pe tronsonul Tg. Mures – Sovata – Ditrau (96 km), primul pas practic pentru demararea realizarii autostrazii A8 de la Tg. Mures la Iasi, A FOST REZILIAT de catre Compania de Autostrazi.

Compania de Autostrazi a decis sa rezilieze contractul suspendat pentru revizuirea Studiului de Fezabilitate pentru sectorul de 96 de km dintre Ditrau si Targu Mures, parte din autostrada A8 Targu Mures – Iasi, dupa ce initial ar fi transmis antreprenorului ca va fi deblocata situatia, au declarat pentru HotNews.ro surse apropiate situatiei.

Asociatia Pro Infrastructura (API) confirma si ea informatia si a reactionat virulent: „Prin aceasta decizie catastrofala, la 159 de ani de la Mica Unire, in anul Centenarului Marii Uniri, CNAIR condamna Moldova la subdezvoltare si izolare”.

„Aceasta reziliere amana cu ani de zile implementarea autostrazii, iar lansarea unor licitatii de proiectare si executie pe studiile din 2010 nu ar face decat sa puna cruce Autostrazii A8”, avertizeaza API.

Pe larg, aici.

1 noiembrie 2018 – Schimbare de strategie pentru autostrada care va lega Moldova de Vest? Pică A8 de la Târgu Mureș, răsare A13 Brașov – Bacău

Autostrada A8 de la Târgu Mureș spre Moldova, tronsonul peste munți care ar trebui să lege regiunea de Transilvania și de Vest, ar putea fi anulată sau amânată pe termen lung. În locul său ar urma să fie prioritizat un proiect pe valea Oituzului – autostrada A13 Brașov – Bacău, potrivit unei analize a autorităților. Schimbarea, dacă va fi concretizată, ar fi prima modificare majoră a Master Planului de Transport, documentul strategic adoptat în urmă cu doi ani și care era menit să asigure stabilitatea în planificarea proiectelor de infrastructură.

Motivul schimbării? A8 pe partea montană costă prea mult, chiar și dacă ar fi realizată pe bani europeni, dar atât opoziția, cât și societatea civilă dezaprobă intenția și acuză că mutarea ar fi făcută doar pentru a atrage trafic pe viitoarea autostradă Brașov – Comarnic – Ploiești, un proiect pe care statul insistă – pentru a patra oară – să-l facă prin parteneriat public-privat.

6 noiembrie 2018 Autostrada A8 Tg. Mureș – Iași: Cum s-ar putea realiza, de ce ar trebui făcută înainte de A13 și ce soluții inteligente ar putea scădea costul – explicațiile unui deputat din opoziție

7 noiembrie 2018Legea pentru Autostrada Unirii a fost adoptată în Parlament. Ce prevede textul pentru autostrada A8 Tg. Mureș – Iași

29 noiembrie 2018 – Legea pentru Autostrada Unirii, promulgată de Iohannis: Șoseaua de mare viteză de la Iași la Târgu Mureș va lega Moldova de Transilvania. Ce prevede proiectul

6 februarie 2019 – Actualizarea studiului de fezabilitate pe tronsonul Târgu Mureș – Târgu Neamț, lansată în SEAP.

Contractul va avea un termen de implementare de 14 luni, iar licitația are o valoare estimată între 30 și 35 de milioane de lei . „Din păcate nu este o veste bună, prețul estimat fiind mult prea mic”, atrage atenția Asociația Pro Infrastructura. Detalii.

Alegeri 2024: Vezi aici prezența și rezultatele LIVE pe hartă și grafice interactive.
Sondaje, Comparații, Informații de la celelalte alegeri. Toate datele esențiale pe alegeri.hotnews.ro.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro