Autostrada de Centură (A0) Nord a Capitalei: Constructor nou desemnat pe tronsonul dintre A1 și DN1, după două tentative eșuate de contracta cu o firmă din Turcia
După mai bine de doi ani de licitație și două atribuiri către o firmă din Turcia întoarse de către instanțele de judecată, contractul de proiectare și execuție a Lotului 1 din Autostrada de Centură (A0) Nord a Capitalei a fost atribuit asocierii Impresa Pizzarotti & C Spa Italia S.p.a – RETTER Projectmanagement pentru circa 815 milioane de lei. Tronsonul are o lungime de circa 17,5km și va face legătura între A0 Sud aproape de A1 și intersecția cu DN1.
Anunțul a fost făcut joi de către secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu.
Impresa Pizzarotti este firma care a construit Lotul 1 (17km) al Autostrăzii A10 Sebeș – Turda, un contract început în 2014 și care nici astăzi încă nu e complet finalizat. Traficul a fost deschis în etape începând din decembrie 2020.
Atribuirea contractului către asocierea Impresa Pizzarotti & C Spa Italia S.p.a – RETTER Projectmanagement (ofertă de 815 mil lei) vine după ce în două rânduri CNAIR atribuise în trecut contractul către turcii NUROL INSAAT VE TICARET A.S. (ofertă de 747 mil lei). Ambele atribuiri cărte firma turcească au fost întoarse după depunerea contestațiilor.
Ultima atribuire către Nurol venise în luna aprilie, după ce aceleiași firme i-a fost atribuit inițial contractul în iunie 2020.
Licitația a fost lansată în vara lui 2019 cu o valoare estimată a fost de circa 842 de milioane de lei. În septembrie 2019 au fost depuse 11 oferte, mai mulți constructori din Turcia și din China.
–
Autostrada de Centură A0 Nord – Stadiul pe celelalte loturi
Secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu a detaliat și care este stadiul pe celelalte Loturi ale A0 Nord.
Astfel, Lotul 2 a fost contractat pe 17 mai 2021 cu asocierea de firme românes̗ti care a câs̗tigat licitat̗ia, respectiv Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, iar ordinul de începere a lucrărilor a fost emis la 16 august 2021. Lucrarea se află în perioada de proiectare.
Este vorba despre 19 km de autostradă, între DN1 Corbeanca s̗i DN2 Afumat̗i, unde vor fi construite 2 noduri rutiere s̗i 10 poduri s̗i pasaje. Contractul are o valoare de 831,9 milioane lei, fără TVA.
Pe Lotul 3 A0 Nord câs̗tigător al contractului sunt turcii de la Nurol Insaat Ve Ticaret A.S., dar 7 contestat̗ii au fost depuse la CNSC, iar Curtea de Apel a decis reevaluarea ofertelor. „Se estimează emiterea raportului procedurii (reevaluarea) în prima jumătate a lunii noiembrie 2021”, spune Scrioșteanu.
Lotul 2 are circa 8,6 km și se află între DN2 s̗i DN3, trece prin localităt̗ile ilfovene Afumat̗i, Găneasa s̗i Pantelimon.
Lotul 4 A0 Nord are contract de proiectare și execuție semnat din 18 august 2020 cu este Asocierea SA&PE Construct – Spedition UMB – Tehnostrade, cu preţul de 312,6 milioane de lei.
Tronsonul este aflat între DN3 s̗i A2 (Pantelimon – A2), cu o lungime de 4,47 km, unde câs̗tigător.
„În prezent se elaborează Studiul de Evaluare Adecvată (SEA), având în vedere că au fost realizate obiectivele strategice pentru lacul s̗i pădurea Cernica (arie protejată). Ulterior acestei proceduri de revizuire a Acordului de Mediu, va fi emis ordinul de începere a lucrărilor”, a detaliat Scrioșteanu.
„Pe tot amplasamentul A0 Nord au fost realizate exproprierile pe culoarul de baza”, a mai spus secretarul de stat.
De precizat că pe cele 3 loturi ale Autostrăzii de Centură (A0) Sud se lucrează în prezent. Lotul 2 și Lotul 1 au termen de finalizare 2023, iar Lotul 1, la care abia acum s-a început execuția, are termen de finalizare anul 2024.