Autostrada Unirii A8: Apel pentru includerea a două tronsoane din autostradă la finanțare europeană prin Planul de Redresare si Reziliență
Tronsonul din autostrada Unirii A8 din apropiere de Târgu Mureș și care face legătură cu actuala A3, precum și sectorul de la Tg. Neamț la Moțca ar trebui incluse spre finanțare europeană prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), susține Asociația Moldova Vrea Autostradă. Cele două tronsoane au toate șansele să fie finalizate până în 2026, termenul final al PNRR, susține Asociația MVA care consideră și că prin includerea celor două tronsoane din A8 în PNRR continuarea realizării autostrăzii Unirii va fi astfel bătută în cuie.
Asociația Moldova Vrea Autostradă a publicat o scurtă argumentație tehnică pentru includerea a două tronsoane din „sectorul montan” A8 în Planul Național de Redresare și reziliență, strategia pe care România se pregătește să și-o definească prin care să absoarbă fondurile europene suplimentare obținute la nivel european pe fondul pandemiei de coronavirus.
MVA consideră că „există premise FEZABILE și REALE de a lansa LICITAȚIA DE PROIECT TEHNIC ȘI EXECUȚIE a “capetelor” din tronsonul Tg. Mureș-Ditrău-Tg. Neamț in termenul de maturitate definit in Planul de Relansare si Rezilienta si definitivarea acestor tronsoane pana in anul 2026”.
„Se considera extrem de oportună includerea acestor doua capete în PNRR si pregătirea etapelor procedurale pentru lansarea licitației de Proiectare și Execuție cu clauză suspensivă referitoare la Procedura de Mediu, pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan respectiv:
1. 15 km – conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) – vezi figura nr. 1 – COST ESTIMAT EXECUȚIE – 67,05 milioane euro.
2. 23 km – Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B) – vezi figura nr. 2 – COST ESTIMAT EXECUȚIE – 102,81 milioane euro.”
Redăm mai jos integral expunerea tehnică prezentată de către Asociația Moldova Vrea Autostradă:
„SECȚIUNEA 1. Elemente de context favorabil:
Date fiind:
- existența unui contract de “Completare Studiu de Fezabilitate pentru tronsonul Tg. Mureș-Tg. Neamț”
- executarea contractului Studiului de Fezabilitate pentru tronsonul Tg. Mureș-Tg. Neamț într-un procent de peste 57%
- finalizarea studiului topografic pentru tronsonul Tg. Mureș-Ditrău-Tg. Neamț, depunerea la ANCPI și iminența avizării
- aprobarea traseului Autostrăzii A8 (cei 211 km din tronsonul Tg. Mureș-Ditrău-Tg. Neamț) în cadrul Comisiei Tehnico-Economice a CNAIR în data de 06.11.2020
- efectuarea studiilor geotehnice în procent de 52%
- aprobarea de către CNAIR a temelor de investigații geotehnice în procent de 55%
- efectuarea, în premieră, de foraje de mare adâncime în zone extrem de dificile de rocă montană
- demararea oficială a procedurii de obținere a Acordului de Mediu în luna iunie 2020
- efectuarea vizitei pe amplasament a Agenției Naționale de Protecție a Mediului în luna septembrie 2020
- emiterea deciziei ANPM de evaluare inițială în data de 18.09.2020
- studiile arheologice care sunt efectuate în procent de peste 65%
- studiu de trafic care este realizat în procent de 80%
- activitățile de proiectare (elaborare plan general de ansamblu, plan de situație, profile transversale tip, analiză constrângeri, corecții și adaptări ale soluțiilor tehnice, lucrări de drum, lucrări de artă – poduri, pasaje, viaducte, tuneluri) care sunt realizate în procent de 40%
- că sunt obținute Certificatele de Urbanism din partea C.J. Tg. Mureș, Harghita, Neamț și Iași
- existența unor puncte de vedere armonizate și pozitive din partea tuturor autorităților locale tranzitate de tronsonul montan Tg. Mureș-Ditrău-Tg. Neamț
- obținerea de avize, autorizații și acorduri în procent de peste 70%
- declarațiile politice recente care evită declararea A8 – sectorul montan ca prioritate imediata (4 ani) sau parte a PNRR
- existența unei preferințe de trecere a Carpaților Orientali printr-o combinație între A7 (sectorul Pașcani-Bacău-Adjud) și A13 (Bacău-Oituz-Brașov)
și având în vedere că:
- există finanțare europeană în acest sens nerambursabilă în procent de 75%
- există 3 cereri de finanțare depuse și 2 contracte de finanțare încheiate – cod SMIS 122606, 127920 și 140334 pentru finantarea studiilor de fezabilitate si proeictelor tehnice ale A8 din POIM 2014-2020
- contractul de finanțare a Studiului de Fezabilitate și a Proiectului Tehnic de Execuție pentru Autostrada Tg.Neamț-Iași-Ungheni (cod SMIS 140334) urmează a fi semnat 100% în acest an
- dezideratul european obligă statele membre de a-și finaliza rețeaua principală de transport (A8 – se află pe acest culoar) până în anul 2030
- există un angajament politic (inițial) al Guvernului României
- există susținerea Parlamentului și a Președintelui României prin aprobarea și promulgarea Legii 291/2018 (Legea Autostrăzii Unirii)
considerăm că:
- Există premise FEZABILE și REALE de a lansa LICITAȚIA DE PROIECT TEHNIC ȘI EXECUȚIE a “capetelor” din tronsonul Tg. Mureș-Ditrău-Tg. Neamț in termenul de maturitate definit in Planul de Relansare si Rezilienta si definitivarea acestor tronsoane pana in anul 2026.
SECȚIUNEA 2. Plan de actiune pentru “securizarea” execuției sectorului Montan din Program Operațional Transport 2021-2027:
Se considera extrem de oportună includerea acestor doua capete în PNRR si pregătirea etapelor procedurale pentru lansarea licitației de Proiectare și Execuție cu clauză suspensivă referitoare la Procedura de Mediu, pentru primii kilometri de autostradă din sectorul montan respectiv:
- 1. 15 km – conexiune A3 cu A8 pe tronsonul Tg. Mureș-Acățari (legătură DN 15/Leordeni-Gheorghe Doja-Acățari cu DN 13) – vezi figura nr. 1 – COST ESTIMAT EXECUȚIE – 67,05 milioane euro
- 2. 23 km – Moțca-Tg. Neamț (legătură DN 2 cu DN 15B) – vezi figura nr. 2 – COST ESTIMAT EXECUȚIE – 102,81 milioane euro
în vederea execuției acestora până în anul 2026.
Precizăm faptul că lansarea primilor kilometri de autostradă în execuție și finalizarea până în 2026 prin PNRR este posibilă și oportună date fiind următoarele argumente:
- “Capetele” vizate nu presupun dificultăți tehnice cronofage în execuție (de exemplu tunele, viaducte etc.) și au lungimi și costuri estimate relativ mici
- studiul geotehnic este finalizat și avizat de CNAIR pentru tronsonul T1S1 pe primii 8 km pe relația Gheorghe Doja-Acățari (sud de Tg. Mureș)
- faptul că traseul autostrăzii A8 pe relația Tg. Mureș-Tg. Neamț a fost avizat în CTE la CNAIR
- proiectul de autostradă (sub-etapa proiectarea lucrărilor de drum) este finalizat pentru tronsonul 1 (Tg. Mureș-Ditrău)
- cele mai avansate sectoare din Tg. Mureș-Tg. Neamț sunt “capetele” autostrăzii
- având experiența pozitivă a Sibiu-Pitești unde au fost lansate sectoarele mai ușoare (capetele reprezentate de loturile 1 și 5) putem replica această experiență și pe A8
- Se creează premisele solide certe ale execuției ulterioare a sectorului montan dificil prin Program Operațional Transport 2021-2027
- conexiune A3 cu A8 (lot de 15 km lungime) ar asigura inclusiv ocolirea municipiului Tg. Mureș pe sectorul sudic la profil de autostradă (vezi figura nr. 1)
- conexiune Moțca-Tg. Neamț (lot de 23 km lungime) ar asigura inclusiv ocolirea orașului Tg. Neamț la profil de autostradă și un acces rapid spre zona mănăstirilor Agapia și Văratec (vezi figura nr. 2)”
Figura nr. 1. Conexiune A8 (Tg. Mureș-Iași-Ungheni) cu A3 (Tg. Mureș-Cluj Napoca-Oradea) – COST ESTIMAT EXECUȚIE – 67,05 milioane euro (click pentru mărire)
Figura nr. 2. Tronsonul Ditrău-Tg. Neamț :Sect. Tg Neamt-Motca (intersecție DN2) – poziția kilometrică: km 95-118 km – COST ESTIMAT EXECUȚIE – 102,81 milioane euro (click pentru mărire)
Autostrada „Unirii” A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – pod Ungheni ar urma să aibă o lungime de circa 311 km, din care 211 pe segmentul Tg. Mureș – Tg. Neamț și circa 100 de km de la Tg. Neamț la Iași și la Podul Ungheni peste Prut.
Pentru sectorul Tg. Mureș – Tg. Neamț a fost semnat în 2018 un contract de revizuire a Studiului de Fezabilitate cu firma INGENIERIA ESPECIALIZADA OBRA CIVIL E INDUSTRIAL SA pentru circa 17,6 milioane de lei, însă contractul se derulează cu mari probleme.
Pentru tronsonul Tg. Neamț – Iași – Ungheni recent a fost lansată licitația pentru Studiul de Fezabilitate și Proiect Tehnic.