Autostrăzile în construcție au finanțări insuficiente în bugetul pe 2019, susține Asociația Pro Infrastructura
O parte din autostrăzile în construcție – A10 Sebeș – Turda și A3 Câmpia Turzii – Târgu Mureș, au o finanțare puternic tăiată în 2019, potrivit proiectului de buget publicat de Ministerul de Finanțe, atrage atenția Asociația Pro Infrastructura. ONG-ul subliniază că CNAIR promite finalizarea și inaugurarea celor două autostrăzi în 2019, dar bugetul propus acoperă doar o treime (pentru A3) / un sfert (pentru A10) din cât ar fi nevoie…
Asociația Pro Infrastructura precizează că într-o ședință recentă a autorităților de la drumuri, șeful CNAIR, Narcis Neaga, ar fi promis că în 2019 se vor finaliza inclusiv loturile 1 și 2 ale Autostrăzii A10 Sebeș-Turda și tronsoanele Câmpia Turzii-Chețani și Chețani-Iernut, parte din Autostrada A3. Cu toate acestea, proiectul de buget proaspăt publicat de Ministerul Finanțelor alocă sume insuficiente pentru aceste obiective…
„Folosind rapoartele CNAIR și cifrele bugetului propus ieri, vedem că pe Autostrada A3 Câmpia Turzii-Chețani-Iernut avem nevoie de 462 milioane lei (TVA inclusă) pentru a ajunge la 100% din ambele contracte. Suma alocată de guvern? Doar 164,4 milioane (35,6%) prevăzute pe toată Autostrada Transilvania, între Târgu Mureș și Borș (mai sunt și alte mici secțiuni care, teoretic, vor consuma bani)”, transmite API.
„Realitatea cruntă din teren? Segmentul din A3 dintre Câmpia Turzii și Chețani (Straco) a ajuns la DOAR 19% stadiu fizic, avansul din 2018 fiind de aproximativ 13%. Din cele 4 proiecte promise de șeful CNAIR, doar tronsonul Chețani-Iernut (Astaldi) are șanse teoretice de finalizare în 2019: este acum la 58%, iar anul trecut a avut un progres consistent de 39 de procente”, scrie ONG-ul pe contul oficial de Facebook.
„Similar, pe Autostrada A10 Sebeș-Alba Iulia-Aiud ne trebuie 660 milioane lei (cu TVA) pentru lucrările rămase de executat (și plătit) din cele două contracte. Alocarea? Doar 160 milioane lei (24,2%). Lotul 1 din A10 (Pizzarotti) este la un stadiu fizic de 61%, iar în 2018 a avut un progres de 20%. Sectorul vecin (Aktor) este la 49% și, atenție, în tot anul trecut șantierul „a înaintat” cu doar 5 procente!!!”, notează API.
Potrivit Asociației, „scenariul realist ne indică 43,28 km noi de autostradă în acest an, iar cel foarte optimist 69,18 km. Restul sunt doar promisiuni pentru naivi, dezinformări grosolane și minciuni gogonate.”
Citește și: