Sari direct la conținut

Autostrăzile spre Moldova: Care este stadiul fiecărui tronson de pe Autostrada „Unirii” A8, discuții despre traseul A7 și „cocoașa” de la Focșani / PLUS A13 și Autostrada Nordului

HotNews.ro
A8 Tg Mures - Iasi, Foto: Hotnews
A8 Tg Mures - Iasi, Foto: Hotnews

Anul 2021 va fi anul autostrăzilor pentru Moldova, a spus șefa de la Autostrăzi, Mariana Ioniță, într-un interviu HotNews.ro #deladistanță. Astfel, pentru Autostrada „Unirii” A8 ar urma să fie gata SF-ul pentru porțiunea montană, iar tronsoanele de la Tg. Neamț la Iași și la Ungheni ar urma să fie contractate pentru SF și proiectul tehnic. În același timp, primele licitații pentru execuția lucrărilor pe A7, drumul de mare viteză pe relația Nord-Sud, vor urma să fie lansate. Acesta va fi autostradă din start, și nu drum expres, apreciază directorul CNAIR, iar traseul și nodurile prezentate în ultima perioadă încă mai pot fi ajustate.

VIDEO – Despre proiectele rutiere spre Moldova min. 32.30 – final:

Stadiul la zi pentru Autostrada „Unirii” A8 Tg. Mureș – Tg. Neamț – Iași – Ungheni:

Tg. Mureș – Tg. Neamț

  • Dacă anul 2020 este al autostrăzii Sibiu-Pitești, atunci anul 2021 trebuie să fie anul autostrăzilor din Moldova. Așa l-am dedicat. Pe Târgul Mureș – Târgu Neamț este în derulare în prezent activitatea de revizuire a Studiului de Fezabilitate, urmând ca în decembrie 2020 să ni se aducă documentația spre aprobare.
  • Este în grafic, cu mici sincope. În decembrie au termenul să predea documentația. Din momentul când o predau, predau și caietul de sarcini (n.r. pentru licitația de proiectare și execuție).
  • Ne asigură și asistență pe perioada licitației. Asta e un lucru bun, e bine să îl ai pe proiectant și în procedura de achiziție publică. Atunci când îți vin clarificările, documentația o fac unii, și la clarificări răspund alții. Nu e corect.
  • Putem lansa la anul procedura de proiectare și execuție.
  • Întrebare: Pe acel tronson, Târgu Mureș – Târgu Neamț, e un tronson dificil, prin munți. Luați în calcul realizarea autostrăzii half-profile, măcar pe anumite structuri cum ar fi tuneluri sau viaducte?
  • Răspuns: N-aș vrea să mă pronunț până nu avem gata Studiul de Fezabilitate. Când îl avem terminat, vă promit că am putea face o discuție publică despre cum vom merge mai departe, o planificare strategică a implementării proiectului pe mai departe. E foarte greu tronsonul, este unul dintre cele mai grele tronsoane de autostradă.

Târgu Neamț – Iași

  • Pe Târgu Neamț – Iași, în prezent, se află în curs de elaborare documentația de atribuire pentru revizuire Studiu de Fezabilitate și proiect Roșu. Acolo vom merge pe FIDIC Roșu (n.r. proiect tehnic realizat dinainte, constructorul lucrează un proiect gata pus la dispoziție). Eu așa mi-am propus, tot ce facem aici e să mergem pe ideea unui FIDIC Roșu. Constructorul execută proiectul ce este pe masă, are și exproprierea făcută, nu mai apar necesități de exproprieri suplimentare că nu știu ce modificare de soluție se impune că apar diferențe între SF și ce a proiectat el.
  • Durează puțin mai mult, dar se scurtează foarte mult perioada de implementare prin eliminarea problemelor și a riscurilor.
  • Dacă noi acum avem în curs de elaborare documentația, în luna iulie o vom lansa la licitație. Eu sunt realistă, nu putem face o documentație în cinci luni.
  • În străinătate, din ce am discutat eu cu experți, un studiu tehnic durează cam 4 ani, în schimb execuția lucrărilor durează 2 ani. Se rezolvă toate problemele din faza de proiectare.
  • Dacă nu se face bine proiectarea, implementarea se poate duce și la 10 ani. Vedeți bine Sebeș – Turda, la care se lucrează de șapte ani îndată.
  • Nu mai putem susține costuri suplimentare. Trebuie să planificăm bine de la început. Studiile vor dura 30 luni, apoi vor lansa procedurile de execuție.

Iași – Ungheni și Podul Ungheni peste Prut

  • Pentru Iași – Ungheni este în derulare procedura pentru SF și PT. Suntem acum în discuție cu cei de la Arii protejate pentru că acolo avem o problemă, este o zonă de arie protejată la Prut. Discutăm, încercăm să găsim o soluție.
  • Pentru Podul de la Ungheni noi am trimis documentația de licitație la validare la ANAP. Dar eu nu aș vrea s-o lansez până nu am discuția bătută în cuie cu mediul. Nu știu de ce a ajuns ca toată albia aia să fie zonă protejată. Finanțarea studiilor se face din fonduri europene și vreau o soluție care să respecte directivele europene.

Autostrada A7 – „Coloana vertebrală” a Moldovei, pe relația Nord-Sud

  • Întrebare: Vorbim de autostrada A7 sau de Drumul Expres DX5?
  • Răspuns: Eu nu cred că vorbim de drum expres, ci de un drum la profil de autostradă. Oricine merge pe DN2 își dă seama de trafic, este foarte mare.
  • Zona Moldovei este o zonă cu un potențial economic și turistic uriaș. Când această autostradă se va face zona aia va demonstra României și Europei că poate foarte mult. Și mă gândesc și la legăturile cu partea de est, cu zona Brăila, Galați, cu zona Tulcea, le privim la pachet.
  • Ma văd săptămânal cu proiectantul Consitrans (n.r. pe Ploiești-Buzău-Focșani-Bacău) și l-am rugat în ce măsură poate să ne aducă documentația la finalul acestui an, să lansăm licitația pentru execuție la începutul anului următor pentru tronsonul Ploiești-Buzău.
  • Ne dorim din suflet lansarea primului sector Ploiești – Buzău.

Imaginea de ansamblu: o schiță rudimentară pentru întreg traseul A7/DX5 de la Ploiești până la Siret:

Despre A7 și observațiile apărute legate de noduri și traseul recent publicat – „Cocoașa” de la Focșani

  • Am primit criticile pe care le consider constructive. Am vorbit cu domnul primar de la Focșani. L-am înțeles, dumnealui are un Plan Urbanistic general (PUG) în momentul de față în curs de aprobare. Focșaniul nu este un oraș foarte mare, are și el nevoie de dezvoltare, iar dânsul nu își dorește să ajungă autostrada în oraș.
  • L-am rugat să ne mai așezăm, să facem un proiect care să fie unul pentru viitor, pentru următorii zeci de ani și să permite atât dezvoltarea orașului, cât și traficul nostru.
  • [Moderator: Totuși vorbim de un ocol destul de mare acolo, ocol care până la urmă se traduce în costuri suplimentare]
  • Da, a primit și dumnealui criticile și a rămas că ne vom vedea tot în echipă, având în vedere că încă nu are un PUG aprobat. E bine să ne coordonăm documentele între ele, să fie mulțumită toată lumea.
  • Probabil în următoarea săptămână voi merge la Focșani însoțită de proiectant să purtăm niște discuții pe acest subiect.
  • Traseul mai poate fi ajustat./ Încă mai pot fi ajustate lucruri, încă nu este finalizată analiza multicriterială faza a doua. Am primit și anumite observații pe care le-ați publicat și dvs pe site și le-am și trimis proiectantului.
  • A7 e proiectul meu de suflet. Suntem în procedura de achiziție și pentru SF și Proiect Tehnic pe Pascani-Suceava-Siret. Undeva în iunie sperăm să semnăm contractul.

Centura Bacău – parte din A7:

  • Declar public: sunt mândră că în România este o firmă ca cea de la Bacău, care poate sta la masa discuțiilor cu firme cu sute de ani de tradiție, care se mândresc cu viaducte, cu ecoducte, cu tunele în istoria lor, dar care în România au avut probleme.
  • Eu cred că va reuși să termine anul acesta. Ei aveau termen anul 2021, dar sunt sigură că vor pune ceva în funcțiune anul acesta pe centura Bacăului. Lucrarea merge extraordinar de bine. Este lucrarea noastră de referință. Ea este acum peste 50% făcută. Dacă ne gândim ca a început de anul trecut… e mare lucru.

Hartă – VO Bacău și porțiunea care se suprapune cu viitoarea autostrada A7:

Autostrada A13 Brașov – Bacău

  • [Moderator: Este discuția dacă această autostradă, care străbate Carpații Orientali, va fi construită în paralel și în competiție cu autostrada Uniri A8, care și ea trece munții]
  • Ele sunt complementare, nu se vor canibaliza. (…) Această autostradă Brașov – Bacău este extraordinar de bine gândită. Va fi ușor de implementat dacă oamenii trec acum la treabă și la proiectat.
  • Se va lega foarte bine cu Brașovul și mai departe cu Sibiul dacă terminăm și secțiunile Brașov – Făgăraș – Sibiu. Astfel încât zona asta de țară va fi foarte bine legată. Potențialul zonei este unul foarte mare.

Autostrada Nordului, un proiect care nu există în Master Plan, dar pentru care s-a lansat o licitație de SF în 2019 pe ultimele zile ale guvernării PSD.

  • [Moderator: Despre ce fel de proiect vorbim, o autostradă, un drum expres?]
  • Va fi un drum de mare viteză, o formă de drum expres. Este acum într-o licitație de elaborare a studiului de fezabilitate. După ce se vor stabili câștigătorii și vor începe treaba vom vedea din documentația respectivă, din analizele cost-beneficiu cum va fi fundamentată construcția.
  • Eu am găsit-o aici (n.r. la Compania de Drumuri) când era în evaluare de oferte. După elaborarea studiilor vom mai vedea.

Vezi și:

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro