Azi e Ignatul. Citeste Istoria Porcului. Credinte, muzici, filme, ziceri romanesti. Clar, nu e pasare ca porcul
Haute Culture a facut o istorie culturala a Porcului, cat sa ne dumirim ce-i cu porcul in vietile noastre. Va povestim de taierea porcului, pomana grasunului, expresiile romanesti unde apare “porcul”. Trecem apoi la arta: ce povesti are porcul in literatura, muzica si film. Cititi ca sa vedeti ce mancati si de ce le zicem furioasi unora dintre oameni: “Porcule”.
Porcul. Definitie stiintifica
Definitia am aflat-o din compendiul “Cartea alba a porcului”, scrisa de Dana Isabelle Zarojanu si Tudor Calin Zarojanu: „Porcul este un mamifer domestic omnivor (adica mananca de toate) cu capul conic si bot caracteristic, rat pe numele lui. Corpul e acoperit cu par aspru si scurt. Este crescut (porcul, nu parul) pentru carne, grasime, piele, par si ca sa avem de cine face misto”. Porcul domestic (Sus scrofa domesticus sau Sus domesticus) este, pe langa caine, cel mai vechi animal domesticit deom. Se pare ca domesticirea lui s-a produs acum 9000 de ani. In Europa si Orientul Indepartat, carnea de porc este preferata de consumatorii de carne. Numarul porcilor domestici este de aproximativ 961 de milioane capete, din care 190 de milioane in Europa si 489 de milioane in China. Gestatia la scroafe dureaza intre 112-114 de zile. Durata naturala de viata a porcului este de aproximativ 12 ani.
Sacrificarea porcului de Ignat
Ritualuri & pomana Cultul porcului ca divinitate e actual la romani. Il sacrifica ritual la Ignatul Porcilor (20 decembrie), i se imita glasul cu un instrument special, numit surla, apare in folclorul si in jocurile de copii (De-a Poarca, Purceaua) si, mai ales, are o colinda Siva, probabil numele marelui zeu indian, Shiva. Masca colindatorilor, imbracata si jucata de un fecior (Capra, Turca, Cerbul etc), este inlocuita in colindul Siva cu capul impodobit al porcului jertfit la Ignat. Obiceiul se gaseste in Europa numai la romani si aromani, iar in Asia la indieni. In lumea moderna se aude doar un guit disperat al porcului cand barbatii familiei se reped la jugulara animalului. Traditia se-mplesteste cu pragmatismul: vrei carnea de pe el si soriciul, il tai ca omul traditional, de Ignat.
Taierea porcilor avea loc intr-o anumita zi, la Ignat (20 decembrie), si intr-un anumit moment al zilei, in zori sau dimineata.
Credinta ca porcul isi viseaza moartea in noaptea de Ignat sau ca se viseaza cu un sirag de margaritare rosii la gat – imitand sangele – , prinderea si injunghierea animalului, scrijelirea de semne rituale pe corpul neinsufletit, jumulirea parului pentru confectionarea bidinelelor, parlirea sau jupuirea pielii pentru opinci, taierea corpului in bucati – toate aceste rituri – preintampinau stingerea „semintei” porcilor, dadeau sanatatea gazdei in noul an, alungau spiritele rele, preziceau vremea pe o perioada mai indelungata de timp, fertilizau ogoarele pentru a obtine roade bogate. https://www.crestinortodox.ro/craciun/ignat/sacrificarea-porcului-ignat-68393.html Cand tai porcul, zici “Ignat, Ignat / Porc umflat”.Povestea lui Ignat o gasim in “Ghidul Sarbatorilor Romanesti”, scris de Irina Nicolau.
Ignat este,
se pare o divinitate solara care a preluat numele si data de celebrare a Sfantului Ignatie Teoforul (20 decembrie) din calendarul ortodox, sinonim cu Ignatul Porcilor. Sacrificiul sangeros al porcului si ritul funerar de incinerare (parlitul porcului) in ziua de Ignat (Ignis = foc) este o practica preistorica care supravietuieste in tinuturile romanesti extracarpatice. Perechea lui feminina, Inatoarea, este de asemenea asociata cu focul si rugul funerar. Femeile care lucreaza in ziua de Ignat sunt torturate si oparite cu apa clocotita, asa cum procedeaza si Joimarita la Joimari (Radulescu-Codin, Mihalache, 1909, p. 93-95).
Porcul nu trebuie omorat, ci doar sacrificat.
La taiere nu trebuie sa fie de fata oameni milosi, atunci porcul se chinuie si moare greu, iar carnea i se strica. Cu sange de porc se face semnul crucii pe fruntea copiilor ca sa fie sanatosi. Pomana Porcului Dupa terminarea taierii, sortarii, prepararii specialitatilor din carnea de porc, gazda casei ii invita la masa pe toti oamenii care au ajutat la taierea porcului.
Felul de mancare traditional, numit Pomana porcului, inseamna prajirea bucatilor de carne(bucati de muschi, ficat, slanina, coasta, falca, reprezentand toate partile animalului sacrificat) in grasime. Traditional, masa se aseaza afara dupa spalarea si curatarea tuturor urmelor sacrificiului sau ale procesului de preparare a carnatilor, caltabosilor, tobei, etc. Se mananca in picioare si alaturi de mancare se serveste tuica traditionala sau rachiu de cazan.
Sacrificarea porcului conform UE
Exista povestea romanilor din Chicago arestati de trupele speciale SWAT pentru ca taiau porcul in curte. Membrii SWAT au fost ingroziti cand au gasit o baie de sange in curtea romanilor. Unul dintre ei injunghia porcul, altul colecta sangele intr-un lighean, iar un al treilea parlea carnea cu o butelie si o lampa cu gaz. Scene care i-au dus pe politisti cu gandul la ucigasi in serie. Uniunea Europeana a incercat sa introduca o lege prin care porcul sa fie supus la asomare, adica electrocutat in loc sa i se aplice un cutit sau un ferestrau la jugulara. Animalul care urmeaza sa fie sacrificat trebuie mai intai asomat. Este o lege europeana care vine in contradictie cu traditiile de pe meleagurile noastre.
Taranii spun ca porcul trebuie sa urle pentru a i se scurge sangele, pe cand cei din UE
si cei de la organizatiile de protectie a animalelor militeaza pentru asomare – o metoda mai „omeneasca” de a sacrifica porcul de Craciun. Asomarea porcului se face de catre medicul veterinar, cu ajutorul unui pistol cu glont captiv.
Porcul. Simbolistica
Porcii, prezenti pe scara larga in culturile lumii, au preluat multe sensuri si au fost folositi in multe scopuri in artele traditionale, in cultura populara si in mass-media. Dupa cumafirma omul de stiinta Richard P. Horwitz,oamenii din intreaga lume au asociat porcinele cu „extreme ale bucuriei umane sau ale fricii, celebrarii, ridiculizarii si respingerii”. Porcii au devenit un sinomin pentru atribute negative, in special lacomia, voracitatea si necuratia si aceste trasaturi atribuite au condus adesea la comparatii critice intre porci si oameni.”
Porcii, bestii inofensive, se afla de sute de mii de ani de pe pamant,
dar perceptia omului asupra fiarei a fost afectatata de suspiciune, denaturare si controversa. Porcii sunt gagautele, gogomanii de la ferma; tapii ispasitori care vietuiesc in cocina. Unul dintre cele mai frumoase si, cu siguranta, cele mai inteligente animale domestice de om, si-a luat papara de la fiintele umane. Porcul, atunci cand i se permite sa fie, e o creatura sanatoasa, fastidioasa cu propria dieta si scrupulos cu igiena: spre deosebire de alte animale, porcul nu-si murdareste “asternutul si culcusul” de paie unde doarme.
Porcul mitologic
Porcul apare in Odiseea. Va amintiti de incercarile lui Odysseus de a-si convinge marinarii – care fusesera transformati in porci de vrajitoarea Circe – ca era mult mai pretios sa fii porc decat o fiinta umana. Din pacate, marinarii nu sunt de acord si, pe masura ce parasim scena, acestia se aduna amenintator in jurul sandalelor capitanului Odiseu care se retrage.
Herodot insusi scrie despre porc. In Grecia antica lui Demeter, zeita fertilitatii, i se aducea sacrificiu o scroafa. Porcina este sacra in Egiptul antic, unde este asociat cu Set, inamicul lui Horus. Seth a fost considerat la inceput constructor de cetati, apoi zeul viguros al violentei, raului, intunericului si dezordinii, iar la un moment dat si zeu al razboiului (grecii il identificau cu Typhon).
In drama care se petrece in religia egipteana, Seth intruchipeaza fortele potrivnice care aduc marea schimbare. In cele din urma infrant de Isis si de fiul sau, zeul soim Horus, Seth devine un spirit liber, un hoinar pe pamant si, dupa exilul sau fortat, zeul singuratatii pustii.
Zeita budista Marici era purtata intr-o caleasca trasa de porci. Zeul hindus Vishnu s-a transpus intr-un trup de om cu cap de porc mistret pentru a salva Pamantul. Celtii il aveau pe Moccus, zeul porcilor. In Roma antica in numele lui Marte se sacrificau un porc, o oaie si un taur.
Porcul crestin. Vechiul si Noul Testament
Considerat nu numai salbatic, ci si necurat in sensul religios fara echivoc, porcul va fi desemnat de Dumnezeu ca o specie interzisa. Interdictia impotriva porcului este mentionata pentru prima oara in Levitic 11.7-8: “Porcul are copita despicata si despartita in doua, dar nu rumega; acesta este necurat pentru voi. Din carnea acestora sa nu mancati si de starvurile lor sa nu va atingeti, ca acestea sunt necurate pentru voi.” Si-n Deuteronom sau in Cartea lui Isaia se reia prohibitia de a manca carne de porc necurata. Au fost expuse mai multe explicatii pentru dispozitia stricta a Vechiului Testament, care mai tarziu s-a raspandit, sub legea mozaica, in tot Islamul. Multi cercetatori au pus intredictia pe seama reputatiei porcului de animal „murdar”, ale carui obiceiuri ar fi putut fi considerate o povara pentru israelitii timpurii.
Antropologul Marvin Harris
crede ca prohibitia reflecta doar dificultatile de crestere a porcilor in conditii primitive in regiuni desertice, dar in „The Golden Bough”, Sir James Fraser spune ca interdictia se refera la simbolistica porcului ca animal de sacrificiu. „Motivul pentru care nu se mananca carne de porc”, scrie Fraser, „este ca ei erau initial animale divine”.
Noul Testament reabiliteaza porcul.
Iisus ridica interdictia, iar crestinii au voie sa manance porc. Sfantul Antonie cel Mare este patronul porcarilor. O legenda spune ca sfantul ar fi apartinut acestei bresle.
Limbajul porcului. Expresii romanesti .
Cand ii zici unui om “Porcule” sau “Porc de caine” nu prea il alinti. Expresiile care contin “porc” au un inteles abominabil, sunt colorate negativ, cu sens defavorabil.
Porcii mai sunt asociati si cu tavalirea prin noroi, cu mizeria, cu lenea si primitivismul : „a ingrasa porcul in Ajun”, „cand o zbura porcul”, „nascut in zodia porcului”, „a face albie de porci”, „ a manca precum un porc”, „daca te bagi in tarate te mananca porcii”, „sa nu arunci margaritare porcilor”, „nu e pasare ca porcul”, „a da cu porcul”, „a tacea ca porcu-n papusoi”, „ a transpira ca un porc”, „n-am pascut porcii impreuna”.
V-am facut un mic dictionar de expresii romanesti unde-l regasim pe “porc”:
A face (pe cineva) albie (sau troaca) de porci = a certa (pe cineva) cu vorbe aspre, injurioase
A ingrasa porcul in ajun = a incerca (zadarnic) sa recuperezi in ultimul moment timpul multa vreme pierdut
A mana porcii la jir = a dormi sforaind tare
A manca ca un porc = a manca in mod dizgratios, harpaind si clefaind
A se purta ca un porc = a se purta urat, grosolan
A tacea ca porcul in papusoi (sau in cucuruz) = a tacea prefacandu-se ca este preocupat de ceva foarte important spre a nu raspunde la aluzii sau la invinuiri directe
Cand o zbura porcul = niciodata
Cine se baga (sau se amesteca) in tarate, il mananca porcii = cine se baga (sau se amesteca) unde nu trebuie, se alege cu neplaceri
N-am pazit (sau n-am pascut) porcii impreuna = nu suntem egali spre a-ti permite gesturi de familiaritate cu mine
Nascut in zodia porcului = exagerat de norocos
Porc de caine = om de nimic, netrebnic, ticalos
A manca precum un porc = a manca mult
A da cu porcul = a adormi
Sa nu arunci margaritare porcilor =a risipila intamplare; o expresie biblica care inseamna sa nu risipesti lucruri de valoare pe cei care nu sunt in stare sa recunoasca valoarea.
A transpira ca un porc =se refera la mirosul porcului dupa ce s-a tavalit in noroi.
Nu e pasare ca porcul= carnea de porc e mai gustoasa decat cea de pui.
A fi nascut in zodia porcului = (sau scroafei), a fi foarte norocos.
A da navala ca porcul = a fi nesimtit, obraznic.
A fi beat ca porcul = a fi beat turta.
A da portocale la porci = a risipi fara rost.
Daca umbla porcul cu paiu-n gura, se schimba vremea.
Porcul il bati si el zice ca-l scarpini.
Porcul unde se caca, acolo mananca.
Daca te bagi in tarate te mananca porcii.
Porcul de basm
Creanga, Ispirescu, Golding, Orwell, Cei trei purcelusi In “Povestea porcului” de Ion Creanga un mos si o baba infiaza un godac, pentru ca nu puteau avea odrasle. In finalul basmului, porcul se dovedeste a fi un print fermecat, la fel ca in povestea “Porcul Fermecat” de Petre Ispirescu.
In “Imparatul Mustelor” William Golding introduce un personaj poreclit “Piggy”, deoarece este obez. In plus, tot un porc il intruchipeaza pe Beelzebub in romanul lui Gorlding, descris ca un cap de mistret infipt intr-o teapa. (“imparatul mustelor” este traducerea directa din ebraica pentru numele demonului Beelzebub).
In „Ferma animalelor”, a lui George Orwell aflam: „toate animalele sunt egale intre ele, dar unele sunt mai egale decat altele”, porcii au intors lumea in raspar. Porcii alegorici ai lui Orwell profita de lipsa de luciditate a omului irational. Porcinele devin clasa comisarilor in “Ferma animalelor”. „Lucrarea de a invata si a organiza pe ceilalti a cazut in mod natural in mana porcilor”, scrie Orwell, „care erau in general recunoscuti drept cele mai inteligente dintre animale”. De fapt, in cartea lui Orwell porci sunt o alegorie pentru liderii sovietici.
Povestea celor trei purcelusi Naf-Naf, Nif-Nif si Nuf-Nuf o stim din desene & cartulii pentru copii. Unul isi face casa din paie, altul din nuiele, cel mai precaut o casa din piatra si caramida, cu ferestre, obloane si usi din lemn gros de stejar. Dupa ce Lupul cel Rau le sufla casuele de paie si nuiele celor doi frati purcelusi lenesi si galagiosi, se adapostesc cu totii in casa trainica a celui de-al treilea, porcul harnic. Asadar, chiar si-n lumea porcilor, exista porci inteligenti.
Muzica cu porci. De la Pink Floyd la Lady Gaga
The Beatles au “Piggies”, un cantec implantat in capul fanilor drept balada plina de umor negru, cu glume sarcastice anti-sistem, anti-institutii, anti-autoritati. A fost lansat atunci cand climatul politic era turbulent, 1968. E compus de George Harrison, care il descrie ca un comentariu social, o satira luminoasa & ludica despre consumerism si distinctiile intre clase. Tema despre straturile sociale intr-o comunitate de animel e un indiciu care ne aduce tot la “Animal Farm”, fabula in care Orwell descrie o autocratie subtil camuflata intr-o aparenta democratie.
Pink Floyd baga porcii pe albumul “Animals” in stil orwellian. Porcul e un lider sovietic care sufoca & supune lumea cu guitz-ul ideologiei. Sunt trei piese: „Pigs on the Wing 1”, „Pigs (Three Different Ones)” si „Pigs On The Wing 2”.
“War Pigs” de la Black Sabbath nu are tenta politica, ci se refera la rau in general. Ozzy si ceilalti membri ai trupei spun ca piesa este despre sabatul vrajitoarelor & Satana. De fapt, despre Noaptea Walpurgiei.
“March of the Pigs” de la Nine Inch Nails se refera, pe de o parte, la societatea care se scalda in noroi, precum porcii, dar solistul Trent Reznor a declarat intr-un interviu ca ar fi mai mult despre oameni care i-au fost prieteni, dar s-au dovedit, in final, doar “porci”. Iarasi, porcul e animalul cu care e asociat dusmanul, imoralul, omul neloial. Tot Reznor spunea ca plina de “porci” e mass-media din Statele Unite ale Americii.
“Swine” de Lady Gaga. O piesa dubstep si industriala, „Swine” a fost inspirata de experientele de hartuire sexuala ale cantaretei de la 19 ani, cand a fost molestata de un producator al carui nume nu l-a dezvaluit. De-a lungul cantecului, Gaga urla cu furie versurile, care vorbesc despre vina hartuitorului, pe care-l compara cu un porc.
Porcul la film.De la Miss Piggy la porcul-gigant din 2017
Muppets Show (1976). Miss Piggy, sarmanta & colerica. Muppets Show e despre animale care pun in scena un show de varieteuri. Miss Piggy este un personaj principal. Ea este o scroafa primadonna absolut convinsa, in visurile ei aspirationale, ca va ajunge vedeta. Are farmec feminin, dar izbucneste in nervi si violenta cand se simte insultata sau infranta. E prietena cu Broasca Kermit, pe care ori il acopera cu sarutari, ori ii administreaza cate-o karata.
Babe. (1995)
Porcul care nu mai vrea sa fie porc Este o adaptare a romanului din 1983 scris de Dick King-Smith, The Sheep-Pig, cunoscut si ca Babe: The Gallant Pig in Statele Unite si care prezinta povestea unui porc domestic care vrea sa fie un caine ciobanesc. Personajele principale care reprezinta animale sunt o combinatie intre porci reali sau creati pe calculator (prin animatronica) si rasa de caini Border Collie. Porcusorul Babe nu-si cunoaste sensul pe lume. Are prieteni: pe Ferdinand, rata ce se crede cocos, sau Fly, cainele pe care il striga „mama”. Babe isi depaseste conditia de porcusor si devine ce-si doreste el sa fie.
Okja (2017). Porcul & corporatiile
Filmul este despre o legatura indestructibila intre om si animal. Okja este un animal deosebit, gigant, un porc bland. Ingrijitorul porcului, Mija il ocroteste. O mare corporatie din New York il vrea pe Okja pentru experimente, dar Mija se lupta cu sistemul, cu capitalistii, demonstrantii si obsedatii de consum pentru a-l recupera pe porc.