Sari direct la conținut

Banci, garantii, ingrijorari interne. Surprizele nu suna intotdeauna de doua ori…

HotNews.ro
Banci, garantii, ingrijorari interne. Surprizele nu suna intotdeauna de doua ori…

Surprizele au aparut in momentul in care piata imobiliara a cazut, iar banca respectiva a trecut la re-evaluarea garantiilor. Un credit garantat cu un imobil care nu mai valoreaza mare lucru azi, inseamna provizioane mai mari pentru banca si prin urmare, profituri mai mici. Iar cand banca a trecut la o re-calculare a valorii garantiilor, s-a trezit cu grenada in brate. Parte din garantii nu mai existau, parte fusesera instrainate, iar pentru o alta parte evaluarea fusese facuta „din ochi”, pe o bucata de hartie bagat in dosarul de credit. Nu mai vorbesc de cazurile in care un credit aparea garantat cu doua imobile diferite, dar care in teren se dovedeau a fi una si aceeasi cladire.

Existau zone in tara si chiar si in Bucuresti in care mai mult de un sfert dintre credite erau acordate in mod nefericit, in baza unor garantii clar deficitare.

  • Motivele? E simplu:

Lacomia sau teama. Lacomia de a castiga cota de piata si a incasa bonusurile de performanta in aproape orice conditii sau teama de a nu pierde cota de piata si a fi obligat sa dai explicatii sefilor din Centrala. Asta chiar si dupa criza din 2008-2009 . Trebuia sa vinzi aproape orice, aproape oricui. Salariile tale erau bine legate de ce volume reuseai sa vinzi. Multe banci au acceptat colaborarea cu brokeri de credite doar ca sa-si maximizeze volumele, desi s-a dovedit in timp o afacere deloc castigatoare in anumite cazuri. Brokerii au dat la randul lor tepe, dar asta e o alta poveste.

„Fata de perioada de boom imobiliar, cand creditele aveau acoperire in garantii de 100% sau chiar mai mult, in prezent raportul a coborat la 65%.”, se arata intr-un raport intern al bancii in cauza

Fotografia inserata deasupra este dintr-o prezentare interna a bancii, dupa ce a realizat ca situata e mai grava decat se credea.

” Am asistat la interpretarea eronata a procedurilor de lucru ( garantii nereevaluate din diverse motive sau garantii marcate cu status eronat in aplicatia informatica). Am intalnit garantii instrainate, neidentificate, nelocalizate, de negasit sau care pur si simplu nu mai corespund cu politica de garantii. Adica garantii cu aviz juridic negativ, sau drumuri de acces fara valoare aduse gaj la banca. Nemaivorbind de clienti care refuza reevaluarea sau nu permit accesul evaluatorului si al reprezentatului bancii chiar si pe costul nostru”, spune un reprezentant al institutiei de credit.

Una peste alta, banca de care discutam isi face pe repede inainte curatenie in conturi, dar asta o va costa la capitolul provizioane. Ea se confrunta azi cu:

  • clienti care nu mai pot fi contactati
  • clienti care nu raspund la telefoanele evaluatorilor sau nu permit accesul in incinta
  • clienti care nu pot prezenta documentatia actualizata a imobilelor in garantie
  • evaluatorii nu mai accepta sa faca evaluarea pe costul bancii fara sa vada garantia

Restul sunt doar explicatii.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro