Basescu, Antonescu si Geoana – trei impozite diferite. Programele economice ale candidatilor la Presedintie
Scaderi de taxe si impozite, infiintarea de Comandamente nationale care sa atraga fonduri europene, moratorii cu privire la plata ratelor bancare, reducerea aparatului guvernamental, cota unica redusa, infiintarea unui fond suveran – nimic nu pare in plus atunci cand vine vorba de promisiuni electorale cu care sa castigi voturile romanilor. Unele sunt viabile, altele mai putin. Cum sa te orientezi insa printre propunerile ce vizeaza economia Romaniei ale candidatilor la prezidentiale?
Hotnews.ro a facut o analiza a propunerilor economice ale lui Crin Antonescu, Traian Basescu si Mircea Geoana. La nivelul taxarii, opiniile celor trei sint radical diferite: Traian Basescu vrea mentinerea cotei unice de 16% si o eventuala crestere a TVA daca bugetul e secatuit, Crin Antonescu vrea reducerea cotei unice la 10% si scaderea TVA la 15%, in timp ce Mircea Geoana vrea impozit de 20% pentru veniturile mai mari de 3.000 lei si TVA diferentiat. Sursele folosite sunt programele de campanie ale candidatilor si declaratiile lor publice.
Mircea Geoana
Taxe si impozite:
– introducerea unei cote de impozit de 20% pentru veniturile care depasesc 3.000 de lei pe luna si suprataxarea profiturilor exceptionale pana la depasirea crizei
– TVA diferentiat pentru bunurile si serviciile esentiale
– neimpozitarea profitului reinvestit si dupa 2010
– reducerea contributiilor fiscale
Propuneri pertinente:
- Infiintarea Fondului Roman de Investitii, un fond suveran de investitii al statului roman pentru protejarea sectoarelor economice de importanta nationala. Acest fond ar urma sa preia toata averea privata a statului, astfel incat ministerele sa nu mai fie actionari la nicio societate comerciala, iar orice tranzactie sa devina transparenta pe piata de capital. Teoretic, adio comisioane, adio consilii de administratie umflate, adio rubedenii in consiliile de administratie. Mentiune: Fondul Roman de investitii nu e ideea lui Geoana, proiectul fiind deja depus la Guvern de catre seful AVAS, Mircea Ursache, de acum o luna
- Adoptarea Legii responsabilitatii fiscale care va cuprinde introducerea planificarii bugetare multianuale si stabilirea unei limite pentru numarul de rectificari bugetare pe care un guvern le poate face intr-un an. Mentiune: Pentru a elabora bugete multianuale, e nevoie de schimbarea Constitutiei, care prevede ca Guvernul sa elaboreze anual bugetul
- TVA diferentiat pentru bunurile si serviciile esentiale
- Semnarea unui Pact pentru adoptarea euro care sa cuprinda pasii pe care tara noastra trebuie sa ii faca in urmatorii ani pentru adoptarea euro pana in 2014. (Aceasta propunere o regasim la toti candidatii, cu toate ca pana acum Guvernele nu au facut mare lucru.)
Propuneri dificil de implementat
- Legea responsabilitatii fiscale. (Variante similare ale unei legi care sa duca la eliminarea rectificarilor bugetare prea dese s-au mai incercat, dar practica a aratat ca in Romania, rectificarile bugetare sunt de neocolit)
- Instituirea unui management privat in societatile, companiile si regiile statului pentru a creste eficienta si productivitatea acestor institutii. (Teoretic, e bine. Practic, ori e firma de stat, ori e companie privata. Dupa ce criterii alegi firma privata care sa conduca firma de stat? Simplul fapt ca e administrata privat nu presupune eliminarea posibilitatii coruptiei patronului privat – probabil tot client politic al Puterii)
- Introducerea unei cote de impozit de 20% pentru veniturile care depasesc 3.000 de lei pe luna si suprataxarea profiturilor exceptionale pana la depasirea crizei. (Masura descurajeaza si demotiveaza munca eficienta, iar angajatorii vor gasi formule prin care plata taxei suplimentare sa fie ocolite. In final, tinta acestei masuri – cresterea veniturilor la buget – va fi cu usurinta ocolita)
- Instituirea unui moratoriu de un an de zile pentru plata principalului la creditele luate de catre IMM-uri. Astfel, intreprinzatorii vor beneficia de extinderea perioadei de creditare cu un an de zile. (Putine banci ar intra intr-un asemenea program, din cauza ca cel mai birocratic de executat este chiar Statul roman. Practic, Romania ar urma sa infiinteze un fond de garantare din care sa fie platite creditele pe o perioada de un an, dar nu se stie din ce bani ar fi constituit Fondul si daca nu cumva in final tot Statul ar trebui sa suporte eventualele pagube)
- Mentinerea unui regim fiscal atractiv, reducerea accentuata a birocratiei si absorbtia sporita a fondurilor europene. (Nu se spune mai nimic cu privire la modalitatile de punere in practica)
- Infiintarea unui Comandament national pentru atragerea fondurilor europene. (Masura e atat de populista, incat nu merita discutata. Prioritar acum e sa reducem cheltuielile de personal din sistemul bugetar, nu sa marim aparatul de stat. Un asemenea comandament nu e un magnet care, odata pus in priza, atrage pilitura de fier din jur)
- Statul trebuie sa dezvolte un sistem de creditare agricola menit sa asigure cresterea calitativa si cantitativa a productiei. (Pentru asta, e nevoie de bani cu care Statul sa garanteze bancilor ca riscul de neplata se va apropia de zero, ceea ce inseamna sume consistente de care Romania nu dispune. Chiar si in cazul in care acest Fond ar fi constituit, ramane riscul ca beneficiarii sa fie tot marii latifundiari gen Culita Tarata, iar fermierii mici sa nu vada nici un credit)
- Incheierea unui acord de bune practici intre guvern si marile retele de retail pentru promovarea alimentelor romanesti pe rafturile acestor magazine. (Retailerii ar lua produse romanesti pe raft daca producatorii ar avea forta sa le aduca la calitatea ceruta de normele UE si sa faca aprovizionarea in graficele cerute. Ceea ce foarte putini producatori locali reusesc)
- Scoaterea satului romanesc din izolare si reducerea diferentelor care il separa de oras. (Intentia e buna, dar pentru asta e nevoie de zeci de miliarde de euro, bani de care Romania nu dispune pe termen scurt.)
Crin Antonescu
Taxe si impozite:
– Scaderea cotei unice de impozitare la 10%
– Scaderea TVA la 15%
– Scaderea contributiilor sociale cu pana la 50%
Propuneri pertinente
- Bugetul statului trebuie orientat spre prioritati de politici publice transparente, in interesul contribuabililor si nu spre clientela politicienilor. (Fraza merge ca declaratie politica, dar lipsesc termenii concreti)
- Guvernul trebuie restructurat masiv. Nu avem nevoie de mai mult de 12 ministere si 30 de agentii guvernamentale (prin comasarea celor peste 120 existente in prezent). Exemple de ministere inutile: Economie, IMM-uri, Turism, Telecomunicatii, Tineret si Sport.
- Cheltuielile trebuie tinute mult mai bine sub control, inclusiv printr-o reglementare care sa asigure transparenta utilizarii banilor in lucrarile publice, pe toata durata derularii acestora (de la atribuire si pana la finalizare). ( Fraza merge ca declaratie politica, dar lipsesc termenii concreti)
- Scaderea cotei unice de impozitare la 10%. (O cota unica mai scazuta va duce la scaderea incasarilor la buget in prima faza, dar ar putea atrage investitii straine care sa compenseze pe termen mediu si lung aceasta scadere. Masura ar trebui insotita de un studiu de impact)
Propuneri cu semn de intrebare
- Scaderea contributiilor sociale cu pana la 50%; (In conditiile unui buget social la limita, pe termen scurt ar fi nevoie de transferuri de la alte bugete pentru a face platile necesare. Pe termen mediu si lung, ajuta la scoaterea la lumina a muncii la negru)
- Reduceri intre 5 si 10% pentru plata la termen a impozitelor. (Nu aduce bani mult mai multi la buget)
- Stimularea crearii locurilor de munca in zone defavorizate prin diverse pachete de stimulente fiscale acordate intreprinderilor mici si mijlocii ( Fraza merge ca declaratie politica, dar lipsesc termenii concreti)
- Liberalizarea pietei financiar-bancare, pentru a stimula circulatia capitalului. Aceasta presupune liberalizarea sistemului de reglementare pentru a permite aparitia de noi institutii financiare, non-bancare. (Aici opereaza legi europene pe care nu ai cum sa le modifici prin legislatia nationala. Infiintarea de noi institutii financiare e reglementata strict de Banca Centrala Europeana.)
- Fixarea adoptarii monedei EURO in Romania ca obiectiv prioritar al politicii monetare. (Presedintele nu are legatura cu politica monetara, care e facuta de BNR. Fixarea adoptarii euro e deja un obiectiv prioritar al BNR.)
- Scaderea TVA la 15% (relansarea consumului prin scaderea TVA e o solutie cu doua taisuri, in prima faza putind vaduvi bugetul de sume consistente)
Traian Basescu
Taxe si impozite:
– Mentinerea cotei unice de impozitare de 16%
– Eventuala cresterea a TVA, daca bugetul de stat nu rezista crizei in 2010
Propuneri pertinente
- Restructurarea cheltuielilor publice. (Masura e „dictata” de FMI, iar candidatul prezidential nu spune in niciun fel cum sa va trece la implementarea ei)
- Cadru de cheltuiala pe termen mediu si executie bugetara multianuala
- Aderarea Romaniei, la orizontul anului 2014, la moneda euro. Precizare inutila, niciunul dintre candidati neputand fi impotriva unui asemenea demers
- Mentinerea cotei unice, dar posibila crestere a TVA
Propuneri cu semn de intrebare
- Utilizare mai eficienta a resurselor. (Fraza merge ca declaratie politica, dar lipsesc termenii concreti)
- Concurenta si piete functionale
- Reforma justitiei, inclusiv pentru simplificarea legislatiei, pentru modificarea Constitutiei
- Parlament unicameral, mai puternic si mai transparent. (Parlamentul unicameral are si avantaje si dezavantaje. Dezavantaje: legile cu dedicatie pot fi trecute mai usor printr-o singura Camera decat prin doua. Avantaje: cheltuieli mai mici si un aparat mai eficient)
- O reforma profunda si rapida a administratiei publice, care sa fie focalizata pe descentralizare si pe reducerea aparatului birocratic al statului care astazi este supradimensionat. (Fraza merge ca declaratie politica, dar lipsesc termenii concreti).