Sari direct la conținut

Basescu: e posibila inghetarea salariilor si pensiilor pe 6 luni. Geoana si sindicatele protesteaza

HotNews.ro

Presedintele Traian Basescu a declarat marti ca nu va reactiona negativ in cazul in care Guvernul va aborda un moratoriu de sase luni in care sa stimuleze cresterea economica prin varianta finantarii guvernamentale, inghetand pensiile si salariile, printr-o intelegere cu sindicatele.

„O capcana a bugetului ar fi dorinta de a acoperi angajamentele electorale, iar graba nu poate duce decat la colaps”, a declarat seful statului, la Radio Romania Actualitati.

Geoana: PSD nu va fi de acord

In replica, liderul PSD, Mircea Geoana, a declarat pentru Gandul ca PSD nu va fi de acord cu inghetarea salariilor.

„In limita resurselor bugetare, salariile si pensiile trebuie sa creasca. Cresterea salariilor si pensiilor mici este o masura din planul anticriza si stimuleaza consumul. Pensionarii consuma, spre exemplu, din productia interna. Aceste cresteri fac parte nu numai din dimensiunea sociala a masurilor anticriza, ci si din cea economica”, sustine Mircea Geoana.

Liderul PSD recunoaste ca, in cadrul guvernului s-a discutat despre o astfel de decizie: „A fost evocata printre optiuni, dar nu ne-am oprit asupra ei la modul serios. Mergem in continuare pe gasirea resurselor pentru majorari si pentru planul anticriza”.

Sindicatele se pregatesc de manifestatii

Sindicalistii din Sanatate vor anunta, vineri, ce masuri vor lua in cazul in care guvernul va ingheta salariile timp de sase luni, a precizat, pentru NewsIn, vicepresedintele sindicatului SANITAS, Adrian Barea.

Si sindicalistii din invatamint ameninta cu masuri dure daca Executivul va ingheta salariile. „Daca vor ingheta salariile, inghetam si noi contractul colectiv de munca si anul universitar”, a precizat, pentru NewsIn, liderul Federatiei „Alma Mater”, Razvan Bobulescu.

Prezentam mai jos cele mai importante declaratii ale presedintelui Basescu:

Criza economica

  • Lucram pe prioritati, nimeni nu le-a rezolvat vreodata pe toate odata.
  • Criza vine si va trece in doi-trei ani, dar modernizarea statului este exact un mod de a lupta impotriva crizei.
  • Nu trebuie sa cadem in capcana bugetului – dorinta de a acoperi angajamentele electorale. Guvernul are la dispozitie patru ani pentru a le indeplini, iar graba nu poate duce decat la colaps.
  • Suntem datori pentru viitorul tarii, fiecare an fara reforma este un an de neperformanta a natiunii romane in plus. In acelasi timp, trebuie sa fim constienti ca o reforma nu aduce rezultate imediate. Vom culege rezultatele peste circa zece ani.
  • O actiune iresponsabila ar fi o mare eroare.
  • Doua lucruri sunt cheie: plata imediata a datoriilor catre agentii economici. De la adm centrale avem datorii de 1,2 miliarde euro, iar de la cele locale, inca 1 miliard.
  • Prioritatea 0 este plata acestor bani, pentru ca economia sa inceapa sa se miste.
  • Urmatoarea pe lista este crearea de locuri de munca – prin lucrari de infrastructura, cu bani de la bugetul de stat – ma refer la constructia de autostrazi, reabilitare termica si asa mai departe.
  • Depide de guvern daca se va indrepta catre majorarea salariilor si pensiilor sau catre economie.
  • Nu avem criza financiara, bancile din Romania nu au nevoie de bani de la guvern, asa cum se intampla in Europa. Noi avem o criza generata de contractia pietelor de desfacere.
  • In momentul de fata, avem perspectiva somajului. Obiectivul 0 este sa lansam lucrari care necesita locuri de munca.
  • Daca avem bani pentru aceste masuri, avem si pentru salarii si pensii.
    Eu nu voi reactiona negativ daca guvernul ajunge la o intelegere cu sindicatele pentru sase luni privind inghetarea salariilor.
  • Daca nu miscam economia foarte curand, de unde sa strangi bani de pensii daca nu sunt salariati care sa plateasca contributii?
  • Daca Guvernul va lua o decizie de inghetare a tot in paralel cu diminuarea functionarimii care a devenit sufocanta si ineficienta, si daca inchidem robinetele risipei, vor fi bani.
  • La Ministerul Transporturilor exista o directie care are 130 de oameni si care raspunde de atragerea fondurilor europene. Nu a atras un euro, dar are 130 de oameni platiti foarte bine. Cauza? Dispretul pentru banul public. „Sunt votantii nostri daca le dam un loc de munca bine platit fara sa faca nimic”, s-au gandit fostii guvernanti.
  • Lumea a inceput sa economiseasca, sa-si gestioneze mai atent resursele, sa cumpere rational, numai ce are nevoie. Nu trebuie asteptat totul de la stat.
  • Guvernul are doua alternative de a dirija banii – sa-i pompeze catre economie sau, daca cele dou partide vor stabili ca e mai important ca acum sa demonstreze ca se tin de cuvant, pot sa faca si accest lucru. Eu nu ii acuz daca le spun romanilor „asta e situatia reala. Punem economia in miscare si apoi marim salariile”, tinand cont de faptul ca angajamentele nu sunt angajamente imediate. Daca o asemenea abordare ar exista la guvern, ar fi foarte bine.
  • Avem posibilitatea sa facem ca, pe medie, romanii sa fie minim afectati de criza, daca suntem maxim responsabili pentru cum utilizam banii publici.
  • In acest moment, singurul furnizor de surse financiare in mod real este bugetul de stat.

Invatamant

  • Daca intram in zona de modernizare a statului, educatia e o prioritate. Romania se autocondamna la nedezvoltare economica daca nu repara invatamantul.
  • Dna ministru Andronescu vorbeste de 6%, eu sustin acordarea a 6% din PIB, dar n-am auzit inca de reforma curriculara, copiii nu invata ce le trebuie.
  • As fi multumit daca as sti ca avem si oferim resurse financiare pentru educatie, dar, in iunie, sa avem noua curricula.
  • La nivel de educatie, acum culegem roadele din 1990, care au prabusit sistemul.
  • Dascalii nu mai sunt atrasi de sistem, iar salariile mici sunt principalul motiv.
  • Pactul pentru Educatie: Eu nu voi evalua nimic, cred ca ar fi corect ca invatamantul sa primeasca bani contra reforma. Accentuarea crizei pune sub semnul intrebarii aplicarea majorarilor de salarii. 

„Noi nu suntem un stat modern”

  • Am intrat in Uniunea Europeana cu o coafare a institutiilor pe care le-am mostenit din perioada dinainte de revolutie. Aceasta transformare ne-a permis sa ne ridicam la standardele minimale.
  • Avem alegeri libere, ceea ce ne aseaza in randul statelor democratice, chiar cu o democratie consolidata, potrivit ultimelor rapoarte internationale.
  • Totusi, din punct de vedere al functionarii institutiilor, noi nu suntem un stat modern.
  • Constitutia este plina de ambiguitati. Avem constrangeri constitutionale care permit ca ministrii sa fie deasupra legii.
  • Uitati-va la organizarea administrativa, e aceeasi cu cea din 1968, nu mai corespunde nevoilor de dezvoltare regionala.

Birocratie

  • Avem aceeasi directie de sanatate, mediu, agricultura, toate acestea sunt doar birocratie.
  • Nivelul de autonomie al comunitatii este minim – atat timp cat si directorul de scoala sau spital este numit de la centru, cum putem vorbi despre apropierea scolii sau spitalului de comunitatea locala?
  • Avem zone in mediul rural,  unde primarul are poate sapte clase, poate liceul, consilierii municipali au slujbe modeste, sunt tractoristi si asa mai departe, ei nu pot lua decizii legate de conducerea unei scoli.
  • Se cere un consiliu al scolii (profesori, parinti) care sa stabileasca o programa in favoarea copiilor, lucruri legate de nevoile locale.
  • Suntem prea rigizi si prea departe de comunitatea locala, suntem ca inainte de 1989.
  • Care mai este rostul directiilor agricole in judete, cand pamantul este in sectorul privat? In loc sa acorde consultanta, nu fac nimic.
  • Directia fundamentala e de crestere a nivelului autonomiei locale si spun asta in mod egal pentru Harghita sau Covasna, ca si pentru Caracal.
  • Sunt prea multe decizii, prea multe directii ale ministerelor din fiecare judet care nu sunt legate de comunitate.

Buget

  • Sigur ca voi comenta asupra proiectului de buget, e obligatia presedintelui sa-si exprime punctul de vedere, am o responsabilitate morala pentru acest guvern.
  • Avem de rambursat de la bugetul de stat 6 miliarde de euro – imprumuturi pe termen scurt, veniti anul trecut pentru plata salariilor si a altor datorii in conditiile unui deficit de 5,2%.
  • Investitiile straine care au tinut echilibrul acestui deficit de cont curent nu mai sunt, deci este clar ca avem nevoie de imprumuturi.
  • Am anuntat deja Comisia Europeana ca intentionam sa facem un imprumut european de 6-7 miliarde euro.

Coalitie si alegeri

  • Nu cred ca exista o puternica ideologizare in Guvern. Sunt oameni cu experienta.
  • 2009 e an electoral insa. Nu vreau facilitati, nici obligatii de la aceasta coalitie.
  • Orice discutie despre alegerile prezidentiale a fost respinsa, ori de cate ori a fost abordata de cele doua partide.
  • 2009 nu poate repeta greselile din 2008 cu aruncatul banilor pe campanii electorale.
  • Trebuie sa avem forta sa uitam ca e an electoral daca vrem sa gestionam in favoarea romanilor o situatie de criza.
  • Europarlamentarele vor fi un indiciu: vor castiga politicienii responsabili in fata crizei.
  • Cursul euro este o consecinta a alegerilor din noiembrie. Cel care a aruncat cu bani, tot in opozitie a ramas, banii publici nu l-au salvat.
  • FSN insemna Ion Iliescu, Petre Roman (PNL), Nastase nu mai e la externe, sunt alte garnituri. Eu nu am fost mebru PSD. Eu am intrat in PD dupa ce s-au desprins, in 92.
  • Am convenit ca, intr-o perioada de criza economica, electoratul va intelege ca se va guverna pe prioritati si nu pe optiunea partidului. Nu-si pot asuma aplicarea doctrinei in guvernare.
  • Cu actualul guvern am un avantaj pe care l-am avut si in primele sase luni ale guvernarii trecute: sunt informat.
  • Acum am tratamentul unui partener, dar nu pot impune niciodata guvernului dorinta mea, pentru ca cel putin unul dintre partide nu isi doreste sa devina satelitul lui Basescu.
  • Exclud categoric posibilitatea unei fuziuni PSD-PDL. Au identitati proprii.
  • Eu nu am patronat aceasta coalitie pentru a face din doua partide unul. Romania are nevoie de doua partide de acest tip, puternice, care sa se constituie in vremuri grele in alternative.
  • Am facut un exercitiu de alianta cu liberalii, n-a functionat. Nu vad cum PDL-ul putea sa accepte ca Tariceanu sa fie din nou prim-ministru.
  • Alternativa poate avea mari avantaje, si in primul rand forta politica in Parlament. Daca am gresit sau nu, voi vedea, dar stabilitate politica va exista.
ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro