Benzina și motorina ajung la 9 lei pe litru din nou, în pragul vacanţei de Paşti
Preţul carburanţilor a urcat din nou la 9 lei pe litru, într-o perioadă în care cererea este aşteptată să crească. Urmează două săptămâni de vacanţă şcolară, sărbătorile de Florii şi de Paşte, iar lumea îşi face planuri de călătorie.
În acest context, preţurile au urcat din nou la nivelul de acum o lună, când, ne amintim, şoferii au format cozi uriaşe în benzinării. Oamenii au intrat atunci în panică pentru că avusese loc o creştere bruscă. Între timp, preţurile au scăzut, dar, treptat, au revenit la nivelul din acele zile de isterie.
Pentru a vedea care sunt preţurile practicate în benzinării, am analizat datele din aplicaţia Monitorul Preţurilor la Carburanţi, lansată de Consiliul Concurenţei. Am luat la întâmplare câteva staţii din Bucureşti.
- Benzinăria OMV Lizeanu vinde motorină premium cu 9 lei. La staţia MOL din bulevardul Corneliu Coposu, preţul este 8,97 lei, la Petrom Mihai Bravu 8,72 lei, iar la Lukoil Rahovei – 8,74 lei.
- La aceleaşi staţii, motorina standard este 8,52 lei la OMV şi MOL, 8,36 lei la Petrom şi 8,38 lei la Lukoil.
- Benzina costă 8,52 lei la OMV şi MOL pentru sortimentul premium, 8,13 lei la Petrom şi 7,83 la Lukoil.
- Benzina standard costă 7,86 la MOL şi OMV, 7,67 lei la Petrom şi 7,68 lei la Lukoil.
Între benzinăriile din acelaşi lanţ, preţurile pot varia cu plus/minus 10%, în funcţie de amplasament şi de serviciile oferite.
Din aplicaţie lipsesc benzinăriile Rompetrol, care nu au mai putut trimite datele din martie, când compania a fost ţinta unui atac cibernetic.
Prețurile la pompă din România, printre cele mai mici din UE
Chiar şi aşa, şoferii din România sunt mai fericiţi decât cei din celelalte ţări europene, ţara noastră fiind sub media europeană în ceea ce priveşte preţul final de la pompă, cu toate taxele.
Astfel, la benzină, media UE este 1,85 euro pe litru, iar în România 1,56 euro pe litru. Mai ieftine decât ţara noastră sunt şase ţări: Bulgaria, Slovenia, Malta, Polonia, Cipru şi Ungaria (unde preţul este plafonat de către stat).
Există şi şase state unde preţurile medii sunt peste 2 euro pe litru: Danermarca, Finlanda, Grecia, Germania, Suedia şi Olanda.
La motorină, situaţia este aproape similară. România (1,69 euro pe litru) stă mai bine decât media UE (1,86 euro pe litru) şi există şase ţări mai ieftine: Bulgaria, Spania, Malta, Slovenia, Polonia şi Ungaria.
Datele analizate sunt publice pe aplicaţia Oil Bulletin a Comisiei Europene şi sunt valabile pentru 4 aprilie.
Alba-neagra cu reducerea accizei
Din preţul final de la pompă, aproximativ jumătate reprezintă taxe şi accize.
Reprezentanţii Guvernului au declarat de mai multe ori că analizează reducerea accizei, chiar şi cu 50%, însă nimic nu s-a întâmplat.
Alte ţări au luat măsuri, precum Ungaria, care a plafonat preţul, sau Franţa, care oferă o subvenţie de la stat. Noi nu trebuie să ne comparăm cu ceilalţi, a recomandat ministrul Finanţelor, Adrian Câciu.
„Uitaţi-vă la dobânda la care se împrumută astăzi Ungaria (ţară care a plafonat preţul carburanţilor – n.r.), ce se întâmplă cu inflaţia din Ungaria. Comparaţiile nu sunt despre măsuri, ci despre efecte. Sunt economii diferite, sunt modul de abordare diferite, sunt momente politice diferite. Franţa are alegeri, Ungaria are alegeri. O să discutăm despre pachetul de măsuri când va fi gata. Acestea trebuie făcute cu raţiune, nu cu emoţie. Nu ne luăm neapărat după ce face vecinul, pentru că s-ar putea să ne dăuneze. Să ne uităm la noi şi să vedem ce să facem la noi”, a spus Câciu, la finalul lunii martie.
Între timp autorităţile au anunţat pachetul de măsuri de sprijin, unde nu se regăseşte reducerea accizei sau vreo altă măsură pentru a contracara scumpirile de la pompă pentru populaţie.
Singurele măsuri au fost luate pentru marii transportatori. Guvernul a alocat 300 de milioane de lei, astfel încât aceştia să plătească mai puţin cu 0,5 lei pe litru pentru carburanţi.