Sari direct la conținut

Bernard Wientjes, Confederatia Patronala Olandeza: Portul Constanta si sectorul logistic, principalele tinte pentru companiile olandeze care vor sa investeasca in Romania

HotNews.ro
Bernard Wientjes, Foto: Hotnews
Bernard Wientjes, Foto: Hotnews

Portul Constanta si sectorul logistic sunt printre principalele puncte de interes pentru companiile din Olanda care vor sa investeasca in Romania, arata Bernard Wientjes, presedintele Confederatiei Patronale Olandeze, intr-un interviu acordat HotNews.ro. El spune ca sunt posibile colaborari si in domeniul educatiei, in conditiile in care companiile olandeze din sectorul logistic se tem ca nu vor gasi personal educat pe piata muncii din Romania. Principala problema ridicata de olandezii prezenti cu afaceri in Romania (firmele din Olanda prezente pe piata autohtona) este procedura greoaie de restituire a TVA, companiile trebuind sa astepte pana la sase luni pentru a recupera TVA pentru bunurile achizitionate din strainatate.

Reporter: Cat de deschisa este piata muncii din Olanda pentru muncitorii romani?

Bernard Wientjes: Pentru romani este inca dificil accesul pe piata muncii din Olanda, inca trebuie permise de munca si nu este usor. Conform tratatelor europene, Olanda trebuie sa isi deschida granitele pana cel tarziu pe 1 ianuarie 2014. Ca organizatie de afaceri facem presiuni ca guvernul sa deschida granitele mai devreme, insa nu este usor avand in vedere situatia politica din Olanda, dar vom fi incantati daca granitele vor fi deschise cat mai repede, deoarece unul dintre principiile de baza ale Uniunii Europene libertatea de miscare a oamenilor si capitalului. Acum este o perioada de tranzitie in cazul Romaniei, care este normala. Ca oameni de afaceri din Olanda, vrem ca aceasta perioada sa se incheie cat mai repede. Acelasi lucru il vrem si in cazul Schengen si stiu ca guvernul de la Bucuresti face totul pentru a accede la acest spatiu, insa este dificil, pentru ca nu doar Olanda, dar nici Franta sau Germania nu sunt 100% de acord. Ce i-am spus si premierului Emil Boc este ca noi sustinem ideea de a face primul pas in Schengen, ceea ce inseamna transportul aerian.

Rep: Cati oameni romani lucreaza in prezent in Olanda?

BW: Cateva mii. Nu stim exact, pentru ca unii dintre ei mai au si pasapoarte unguresti. E dificil de spus, pentru ca daca ai pasaport unguresc accesul pe piata muncii din Olanda este liber. Desigur, mai sunt si muncitori ilegali, insa nu cred ca sunt foarte multi. Vrem sa avem mai multi muncitori, insa la noi exista o dezbatere cu privire la somaj. Somajul este relativ mic in Olanda, dar exista totusi someri si guvernul vrea ca ei sa isi gaseasca un loc de munca inainte de a importa forta de munca din alte tari.

Rep: Ati avut discutii cu Emil Boc zilele trecute. Care au principalele puncte de discutii?

BW: Am vorbit despre chestiuni de afaceri. In delegatie au fost directori executivi ai unor companii olandeze, care au spus premierului ca, in general, sunt multumiti in legatura cu investitiile din Romania. Exista un sentiment pozitiv in ceea ce priveste investitiile si din ce am auzit nicio companie olandeza nu si-a stopat investitiile in Romania. Principala problema ridicata este Taxa pe Valoare Adaugata (TVA). Pe asta s-au axat majoritatea discutiilor cu premierul si cu secretarii de stat de la Ministerul Economiei si de la Ministerul de Finante. TVA nu este doar o chestiune de bani, ci si de birocratie. Cand importi trebuie sa platesti TVA imediat, iar cand recuperezi TVA-ul trebuie sa astepti sase luni. Este un sistem foarte complicat. Primul ministru a fost foarte clar si ne-a spus ca in trecut au existat cazuri de frauda in ceea ce priveste TVA si acum este extrem de important pentru Romania sa colecteze mai multe taxe. Am inteles pozitia Guvernului, dar i-am sfatuit sa faca ceva in aceasta privinta. Am primit asigurari ca va fi studiata problema pentru a introduce o flexibilitate mai mare, dar sistemul trebuie sa fie in continuare sigur pentru a preveni frauda.

Un alt subiect a fost legat de logistica. Logistica este unul dintre cele mai importante sectoare din Olanda, in vestul Europei suntem lideri in acest domeniu, iar portul Rotterdam este cel mai mare din Europa si unul dintre cele mai mari din lume. Credem ca logistica din Romania este extrem de importanta pentru partea de est a Europei. Din acest punct de vedere este o idee naturala sa ne combinam puterile, iar acum exista discutii cu privire la o cooperare intre portul din Constanta si cel din Rotterdam. Portul Rotterdam este foarte interesat de o implicare la Constanta, au fost cateva discutii, dar trebuie sa se faca pasi concreti, infiintarea unui joint-venture sau ceva de acest gen. Ceea ce am facut noi a fost sa prezentam Guvernul cu pozitia portului Rotterdam, care este foarte deschisa si vrea sa fie conectat cu alte porturi din lume.

Rep: Sunt si alte proiecte pe care vreti sa le implementati la Constanta?

BW: Am fost cu o delegatie, din care a facut parte si compania Vopak, cea mai mare companie de depozitare de petrol si chimicale, si care vor sa se implice in depozitarea de produse petroliere in Constanta.

Rep: Aveti si proiecte in alte sectoare in Romania?

BW: Avem European Gateway Platform, o platforma care este creata pentru cooperare in domeniul logistic dintre tari. Guvernul ne-a transmis ca este foarte interesat de acest program, va face un Memorandum de Intelegere semnat de Ministerul Transporturilor si Ministerul Economiei, pentru a vedea cum putem sa imbunatatim conexiunile logistice dintre cele doua tari, precum si transportul intern si transportul fluvial. Este un sector in care amandoua tarile sunt foarte implicate.

Cum am mai spus, logistica este foarte importanta in cele doua tari. Companiile olandeze care sunt active pe piata din Romania se tem insa ca nu vor gasi personal educat pe aceasta linie in viitor, avand in vedere ca aici nu exista in invatamantul superior o scoala specializata in logistica. Noi avem o universitate tehnica care are specializari in domeniul logistic. Ei s-au oferit sa trimita know-how, programe de invatamant, sa faca asocieri cu universitatile din Romania, pentru ca in viitor trebuie sa ai oameni educati deoarece acest domeniu devine din ce in ce mai tehnic si ai nevoie de educatie. Am vorbit de cooperare in domeniul educatiei.

Rep: In ceeea ce priveste actuala criza economica, cum apreciati actiunile oficialilor europeni?

BW: Nu a existat un raspuns clar. Criza continua deoarece pietele nu stiu ce se va intampla in Europa. Sper ca foarte curand liderii europeni sa dea asigurari foarte clare si sa arate ca nu e nicio indoiala cu privire la viitorul UE, ca nici o tara nu va parasi zona euro. Trebuie sa spuna limpede ca „probabil avem probleme in Grecia, probabil ca avem probleme in Portugalia sau Italia, dar vom rezolva aceste probleme, nu vom elimina nicio tara si vom salva mereu euro”. Atata timp cat exista discutii precum cele pe care le-am vazut in ultima perioada in presa vor fi miscari pe bursa, pe piete.

Rep: Ce ii lipseste Europei pentru a avea o reactie comuna la criza?

BW: Cred ca o viziune comuna. Am creat Uniunea Europeana in 50-60 de ani, ceea ce a fost miracolul secolului 20. Lumea se destrama dupa al Doilea Razboi Mondial. Am creat Uniunea Europeana, care este cel mai de succes proiect realizat vreodata. Este unicul proiect in care toate tarile colaboreaza si nu mai exista razboaie intre ele. Este primul in care frontierele s-au deschis pentru oameni si capital, pentru tot. Este un proiect de succes, insa liderii europei trebuie sa spuna: avem probleme, Grecia este o problema, vom mai avea probleme, dar nu vom renunta niciodata. Faptul ca tari ca Croatia, Serbia, Muntenegru vor sa devina membri demonstreaza ca UE e un lucru bun. Multe tari au probleme politice, partidul Angelei Merkel a piedut alegerile in Germania, Nicholas Sarkozi are probleme in Frata, insa este nevoie de pozitii ferme din partea liderilor.

Rep: Credeti ca Uniunea Statelor Europene este o solutie?

BW: Pentru Olanda este un pas prea mare. E nevoie de o uniune economica, de o conducere puternica pentru a evita crize precum aceasta, insa o uniune federala europeana ar fi in acest moment, din punct de vedere politic, un pas prea mare.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro