Biletele de avion, prea scumpe pentru companiile aeriene
Uitati-va bine la felul in care arata acum biletele de avion! Peste cativa ani, ele vor disparea definitiv si va veti imbarca pe baza unei simple hartiute pe care va fi inscris un cod de pasager. Acum cateva zile, o prietena a venit sa ma intrebe ce se intampla la una din cele mai mari companii aeriene.
Facuse rezervarea, platise biletul si era disperata ca nu primise de la agentie biletul propriu-zis, ci un itinerar si un cod, cu care urma sa se prezinte la aeroport. S-a linistit numai dupa ce a sunat la compania aeriana si i s-a confirmat ca este pe lista de pasageri. Nu va speriati daca asta vi se va intampla si dvs.
„Este vorba despre biletele electronice, pe care doar cateva companii aeriene le-au introdus pe piata romaneasca. Deocamdata insa, biletele electronice reprezinta sub 1% din totalul biletelor emise in Romania de catre agentiile acreditate IATA”, explica Denisa Maria Sanda, directorul IATA Romania.
Biletul electronic, la modul in care exista in strainatate, nu inseamna doar rezervarea biletului online, asa cum practica unele companii din Romania. Motivul principal pentru introducerea biletelor electronice este reducerea costurilor, in conditiile in care la nota de plata a companiilor aeriene se adauga, din 2001 incoace, din ce in ce mai multe zerouri.
Asa ca, la reuniunea IATA de la Singapore de saptamana trecuta, Asociatia a decis ca in urmatorii trei ani biletele traditionale vor deveni o amintire, la fel ca si sistemele actuale de check-in. In urma aplicarii acestor doua masuri, industria aviatica ar trebui sa realizeze economii anuale de trei miliarde de dolari.
Asta in contextul in care pierderile suferite in ultimii trei ani au atins fabuloasa suma de 30 de miliarde de dolari, cauzele fiind atentatele din 11 septembrie, epidemia de SARS si razboiul din Irak.
2004 ar fi trebuit sa fie anul in care industria ar fi urmat sa aiba profituri de trei miliarde de dolari, tinand cont ca in primele luni din an traficul si-a reluat trendul ascendent, iar pretul barilului de petrol era de 30 de dolari.
Exact in aceeasi perioada insa, pretul petrolului a crescut permanent, ajungand la 42 de dolari barilul, amenintand sa devina o sursa de noi pierderi pentru companii. Motivul? Achizitiile de combustibil reprezinta in jur de 10-12% din costurile unei companii aeriene, situandu-se pe locul doi dupa cheltuielile cu angajatii.
Industria aviatica nu va avea profit nici in 2004
Giovanni Bisignani, directorul general IATA, a declarat ca daca pretul petrolului se va stabiliza la 33 de dolari barilul, industria va avea venituri egale cu cheltuielile, iar la 36 de dolari barilul pierderile industriei vor fi de trei miliarde de dolari.
O suma egala cu profitul prognozat pentru intreaga industrie, tinand cont ca in primele luni din an traficul international a crescut cu 6,5% fata de nivelul din 2001. Romania insa a inregistrat o crestere si mai mare.
Daca la inceputul anului oficialii IATA Romania preziceau o crestere de trafic de 10% fata de 2003, in realitate companiile care opereaza in Romania s-au bucurat de o crestere de 20% fata de aceeasi perioada a anului trecut. „Estimam ca in 2004 agentiile acreditate IATA din Romania vor emite in jur de 550.
000 de bilete, in valoare de aproximativ 200 milioane de euro”, spune Denisa Maria Sanda, directorul IATA Romania. Surse din industria romaneasca de profil afirma ca, in prezent, costul de productie al unui bilet de avion este de cinci euro, o suma destul de mare, din cauza ca biletele sunt tiparite in strainatate pe hartie speciala, iar apoi trebuie inseriate si inregistrate.
Cum prin agentiile IATA se vand aproximativ 85% din bilete, iar restul de 15% prin birourile companiilor, un calcul simplu ne arata ca numarul total de bilete emise in Romania se ridica la 650.000 pe an. Daca anul acesta biletele traditionale ar fi fost inlocuite de cele electronice, companiile din Romania ar fi facut o economie de 3,2 milioane de euro.
Din aceasta suma, cam o treime este achitata de Tarom, care are cea mai mare cota de piata, de peste 30%. Avand in vedere ca anul trecut Tarom a avut 1.200.000 de pasageri, prin introducerea biletelor electronice transportatorul national ar economisi in jur de cinci milioane de euro.
Din cauza scumpirii combustibilului Tarom – ca de altfel majoritatea companiilor aeriene – a fost nevoit sa introduca in cele din urma o suprataxa de cinci euro pe segmentul de zbor extern, respectiv trei euro pe segmentul intern. Asta pentru a se putea incadra in nivelul pierderilor stabilite pentru 2004, de 15 milioane de dolari.
Oricum, pierderile se vor reduce anul viitor ca urmare a cresterii gradului de incarcare si a numarului de curse, datorita acordului cu Air France, dar si reducerii comisionului platit catre agentiile de turism, de la 7 la 5% din valoarea biletului.
Peste cativa ani, acest comision va fi eliminat, iar pasagerii va trebui sa plateasca agentiei de la care cumpara biletul o taxa de rezervare, lucru care se intampla deja in alte tari. Probabil ca pana in 2007, anul integrarii, romanii vor avea atat bilete electronice, cat si sisteme de self check-in.
Pe de alta parte, va trebui sa plateasca agentiilor de turism taxe pentru rezervarea biletelor, dar si taxe de aeroport mai mari. Ce-i mai asteapta pe turistii romani? Amprentarea obligatorie la calatoriile in SUA si, intr-un viitor mai indepartat, scanarea retinei.