Biroul de Credit: Aproape jumatate dintre clienti, restantieri la plata creditelor
Biroul de Credit a inregistrat in cei patru ani de functionare două milioane de restanţieri la plata creditelor, dintr-un total de 4,8 milioane de persoane aflate in evidenta, a declarat, miercuri, directorul general al institutiei, Şerban Epure. Pe de alta parte, ponderea restanţelor active în volumul creditelor acordate este de 1,15% in prezent, a precizat Epure.
„Restanţierii istorici şi actuali din baza de date a Biroului de Credit însumează două milioane de persoane”, a afirmat Epure. Intarzierile la plata care depasesc 30 de zile sunt inregistrate in Biroul de Credit. Bancile sunt obligate sa isi informeze clientii cu 15 zile inainte de a face raportarile catre Biroul de Credit.
Presedintele Asociatiei Romane a Bancilor, Radu Gratian Ghetea, a spus ca nu este de acord cu aceasta masura impusa de legislaţie privind notificarea clienţilor inainte de transmiterea informatiilor catre Biroul de Credit. „Când au semnat un contract de credit, oamenii şi-au asumat nişte obligaţii şi ca urmare nu trebuie să le amintesc mereu că au întârziat cu plata”, a declarat Gheţea. Acesta a arătat că băncile isi notifică clientii prin telefon, e-mail sau SMS, dar ca singura notificare care poate fi demonstrată este scrisoarea recomandată prin poştă.
„Banca accepta să plătească costurile notificării din profitul propriu sau îşi recuperează costurile de la clienţi”, a precizat presedintele ARB.
Sistemul Biroului de Credit a emis până în prezent peste 18 milioane de rapoarte de credit. În prezent, Biroul de Credit primeşte informaţii de la 28 de bănci, opt societăţi de credit de consum si două firme de leasing. Biroul de Credit colecteaza atat informatii negative, cat si pozitive. Informaţiile pozitive reprezintă date despre clienţi aflaţi în evidenţa băncilor indiferent dacă au sau nu restanţe la credite, în timp ce informaţiile negative se refera la clienţii cu restanţe la împrumuturi.