Black Friday 2019 – eMAG, Altex, EvoMAG, Flanco. Ce oferte și reduceri au promis cele mai mari magazine/Au fost probleme mari la procesarea plății cu cardul/1.000 de telefoane s-au vândut în primele 28 de secunde la eMAG
În câteva magazine Black Friday a început la final de octombrie sau la 1 noiembrie, altele au deschis ”Vinerea Neagră” miercuri, pe 13, iar câteva magazine țin evenimentuil exact vineri și doar 24 de ore. UPDATE Magazinele fizice au deschis la 7, iar eMAG a început la 7.24, mai târziu ca în alți ani. Mulți cumpărători au avut surpriza să vadă că nu pot efectua plata cu cardul, iar procesatorul de plăți PayU a explicat că a limitat numărul de plăți acceptate, fiindcă platforma risca să nu facă față. Cele 1.000 de telefoane Samsung Galaxy A10 la 200 de lei s-au dat în doar 28 de secunde pe eMAG.
UPDATE 14: Pe platforma eMAG s-a vândut de 400 milioane lei în nouă ore, dar prima oră a fost de bază. Prima sută de milioane a fost atinsă în 23 de minute, iar a doua sută, după încă 63 de minute. Totuși, produsele cu adevărat interesante s-au terminat în primele două – trei minute. Cea mai mare comandă a fost de 82.000 lei. Ponderea celor care au plătit cu cardul a atins un nivel record de aproape 44%.
Datele PayU pentru ora 16.30 arată că au fost 242.000 de tranzacții cu cardul, în valoare de 128 milioane lei. Valoarea a crescut cu 19% față de anul trecut, iar numărul de tranzacții, cu 37%. Coșul mediu a fost de 531 lei, iar pentru cumpărăturile în rate valoarea a fost dublă. Printre destinațiile exotice de unde s-a cumparat din România se număra: Coreea de Sud, India, Japonia, Australia și Malaezia.
UPDATE 13: EvoMAG spune că a crescut puternic față de acum un an ponderea celor care au ales să-și ridice produsele din showroom – de la 25, la 35 puncte procentuale. Categoria de produse care a crescut cel mai mult a fost cea de gadget-uri și echipamente de sport și fitness.
UPDATE 12: Fashion Days spune că peste 120.000 de produse au fost expediate până la finalul zilei de joi, 14 noiembrie și valoarea medie a coșului de cumpărături a fost de aproximativ 460 de lei. Prețul mediu al unui produs achiziționat a fost de 225 lei. Fashion Days estimează că vânzările de Black Friday vor fi cu 50% mai mari decât anul trecut, adică 70 milioane lei pentru cele trei zile de campanie (13-15 nov).
Datele PayU arată că, la ora 14.00, mumărul de tranzacții a ajuns la 200.653, mai mult cu aproximativ 34% față de anul trecut la aceeași oră. Cu 73% a crescut valoarea tranzacțiilor procesate din alte țări, cele mai multe fiind din Marea Britanie (peste 10.000).
UPDATE 11: Datele PayU de la ora 12.30 indică volume tranzacționate în valoare de 119 milioane lei, cu 15% peste ce era anul trecut la aceeași oră. Numărul de tranzacții a depășit 180.000, cu 32% peste situația din 2018. Valoarea medie a coșului a ajuns la 659 lei, produsele IT&C reprezintă 60% din totalul tranzacțiilor.
UPDATE 10: eMAG a anunțat că cele 1.000 de telefoane Samsung la 200 de lei s-au dat în doar 28 de secunde. În 42 de secunde s-au dat 1.000 de TV-uri Samsung și 527 de laptop-uri Lenovo s-au comandat în 45 de secunde. În primul minut s-au făcut 7.500 de comenzi. Oamenii au cumpărat și 13 autoturisme, inclusiv un BMW 840d xDrive Cabrio la 110.000 euro, redus cu 21.000 euro. Deși au fost probleme cu plata cu cardul, ponderea celor care au plătit astfel a atins un nivel record de 41%.
UPDATE 9: EvoMAg a dat câteva date despre campania de Black Friday. Peste 50% din totalul comenzilor plasate în Black Friday provin din București. Capitala este urmată, la mare distanță de Cluj-Napoca, Timișoara și Brașov. Potrivit statisticilor evoMAG, bucureștenii cumpără cu 30% mai mult față de tot restul țării la un loc. Față de o perioadă obișnuită din an, valoarea medie a comenzilor înregistrate în campania de Black Friday s-a dublat, urcând la aproape 1.000 de lei.
De la începutul campaniei de Black Friday, cea mai mare comandă înregistrată de evoMAG a fost în valoare de 71.000 de lei, o companie din București cumpărând 570 de blendere. Pe locul al doilea ca valoare se află comanda în valoare de 65.000 de lei, plasată de un liceu teoretic din București, care a cumpărat 30 de calculatoare.
UPDATE 8: Se discută intens pe Facebook despre problemele apărute la plata cu cardul și sunt mulți care spun că incidentul îi va descurcaja pe unii să mai cumpere cu cardul. Cei de la PayU au revenit cu precizări și spun că platforma este 100% funcțională și în medie se înregistrează cu succes peste 700 de plăți cu cardul pe minut, în timp ce maximul de dimineață a fost de trei ori peste această valoare. ”Este ziua cu cele mai multe reduceri din an, încurajăm clienții să plătească online, cea mai simplă și sigură modalitate de plată”, spune Marius Costin, Country Manager PayU România.
,,Black Friday e un eveniment de amploare în fiecare an și mereu surprinzător. Toata situația din online s-a remediat deja de la primele ore ale dimineții. Încurajăm toți consumatorii să aibă în continuare încredere să cumpere și să plăteasca online.” a declarat Florinel Chiș, presedintele asociației.
UPDATE 7: eMAG a vândut de 200 miloane lei în 85 de minute și de 250 milioane lei în 2 ore și 15 minute. La momentul începerii campaniei, pe platformă erau peste 220.000 de oameni, care au plasat peste 100.000 de comenzi în primele 10 minute.
Datele PayU arată că valoarea totală a volumelor tranzacționate online a ajuns la 75,09 milioane lei și numărul de tranzacții a fost de 107.000. La 7.28 a fost minutul cu cele mai multe tranzacții, 2.140.
UPDATE 6 PayU spune că a limitat numărul de plăți acceptate, pentru a proteja platforma tehnică, după ce numărul de tranzacții a atins maximul ultimilor cinci ani
Primele ore ale dimineții au început cu stângul pe zona de plăți online. Încă de la startul evenimentului (7:30), numărul de tranzacții pe minut a ajuns la aproximativ 2.000, atingând un număr record în ultimii 5 ani. Volumul mare de tranzacții a determinat ca timpul de autorizare a unei plăți în conexiunile cu banca să depășească cu mult media de 15 secunde. Pentru a proteja platforma tehnică pe tot parcursul zilei și a permite cât mai multor clienți să cumpere online în siguranță, până la primirea autorizării băncilor, PayU a limitat numărul de plăți acceptate la 70% din total. Astfel, 30% dintre clienții care au plătit online prin PayU nu au putut efectua plata. Clienții care au plasat comenzi și nu au putut să le plătească online sunt informați că nu au pierdut comanda inițială: aceștia vor primi pe email un link de plată prin care vor putea să achite comanda deja plasată.
UPDATE 5: PayU a publicat câteva date despre plățile cu cardul de Black Friday în intervalul 0.00 – 8.30 Valoarea totală a volumelor tranzacționate online a fost de 32,31 milioane lei, iar numărul de tranzacții s-a apropiat de 44.000. Minutul de aur a fost înregistrat la 07:27 – 1.872 de tranzacții, iar valoarea medie a coșului de cumpărături este 738 lei
UPDATE 4: Utilizatorii s-au plâns că au avut probleme la procesarea plății cu cardul pe eMAG. Unii spun că li se cere codul CVV și apoi confirmarea de plată nu vine sau apare mesajul ”plată eșuată” și au pierdut produsul. Alții spun că după câteva minute a sosit și confirmarea de plată.
Procesatorul PayU spune că cei care au plasat comenzi și nu au putut să le plătească online sunt informați că vor primi pe e-mail un link de plată prin care vor putea să achite comanda deja plasată.
UPDATE 3: Internetul este ”inundat” de articole cu titluri exagerate despre ofertele de Black Friday Se vorbește despre ”produse la preț de pomană” și ”produse la preț de mană cerească”.
Și publicația de satiră Times New Roman a bifat Vinerea Neagră: Prevăzător! Un român și-a băut toți banii, să fie sigur că nu-și ia țeapă de Black Friday
UPDATE 2: eMAG a început la 7.23 pe aplicația și la 7.25 pe desktop. Față de alți ani începutul a fost mai târziu cu o jumătate de oră. La smartphone-ul Samsung de 200 de lei se uitau simultan 27.000 de oameni la 7.26. În 20 de minute vânzările s-au apropiat de 90 milioane lei.
UPDATE 1: La ora 0.00 principalele site-uri funcționau fără probleme. Au rămas în urmă vremurile în care site-urile ”picau” zeci de minute
Black Friday 2019: eMAG
eMAG promite că va avea în ofertă 3,5 milioane de produse, cu reducei medii de 34-35%. Compania are în ofertă și un Ferrari de 263.000 de euro, însă produsele de volum vor fi smartphone-urile (120.000 de bucăți) și televizoarele (70.000). eMAG promite că 99% dintre produse vor ajunge la clienți până la 28 noiembrie. De data asta compania va vinde și vouchere de cafea la Starbucks. eMAG vinde cel mai mult de Black Friday dintre companiile românești, dar produsele cele mai interesante se epuizează în 2-3 minute. Anul acesta un produs interesant este un smartphone la 200 de lei, redus de la 550 lei (1.000 de bucăți).
Când a început Black Friday la eMAG în ultimii șase ani
2013: 6.55
2014: 6.50
2015: 8.15
2016: 6.55
2017: 6.51
2018: 6.56 – 6.58
Black Friday 2019: Altex și Media Galaxy
Black Friday a început în aceste magazine pe 1 octombrie și ține până pe 4 decembrie. Compania spune că lucrează la eveniment de câteva luni și că a investit și pentru optimizarea site-ului. Companiile includ în premieră și categorii noi precum cosmetice, anvelope și piese auto, bricolaj și produse pentru copii. De bază rămân televizoarele, laptop-urile, smartphone-urile, frigiderele și cuptoarele cu microunde. Cele două companii au peste 100 de magazine în țară. Vineri magazinele s-au deschis la ora 7.00.
Black Friday 2019: Flanco
Flanco este în a doua parte a evenimentului deja, fiindcă l-a pornit pe 25 octombrie și îi va pune punct pe 23 noiembrie. Compania a promis 750.000 de produse la reducere, maximul anunțat fiind de 80%. Vor fi disponibile 100.000 de televizoare, 65.000 de telefoane și 300.000 de electrocasnice mari și mici. Flanco promite televizoare, aspiratoare roboti și automate de cafea cu reduceri de până la 50%. Compania are 155 de magazine.Și Flanco a deschis la 7.00.
Black Friday 2019: EvoMAG
EvoMAG, unul dintre cele mai mari magazine online din țară, ține anul acesta Black Friday între 1 și 17 noiembrie și a promis reduceri la 70.000 de produse (6.000 de repere). Pentru prima oară compania introduce în campaniile de reduceri și trotinetele electrice, fiind vorba de 1.000 de bucăți din 50 de modele. Pe 8 noiembrie a demarat a doua rundă de reduceri, cele mai vândute produse au fost laptopurile, telefoanele mobile, televizoarele și electrocasnicele. Peste 60% din traficul înregistrat pe site este generat de dispozitivele mobile. A treia rundă de reduceri este de vineri până duminică.
Black Friday 2019: PC Garage
Compania specializată pe gaming va ține Black Friday pe 15 noiembrie și estimează vânzări de 45 milioane lei. În ofertă vor fi 5.000 de laptop-uri, 3.000 de televizoare LED, 5.000 de telefoane mobile şi smartwatch-uri și 40.000 componente (procesoare, ssd-uri, plăci video, memorii, carcase). Compania și-a fixat ținta de a expedia 90% dintre comenzi în cinci zile.
Black Friday: Fashion Days
A demarat evenimentul miercuri dimineața și promite 1,5 milioane de produse în valoare de 175 milioane lei (încălțăminte, îmbrăcăminte și accesorii). Fashion Days promite geci cu reducere de până la 75%, ghete cu până la 69% și rucsacuri cu maxim 62% reducere. Black Friday ține trei zile, adică până vineri. Compania estimează că 70% dintre comenzi vor fi plasate prin aplicație și promite că va preda curierilor aproape 40% dintre colete până vineri dimineața,
Black Friday 2019 elefant.ro
Magazinul online cunoscut mai ales pentru cărți a organizat anul acesta și o campanie de Singles Day, inspirată de evenimentul chinez al cumpărăturilor. Cea mai mare comandă a fost de 11.000 lei, conține doar parfumuri și a fost plasată în Băile Herculane. Pe 12 noiembrie site-ul a pornit campania de Black Friday în care promite 700.000 de produse. Estimarea companiei este că se vor vinde în cele două evenimente jumătate de milion de cărți, 100.000 de parfumuri și alte câteva zeci de mii de produse de diverse tipuri.
Black Friday 2019: F64 Studio
Magazinul specializat pe articole foto începe Black Friday în noaptea de joi spre vineri și încheie duminică seara. În anii trecuți cele mai scumpe produse foto vândute au fost obiective de peste 10.000 lei, anul acesta compania promite reduceri de până la 50% la aparate foto, de maxim 40% la smartphone-uri, de cel mult 33% la obiective foto și de până la 32% la monitoare de editare foto-video.
Black Friday 2019: Libris.ro
Magazinul de carte organizează Black Friday pe tot parcursul zilei de vineri. Compania spune că așteaptă vânzări cu 25-30% mai mari decât anul trecut, dat fiind că și stocurile sunt mai mari. Libris promite că va expedia comenzile în maxim trei zile.
Black Friday – Specificul local și câteva sfaturi
În țările de tradiție Black Friday ține o singura zi, la final de noiembrie, însă în România, ”Vinerea Neagră” a comerțului a venit în mai multe valuri și anul acesta, începînd cu a treia decadă din octombrie. Unele companii au ținut anii trecuți un Black Friday în primăvară, dar și unul în august.
Ultimul trimestru este în mod tradițional cel mai bun pentru retailerii electro-IT, contând atât luna decembrie, cu ale sale cadouri, cât și Black Friday de la care multe companii așteaptă vânzări cât două sau trei luni medii. Practic, vânzările electro-IT sunt în ultimul trimestru aproape duble decat în alte trimestre. Însă conceptul de Black Friday nu mai este folosit doar pentru elecronice și electrocasnice, ci în aproape toate domeniile, de la asigurări până la saloane de înfrumusețare și de la topografie și vânzări de piatră pentru construcții, până la alimente.
Cât de mult contează componenta emoțională în faptul ca oamenii cumpara? Cu siguranță foarte mult, mai ales când lângă un produs se găsește și steluța sau „eticheta” care arată o reducere mare. Unii își cumpără produse pe care le urmăresc de săptămâni bune și ”vânează” prețul cel mai mic, iar alții cumpără sub impulsul momentului și își iau lucruri de care nu au nevoie.
Cert este că pentru un Black Friday eficient este nevoie de pregătire din timp, atât pentru magazine, cât și pentru clienți. Magazinele încep chiar și cu 8-10 luni înainte negocierile cu furnizorii pentru alegerea produselor care vor intra și mai ales pentru reduceri.
Clienții trebuie să se pregătească din timp și, cam cu două-trei luni înainte, să-și facă o listă clară cu ce produse vor (marca si model) si să noteze prețurile și evident variațiile lor. Astfel, cu o mică pregătire ajungeți să vă cumpărați exact ce vă doriți și mai ales nu picați în capcana reducerilor false (existând cu siguranta cazuri în care produsul este scumpit cu ceva timp înainte de Black Friday.
Deși este obositor, dacă vă doriți cu adevărat un anumit produs merită să intrați des să vedeți evoluțiile prețurilor sale în octombrie și noiembrie pe mai multe site-uri și să le notați. Când vine Black Friday veți putea fi pregătiti și de ajutor sunt și comparatoarele de prețuri.
Cât de mari sunt reducerile? Unele magazine promit și peste 90%, însă la așa procent aproape sigur este vorba de produse din game mai vechi care „zac” de ceva timp pe stoc. E de așteptat ca în medie reducerile să fie de 25-40%, iar la produse foarte foarte căutate – precum cele mai noi smartphone-uri – să fie de 5-10%.
Black Friday 2019: câteva sfaturi de la ANPC
Protecția Consumatorilor recomandă cumpărătorilor să aplice următoarele sfaturi în shopping-ul de Black Friday:
- Întocmiți o lista cu produsele pe care doriți să le achiziționezi și cu prețurile actuale ale acestora. Acest lucru va va ajută să evitați falsele reduceri de prețuri, de exemplu atunci când comercianțîi măresc prețul și aplică procentul de reducere la prețul astfel majorat;
- Citiți, cu atenție, caracteristicile produsului;
- Verificați dacă produsul corespunde cu adevărat dorințelor și nevoilor dvs.;
- Verificați stocul existent (pentru comerțul on-line); Verificați prețul afișat pe site și dacă acesta este integral (conține sau nu TVA), dacă prețul include și costul de livrare etc
- În cazul în care comandați online, verificați, înainte de a trimite comanda, dacă prețul fiecărui produs din coșul de cumpărături este același cu prețul redus indicat atunci când ați ales produsul.