Black Friday 2020 – Zece ani de istorie – De la primele încercări timide, până la acest Black Pandemic Friday
Black Friday a ajuns acum la ”borna” cu numărul 10 și foarte multe s-au schimbat de la prima ediție când BF a fost făcut în grabă și avea foarte puține produse interesante. Au rămas în urmă anii în care site-urile cădeau des și când încă avea rost să mergi de la prima oră într-un magazin fizic ca să ieși apoi în brațe cu un televizor sau un cuptor cu microunde. Mulți oamenii nici nu vor să audă de Vinerea Neagră, supărați fiind că prețurile cresc în lunile dinaintea evenimentului. La polul opus sunt cei care nu se mai pot opri din cumpărat și își iau tot ce prind, încântați de existența unei reduceri. Mai jos puteți citi ce s-a întâmplat în fiecare an de Vinerea Neagră și ce va fi diferit în acest Black Pandemic Friday.
Black Friday 2020 va fi cu totul special din cauza pandemiei. Normal ar fi să nu mai vedem îmbulzeală în magazine și cu siguranță că va crește mai mult ca în trecut ponderea cumpărăturilor online, mai ales că unele magazine au început campania de acum două săptămâni, astfel că nu este nevoie să se înghesuie toți oamenii într-o singură zi.
Se vor schimba într-o anumită măsură lucrurile cumpărate de oameni, în condițiile în care nu mai are rost să-ți cumperi vacanțe fiindcă nu se știe în ce stadiu va fi pandemia la final de an sau în primăvară. În acest ”nou normal” scad vânzările de haine elegante, de bijuterii, de pantofi și de parfumuri, dar alte produse cresc.
Probabil unii își vor cumpăra multe cutii de măști și sticluțe de gel dezinfectant, iar un semn că lucrurile se schimbă este și faptul că eMAG a anunțat că va avea în ofertă și vouchere pentru teste PCR de Covid la jumătate de preț.
Foarte mulți vor cumpăra lucruri pentru casă, din moment ce vom ieși tot mai rar din cauza pandemiei. Este vorba de mobilier, obiecte de încălzire, obiecte de uz casnic, produse de bricolaj, aspiratoare, purificatoare de aer.
Fiindcă se va prelungi perioada de muncă de acasă și tele-școala nu se va termina prea curând, vor fi mai mari ca într-un an obișnuit vânzările de laptop-uri, mai ales că în ultimele luni prețurile acestora au crescut și Black Friday poate fi ocazia de a cumpăra un laptop la un preț mai apropiat de cel corect.
Cele mai vândute produse vor rămâne însă electrocasnicele mici, telefoanele mobile și televizoarele și, cu siguranță vor fi preferate și mărcile premium, în ideea de a face cât mai plăcută șederea pe timp prelungit în case.
În nouă ani s-au schimbat multe
Multe lucruri s-au schimbat de la primul Black Friday românesc, acum 9 ani. Lucruri care erau la modă atunci, în prezent scad, dar altele rămân la modă mereu (cum ar fi smartphone-urile și televizoarele).
Câteva estimări arată că vânzările de Black Friday ar putea crește față de anul trecut cu 20%, ceea ce ar însemna nivel aproape dublu față de 2017 și de 5 ori mai mare față de 2013.
Membrii ARMO (Asociația Română a Magazinelor Online) estimează că vânzările de Black Friday vor crește cu 20% anul acesta, iar evenimentul se va desfășura cu precădere în online chiar și pentru magazinele tradiționale, care vor livra la distanță.
Tot foarte optmiste sunt și previziunile eMAG care estimează vânzări de 585 milioane lei pe Marketplace, creștere de aproape 100 de milioane lei față de anul trecut. Compania estimează că 55% dintre cumpărături vor fi plătite cu cardul, creștere puternică de 13 puncte procentuale față de anul trecut.
Interesant este că există și o prognoză de scădere, în contrast cu cea de la ARMO. Compania de consultanță Frames spune că, după un an 2019 în care Black Friday a depășit borna de 300 milioane de euro încasări (la nivelul întregii luni noiembrie 2019/online&offline), în acest an se estimează vânzări în scădere cu cel puțin 20%. Compania spune că va fi un Black Friday de austeritate în care românii se vor concentra pe bunurile de strictă necesitate, care au legătură cu munca și traiul de acasă.
Millward Brown face an de an un sondaj în care întreabă câți au auzit de Black Friday și câți au intenția să cumpere. Acum 8 ani 27% dintre cei întrebați au spus că au auzit de BF, în 2015 s-a ajuns la 71%, iar acum, la 90%. La capitolul intenție de a cumpăra ceva, ponderea a crescut de la 16% în 2012, la 42% în 2015, la 50% în 2019 și la 54% în 2020.
Apoi, dacă acum 7-8 ani mobilul conta mult prea puțin din totalul site-urilor mari, cam pe la 15-20%, în prezent pe multe site-uri s-a trecut de 70%. Ponderea plăților cu cardul din totalul cumpărăturilor a crescut de la sub 10% la primele Black Friday-uri, la peste 40% în prezent, ponderea urmând să fie mai mare după ultimele luni când, pe fondul nevoii de distanțare, oamenii au plătit și mai mult online.
Prin 2012-2014 încă era la modă ca oamenii să meargă la prima oră în Altex, Flanco sau Domo (care atunci avea multe magazine) și se formau cozi. Acum nu mai este chiar așa mai ales că o pondere tot mai mare s-au orientat către online și își fac un plan cu ce să cumpere. În 2020 mersul la magazin de Black Friday nu va mai fi o soluție decât pentru mai puțini.
Black Friday, ”marea zi a reducerilor”, a început timid în România în 2011 și a crescut enorm în 2013, 2014 și 2015. La fel s-au înmulțit și controversele și nemulțumirile, pe internet apărând în fiecare an print – screen-uri cu prețuri care nu scădeau cât de mult promitea comerciantul sau care erau crescute arfificial înainte. Produsele cu adevărat interesante au în general reduceri mai mici, cam de 10-25%. Cei care spun că Black Friday este doar o uriașă farsă de marketing se referă la ea cu apelativul ”Black Fraier Day”.
Fenomenul de shopping a fost adaptat pentru România, ceea ce a însemnat că „Vinerea” Neagră nu este într-o singură zi și nici măcar într-o perioadă previzibilă.
De Black Friday ”ies” la shopping mulți oameni care nu au nevoie de produsul X sau Y, însă reducerea este uneori prea tentantă, mai ales dacă sunt afișate scăderi de 80-90%. De la an la an companiile vând tot mai mult și ideile de marketing sunt tot mai nebunești.
De Vinerea Neagră se cumpără mai ales electronice și electrocasnice și aici marea problemă ține de faptul ca marii comercianți au multe campanii de reducere pe parcursul anului. Prețurile produselor se schimbă de multe ori de-a lungul unei luni și sunt greu de monitorizat, astfel că este greu de verificat dacă de Black Friday produsul chiar este la cel mai mic preț dacă nu te-ai uitat la acel produs zilnic în ultimele trei luni.
Pentru că una dintre marile întrebări este: ”la cât va începe Black Friday la eMAG?”, iată, ca idee, cum arată cifrele ultimilor ani
Când a început Black Friday la eMAG în ultimii șapte ani
2013: 6.55
2014: 6.50
2015: 8.15
2016: 6.55
2017: 6.51
2018: 6.56 – 6.58
2019: 7.23 – 7.25
Scurt istoric al celor nouă ediții de Black Friday
2011
Acum nouă ani foarte puțină lume auzise de Black Friday, termenul fiind cunoscut mai ales de cei pasionați de tehnologie. Conceptul a fost pentru prima oară vizibil în țară în 2011 când însă desfășurarea a fost dezlânată, nu a existat o strategie clară și doar câteva magazine online au fost „pe fază” (în frunte cu eMAG). Practic, unele magazine online pur și simplu au pus un banner negru vineri dimineața și au scăzut câteva prețuri, văzând că rivalii porniseră o campanie de Vinerea Neagră. A fost un Black Friday timid și cu totul slab față de ce avea să vină.
Iulian Stanciu de la eMAG a povestit în 2017 că la acest Black Friday compania a pierdut un milion de euro fiindcă nu s-a pregătit și a subestimat cu mult cererea. În plus, site-ul a fost cu mult depășit de traficul uriaș.
2012
Lucrurile s-au schimbat radical în 2012 când s-a comunicat masiv pe tema „sărbătorii reducerilor”. Mai mult decât atât, Black Friday s-a extins în multe domenii din afara electro-IT-ului, exemple fiind biletele la concerte, încălțămintea, anvelopele, parfumurile, imobiliarele, mobila, accesoriile de baie și multe altele. Multe site-uri au „picat”, coletele au ajuns și după mai bine de 20 de zile, însă au existat și mulți oameni care și-au luat produse care i-au mulțumit. Black Friday era abia la început.
2013
În 2013, Black Friday a fost intens pregătit și vânzările au crescut puternic. Pentru prima oară s-a petrecut în două „valuri”: unul pe 21 noiembrie, altul pe 28 noiembrie, o serie de magazine anunțând un ”Black Week” care ținea opt zile între aceste date. Marea schimbare a venit fiindcă o serie de magazine online, începând cu Evomag care a anunțat printre primii, dar mai ales eMAG, cel mai influent retailer online, au decis să devanseze Vinerea Neagră cu o săptămână.
De ce au „furat” startul? Pentru că după 29 urma Sfântul Andrei și Ziua Națională, mulți clienți plecau în mini-vacanțe și nu ar mai fi cumpărat, mai ales că o parte și-au luat liber și luni 2 decembrie. În plus, fiind multe comenzi, era posibil ca unele să nu fie livrate până la Moș Nicolae. Site-urile au avut mult mai puține probleme, picând mult mai rar, dovadă că s-a investit în partea de IT.
Tot în 2013 marketingul a atins noi culmi, unele magazine alegând să vândă de Vinerea Neagră produse excentrice care nu au legătură cu specificul acelor companii. Spre exemplu, eMAG a avut autoturisme pe site (practic vindea vouchere de reduceri) și a publicat un film în care o mașină era pusă într-o uriașă cutie, ca și când ar fi fost orice alt tip de produs. Și retailerul DOMO a vândut autoturisme și motociclete.
2014
Black Friday ajunsese la maturitate la capitolul strategii de marketing și magazinele și-au dat seama că lumea este atât de mult atrasă de reduceri, încât va cheltui sume mari pe care poate fără să existe ”presiunea” unei campanii nu le-ar fi cheltuit.
Și la ediția din 2014 lumea s-a îmbulzit în magazine, atât în cele fizice, cât și pe cele online. Au fost însă mulți cei care s-au plâns că ofertele cu adevărat bune s-au terminat în prima oră. Magazinele electro-IT erau pline începând cu orele 6-7.00, iar în reportajele TV au fost intervievați oameni care nu veniseră cu un plan anume, ci au cumpărat ce le-a căzut la mână, fără a ști măcar dacă produsele erau cu adevărat la discount.
Marketingul a fost extins la maxim și au anunțat campanii de Black Friday magazine din majoritatea domeniilor, însă ”sărbătoarea” dura la foarte puține magazine doar o zi și în majoritatea locurilor era prelungită la trei zile. Au fost și campanii care se refereau la o întreagă „Săptămână Neagră” (Black Week).
Ca element inedit, site-uri cu profil creștin-ortodox au deplâns consumerismul excesiv și faptul că oamenii uită cu totul de „cele sfinte” când se îngrămădesc în magazine.
2015
În 2015 a fost o situație specială și s-a comunicat ceva mai puțin și mai discret, dat fiind contextul creat de tragedia din clubul Colectiv și chiar și de atentatele de la Paris.
Vănzările au crescut și tot mai multe magazine au intrat în joc. S-au înmulțit campaniile de Black Friday pe parcursul anului, a existat și unul de vară, dar și diverse campanii apropiate ca denumire de Black Friday. Conceptul s-a diluat mult, fiind folosit pe tot timpul anului.
Surpriza celor de la eMAG a fost că au vândut lingouri și monede de aur, tot mai multe site-uri au avut și autoturisme la vânzare și unele site-uri au promis reduceri total nerealiste de 95%.
La produsele cu adevărat atractive reducerile au fost de 10-20% și stocurile au fost mici, mulți plângându-se că nici nu au apucat să pună produsul în coșul virtual și deja figura ca fiind epuizat.
Însă față de alți ani stocurile cu gadget-uri cu prețuri bune – smartphone-uri, smartwatch-uri – au fost ceva mai mari și mulți au scris că au reușit să-și cumpere, însă doar în primele minute după începerea promoțiilor.
2016
A crescut numărul de magazine care au participat, iar cele consacrate și-au crescut vânzarile. eMAG a livrat peste un milion de produse în valoare de 302 milioane lei, pe Fashion Days s-au cumpărat și genți de peste 6.000 de lei, iar pe F64 s-a vândut un obiectiv foto de 17.000 de lei.
Foarte populare au fost smartphone-urile premium care pe câteva magazine au avut reduceri importante, modele de 2.000-2.300 de lei putând fi cumpărate la 1.500-1.800 lei de cei care s-au mișcat repede și le-au pus în „coșul electronic” în primele minute.
Au fost momente când site-urile populare au fost nefuncționale, însă mai puține decât în 2013 sau 2014.
Tot mai multi romani plăteau cu cardul, de exemplu, pe eMAG, 26% dintre comenzi au fost achitate in acest mod, mult dacă ținem cont că ponderea era de sub 12% în 2012. Datele procesatorului de plăți PayU au arătat că au fost cu 67% mai multe tranzacții online față de 2015 și valoarea coșului mediu de cumpărături a fost de 602 lei între 18 si 20 noiembrie.
2017
Și în acel an unele magazine au anunțat campanii încă de la 1 noiembrie și câteva online (cel mai cunoscut fiind EvoMag) au anunțat și o campanie de Black Friday gândită special pentru companii. În plus, tot ei au organizat un ”American Black Friday” pe 24 noiembrie, data Black Friday în SUA în acel an.
Multe magazine importante au început să negocieze reducerile cu diverșii furnizori încă de la început de an, iar pregătiri intense s-au derulat în ultimele trei-patru luni. Tot mai importante au devenit discuțiile între retaileri și companiile de curierat, fiindcă mereu sunt mulți oameni care nu-și primesc pachetele nici după 10-15 zile. Companii precum FAN Curier, Cargus sau Sameday au probleme cu recrutarea angajaților în unele zone ale țării și trebuie să-și facă din timp planurile și să stabilească termene cât mai realiste de livrare cu retailerii ale căror produse le transportă.
Organizația de e-commerce GPeC estima că valoarea produselor achiziționate online de Black Friday va depăși 170 milioane euro în 2017, în timp ce în 2016 a fost 130 milioane euro, iar în 2015, 100 milioane euro.
Datele Google privind căutările aratău că în 2017 peste două treimi dintre căutările pe care românii le-au făcut despre Black Friday pe Google au fost de pe dispozitive mobile și oamenii încep să caute cu aproximativ o săptămână înainte folosind termeni generali precum ”telefon” sau ”mașină de spălat”, iar cu două zile înainte încep să caute și marca dorită. Interesant este topul categoriilor pentru care românii și-au pierdut interesul, locul întâi fiind ocupat de tablete.
Și în 2017 eMAG a vândut cel mai mult, stabilind un nou record de 360 milioane lei. S-au vândut și mașini de zeci de mii de euro, televizoare de mii de euro și genți de mii de lei.
2018
Datele Asociaţiei Magazinelor Online arătau că valoarea cumpărăturilor online a crescut cu 30% față de 2017. Cele mai multe vânzări au fost realizate din categoriile de produse pentru casă și îngrijirea casei, electrocasnice mici, îngrijire personală, fashion, televizoare, telefoane, anvelope și jucării. Modalitățile de livrare au fost diversificate, astfel peste 70% dintre cumpărători au optat pentru livrare prin curier si 30% în showroom sau oficii poștale. Aproape 35% dintre cumpărători au plătit cu cardul.
Numărul de tranzacții online a crescut cu 60% față de ediția 2017 a Black Friday, în timp ce, ca valoare, creșterea a fost de 40%, arătau datele procesatorului de plăți PayU. Dacă se iau în calcul toate cumpărăturile online – plătite atât online cât și cu numerar la livrare, atunci PayU estima că valoarea totală a tranzacțiilor realizate în ziua de Black Friday a depășit un miliard de lei. Cea mai mare tranzacție a fost de aproape 130.000 lei, cineva cumpărând aur de acești bani.
Și în 2018 doar cei super-rapizi la click-uri și norocoși au prins ofertele cu adevărat excelente: de exemplu 1.000 de telefoane Samsung Galaxy S8 s-au dat în 64 de secunde și 500 de iPhone X și-au găsit posesori în 43 de secunde la eMAG (compania pe platforma căreia s-a vândut de 450 milioane lei.
2019
Anul trecut câteva mii de magazine online au avut campanie de Black Friday, dar elementul de spectacol pe seama căruia s-a glumit cel mai mult a fost Ferrari-ul ”la promoție” pe care eMAG îl avea cu o reducere de 45.000 de euro (de la 308.000 euro, la 263.000 de euro).
În rest, comercianții au raportat creșteri pe toată linia: de exemplu pe platforma eMAG vânzările s-au apropiat de 499 milioane lei, iar datele PayU indicau o creștere cu 26% a plăților cu cardul, spre 198 milioane lei. Valoarea medie a cosului de cumparaturi a fost de 572 lei, iar al celui in rate de 1.018 lei, mai arătau datele PayU.
Au fost și ceva probleme la plata cu cardul și, la fel ca în anii trecuți, produsele cu adevărat interesante s-au epuizat în câteva zeci de secunde. eMAG a anunțat că cele 1.000 de telefoane Samsung la 200 de lei s-au dat în doar 28 de secunde. În 42 de secunde s-au dat 1.000 de TV-uri Samsung și 527 de laptop-uri Lenovo s-au comandat în 45 de secunde.
Plata cu cardul a atins o nouă pondere record, multe site-uri au avut chiar și peste 80% din trafic de pe mobil și au fost și comenzi în care coșul de cumpărături a fost cu adevărat plin, sumele fiind mari. De exemplu, a existat o comandă de 30.000 de lei constând în aparatură foto, dar și o comandă de 71.000 de lei constând în blendere.
Internetul a fost ”inundat” de articole cu titluri exagerate despre ofertele de Black Friday. Se vorbea despre ”produse la preț de pomană” și ”produse la preț de mană cerească”.