Bogdan Chiritoiu, seful Consiliului Concurentei: Pentru 2010 – 2011 nu avem date care sa indice o intelegere in piata privind cresterea preturilor la carburanti
Datele din 2010-2011 nu ne dau indicii de o incalcare a legii concurentei printr-o intelegere privind cresterea preturilor la carburanti, a declarat marti Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei. In ceea ce priveste investigatia din 2005 privind piata carburantilor, acesta a mai spus ca efectiv ancheta a inceput in 2009, ca raportul va fi finalizat in primul trimestru din acest an, dar ca pana la pronuntarea unei decizii va mai dura cateva luni.
- „Ideea ca suntem probabil a doua tara ca saracie din UE si din cauza asta trebuie sa avem preturi mai mici la carburanti este total eronata economic. Obiectivul declarat al Comisiei Europene este ca pretul la carburanti fara taxe sa fie acelasi in UE, a spus Bogdan Chiritoiu, referindu-se la cresterile de preturi din 2010.
Chiritoiu: Preturile fara taxe la carburanti sunt cam aceleasi in UE si atunci lucrurile sunt in limitele acceptabilului
- „Pretul fara taxe este cam acelasi in UE si atunci lucrurile sunt in limitele acceptabilului. Nu inseamna ca firmele astea sunt curate si nu au nici o problema. Ce pot spune insa este ca datele pe care le avem acum nu ne dau indicii de incalcare a legii. Pentru a fi incalcata legea trebuie sa dovedim ca a avut loc o intelegere. Nu este suficient sa spui ca au crescut preturile si cam in acelasi timp. Trebuie sa dovedim ca aceste firme au avut o intelegere, un schimb de date in acest sens intre ele”, a explicat Chiritoiu.
Datele afisate marti de Consiliul Concurentei arata ca preturile carburantilor din Romania, atat cu taxe cat si fara taxe sunt cu putin sub media europeana.
In privinta preturilor carburantilor fara taxe, datele autoritatii arata ca la data de 3 ianuarie 2011, pretul la benzina Euro-super 95 era in Romania de 0,58 euro/litru, iar la motorina era de 0,63 euro/litru, in conditiile in care media in UE era de 0,59 euro/litru la benzina si 0,64 euro/litru la motorina. La aceeasi data, cele mai mici preturi atat la benzina cat si motorina erau in Irlanda, respectiv 0,53 euro/litru la benzina si 0,57 euro/litru la motorina.
In privinta preturilor carburantilor cu taxe incluse, la data de 3 ianuarie 2011, in Romania, benzina Euro-super 95 costa 1,17 euro/litru, iar la motorina pretul era de 1,15 euro/litru. La aceeasi data, in conditiile in care media in UE era de 1,42 euro/litru la benzina si 1,28 euro/litru la motorina.
La aceeasi data, cele mai mici preturi la benzina si motorina erau in Bulgaria, unde litrul de benzina costa 1,12 euro, iar cel de motorina costa 1,10 euro.
Oficialul a mai anuntat ca la nivelul UE pana in acest moment au mai fost demarate investigatii in cinci tari, respectiv in Franta, Italia, Cipru, Bulgaria si Portugalia, pe tema posibilelor practici anticoncurentiale pe piata carbutantilor si in nici una din situatii nu a descoperit o intelegere intre firmele anchetate.
- Investigatia din 2005 pe piata carburantilor a inceput efectiv in 2009. O decizie va fi anuntata undeva in prima jumatate a lui 2011
Seful autoritatii de Concurenta a mai precizat ca investigatia demarata in 2005 pe piata carburantilor a inceput efectiv in urma cu doi ani.
- „Avem aceasta investigatie din 2005, care in esenta este demarata in 2009 cand am schimbat echipa si am demarat efectiv inspectia inopinata. In primul trimestru din acest an, echipa va finaliza raportul de investigatie, document ce va trece prin faza de control intern si apoi este trimis la Comisia Europeana. Daca se recomanda amenda si firmele au termen o luna sa-si prezinte punctul de vedere, deci va mai dura. Estimam ca o decizie se va lua undeva la jumatatea acestui an”, a mai explicat Bogdan Chiritoiu.
Intrebat de ce a intarziat atat ancheta Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu a precizat ca in aceasta perioada la conducerea insitutiei s-au perindat trei presedinti.
Nu in cele din urma, Chiritoiu a mai precizat ca a primit solicitare de la Guvern si impreuna cu ANAF va colabora pentru a strange informatii privind structura de costuri a firmelor active pe piata carburantilor.
In ultima perioada sute de soferi din intreaga tara au protestat fata de cresterile masive ale pretului la carburanti. Problema este pe masa premierului Emil Boc, insa o posibila actiune guvernamentala ar trebui sa tina cont de faptul ca piata combustibililor auto este libera.