Business Report: Avionul silentios, proiect european cu contributie romaneasca; Revolutie tehnologica in SUA: Motorul viitorului va fi Diesel pe gaz; Agricultura: boom in 2011, declin in 2012.
Avionul silentios, proiect european cu contributie romaneasca! Cercetatori din intreaga Europa, inclusiv doi parteneri din Romania, studiaza toate posibilitatile, de la materiale speciale care absorb zgomotul pana la utilizarea undelor de presiune pentru a anula zgomotul. Cercetatorii utilizeaza in comun instalatii de testare costisitoare construind un model care le permite sa analizeze aeronava in ansamblu. Este vorba de un proiect amplu de cercetare, denumit OPENAIR, sprijinit de Comisia Europeana. Orizont 2020 si politica de coeziune se vor concentra pe cresterea competitivitatii Europei, pe sprijinirea celor mai bune activitati de cercetare si pe transformarea acestora in crestere si locuri de munca, scrie Capital.
Revolutie tehnologica in SUA: Motorul viitorului va fi Diesel pe gaz. Analistii de investitii care cauta mici comori, care ar putea repeta pe viitor povestea de succes a Google, au descoperit o companie mica, promitatoare a unei revolutii tehnologice a transporturilor. Portalul de investitii The Motley Fool scoate in avanscena o companie care ofera tehnologia de conversie a motoarelor diesel in motoare alimentate de gaze naturale. The Motley Fool nu numeste compania, ci doar ii face apologia, asa cum puteti vedea pe paginile din spatele link-ului. Dar nu trebuie cautat mult ca sa afli ca firma care are cele mai mari sanse sa fie „aleasa TMF” este Omnitek Inginerie Corp (simbol bursier OMTK), scrie Money.ro.
Inca o veste proasta: IIF anunta pentru 2012 o contractie de 1% a economiei zonei euro. Zona euro a primit cele mai pesimiste vesti, de la Institutul International de Finante (IIF). Sub egida lui se afla cele mai importante banci din lume. Raportul celor de la IIF arata ca economia zonei euro se va contracta cu 1%, dupa ce, in 2011, a cunoscut o crestere de 1,5%. La nivel global, IIF se asteapta la o crestere de 3,2% pentru anul acesta si la o crestere de 2,8% pentru anul viitor, scrie EurActiv.ro.
Udriste, Metrorex: „In 2030, metroul ar putea transporta 1,5 milioane de calatori zilnic”! Metrorex are planuri mari cand vine vorba de extinderea retelei pentru urmatorii aproape 20 de ani. „Avem o strategie pana in 2030. Atunci, metroul va fi principalul mijloc de transport public, avand in vedere ca s-ar putea transporta zilnic, in medie, 1,5 milioane de calatori, aproape cat toata populatia inregistrata astazi in Bucuresti”, a declarat pentru Capital Gheorghe Udriste, directorul general al Metrorex. Mai mult decat dublu fata de prezent, cand numarul de calatori ajunge la 650.000 zilnic, in perioadele de varf.
Investitorii NYSE se indoiesc ca UE va permite tranzactia cu Deutsche Boerse. Unii actionari ai bursei NYSE Euronext se indoiesc de faptul ca propusa preluare a Deutsche Boerse va fi aprobata de catre autoritatile antitrust UE, informeaza Wall Street Journal. „Semnalele de fum sunt evidente in acest punct ca afacerea nu se va formaliza”, a afirmat Brian Barish, CIO al Cambiar Investors, al 10-lea cel mai mare detinator de titluri NYSE cu o parte de 1,6%, scrie Bursa.
Agricultura: boom in 2011, declin in 2012. Anul 2011 a fost unul de poveste pentru agricultura romaneasca. Cu o recolta-record de grau si venituri cu aproape 44% mai mari pentru muncitorii din acest sector, agricultura si-a pus amprenta si asupra cresterii economice a Romaniei, avand un aport de 13,3% in avansul Produsului Intern Brut (PIB). Doar productia vegetala a inregistrat o crestere spectaculoasa de 20%. Seceta cu care ne confruntam acum elimina din start sperantele pentru repetarea performantelor agricole din 2011 si in anul urmator si, mai mult, deschide calea unor noi scumpiri. Deja, mai multi specialisti din domeniu vorbesc despre o criza alimentara si numesc 2012 unul dintre cei mai slabi ani din agricultura romaneasca, scrie Adevarul.
Inca un stat european limiteaza accesul romanilor pe piata muncii. Saptamana trecut guvernul luxemburghez a prelungit cu doi ani limitarea accesului cetatenilor romani si bulgari pe piata muncii interne, din cauza ratei mari a somajului, conform informatiilor publicate de site-ul lequotidien.lu. Astfel, pentru urmatorii doi ani, cetatenii bulgari si romani care doresc sa lucreze in marele Ducat al Luxemburgului vor trebui inca sa obtina de la autoritatile luxemburgheze un permis de munca. Acest tip de derogare de la principiul liberei circulatii a fortei de munca in Uniunea Europeana este prevazut de actul de aderare a Bulgariei si Romaniei si va lua sfarsit in 2014, scrie EvZ.ro.
Evenimente care au marcat piata imobiliara in 2011. Falimente, insolvente, vanzari de terenuri, de malluri, investitii deblocate, achizitii de parcuri comerciale, toate au colorat piata imobiliara autohtona in anul care a trecut. Dar cateva dintre aceste evenimente au lasat o amprenta importanta, chiar si pe te criza. La inceputul lunii august, fondul de investitii Argo Real Estate a preluat doua parcuri de retail – ERA Shopping Park, din Oradea si Iasi. Astfel, pe langa alte doua parcuri de retail, Sibiu si Suceava Shopping City, pe care le detinea, Argo a devenit cel mai mare proprietar de spatii comerciale moderne, cu un stoc total de 220.000 mp, scrie Money.ro.
Cum ar fi viata fara bani? Tot ce facem se rezuma la bani si in fiecare zi efectuam o multime de operatiuni financiare, uneori chiar fara sa ne dam seama. Iar asta facem cu totii, in fiecare zi. Poate ca nu trebuie sa fie asa. In perioada de tranzitie, oamenii ar trebui sa scape de lucruri inutile (asta nu inseamna ca toata tehnologia sa fie aruncata pe fereastra). Risipa ar trebui, totusi, mentinuta la un minim absolut. Acest scenariu nu este complet fictiv. Un astfel de sistem exista si in viata reala. Spre exemplu, oamenii de pe insula Anuta, din arhipeleagul Insulelor Solomon. Ei se bazeaza pe o economie bazata pe daruire – o multime de lucruri sunt impartite, de la teren, pana la produsele alimentare. Toti locuitorii insulei sunt responsabili sa lucreze pamantul si toti se bucura de roade, scrie Capital.