Sari direct la conținut

Business Report: Biserica Ortodoxa, gazda pentru intalnirile Bilderberg; Spune-mi cata energie consumi ca sa-ti arat cat de (ne)dezvoltat esti; Veste proasta: Autostrada Soarelui nu este gata pe 30 iunie; Raport despre reindustrializarea Romaniei: Mineralele strategice, neimportante pentru stat

HotNews.ro
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto
BUSINESS REPORT, Foto: Colaj foto

Bancherii: „Greu este doar pana pornesti bolovanul la vale, dupa aceea merge singur”. Insolventa „Hidroelectrica” a starnit reactii dure la adresa autoritatilor din partea bancherilor, in conditiile in care compania datoreaza bancilor comerciale circa o jumatate de miliard de euro. Bancherii sunt ingrijorati ca, dupa Hidroelectrica -„perla coroanei”, ar putea urma si alte companii de stat, administratii locale si chiar titlurile de stat. Bancile au acordat credite de sute de milioane de euro catre companiile de stat si catre administratii. In plus, titlurile de stat emise de Ministerul Finantelor reprezinta, in prezent, gura de oxigen a bancilor. In aceasta saptamana, dupa anuntarea insolventei „Hidroelectrica”, unii bancheri s-au intalnit cu reprezentantii Ministerului Economiei, ca sa gaseasca o solutie pentru expunerea acestora pe „Hidroelectrica”. Surse bancare ne-au declarat ca institutiile de credit au cerut garantii guvernamentale pentru imprumuturile acordate companiei energetice. Intalnirea a conchis sec ca situatia creditelor acordate catre „Hidroelectrica” depinde de normele interne ale fiecarei banci, ne-au spus sursele mentionate, scrie Bursa.ro.

Spune-mi cata energie consumi ca sa-ti arat cat de (ne)dezvoltat esti. Comisarul european pentru energie, Gunther Oettinger, afirma ca Uniunea Europeana trebuie sa devina Statele Unite ale Europei, fiind necesara armonizarea sistemului fiscal si coordonarea politicilor macroeconomice. Problema este insa ca exact energia arata cat de departe sunt noii membri UE de „modelul” Statelor Unite. Pentru ca, in timp ce noile tari intrate in Uniune, de la Slovenia la Bulgaria, consuma 0,4 tone echivalent petrol (tep) pentru a obtine 1.000 de euro de PIB, Statelor Unite ale Americii le sunt necesare doar 0,18. In Romania e si mai rau pentru ca-i este necesar un consum de 0,588 tep pentru 1.000 de euro de PIB, economii mai energofage avand doar Bulgaria (0,853 tep) si Estonia (0,678 tep). Cu alte cuvinte, daca ultimii zece membri UE au un consum energetic dublu comparativ cu SUA – modelul de urmat pentru edificarea Statelor Unite ale Europei – Romania este cu 50% mai energofaga decat acesti noi membri, anunta Finantistii.

Biserica Ortodoxa, gazda pentru intalnirile Bilderberg. Duhul lumesc patrunde tot mai mult in Casa Domnului si cand spunem asta ne intrebam cum este posibil ca Biserica sa fie actionar la o banca, in conditiile in care acordarea banilor cu dobanda este o practica considerata pacat in crestinism. Nu este o informatie tocmai noua ca Biserica Ortodoxa din Grecia este unul dintre actionarii semnificativi ai National Bank of Greece, cu o detinere a unui pachet de 1,5% din actiuni, conform informatiilor de pe site-ul bancii. Ce este interesant este ca National Bank of Greece (NBG) se pregateste sa vanda complexul de lux Astir Palace, vizitat de liderii importanti ai lumii si vedetele de cinema de mai bine de 50 de ani. Mai mult, complexul hotelier la care este proprietar NBG, la care este actionar Biserica Ortodoxa Greaca, a fost locul unde, conform Bloomberg, au avut loc intalnirile anuale ale grupului Bilderberg din 1993 si din 2009, informeaza Capital.ro.

Reteta dezastrului la Hidro si Oltchim. Hidroelectrica si Oltchim, cele mai paguboase companii din curtea statului, au ajuns la un pas de colaps. Cele doua companii sunt fundamental diferite ca model de afaceri, dar au un lucru in comun: risipa banilor publici si managementul prost. Timp de 20 de ani, controlul din partea actionarilor a lipsit sau a servit interesele companiilor capusa, care au prosperat din banii publici. Totusi, atat detaliile a doua decenii de jaf sunt diferite, cat si soarta probabila a celor doua companii. Hidroelectrica este o companie care a presupus costuri de capital enorme, dar care ar fi trebuit compensate prin costurile operationale mici. In realitate, in loc sa ajunga inapoi la proprietar, profitul a fost facut cadou baietilor destepti. Oltchim presupune costuri de operare mult mai mari, astfel ca a trebuit ca statul sa aduca bani de acasa, adica din buzunarele contribuabililor, scrie EVZ.

Veste proasta: Autostrada Soarelui nu este gata pe 30 iunie. Termenul pentru finalizarea Autostrazii Soarelui va fi amanat inca o data. Desi reprezentantii Ministerului Transporturilor si ai constructorilor au dat ca sigura data de 30 iunie pentru deschiderea circulatiei pe cate o banda de mers, pe tronsonul Medgidia-Cernavoda, acest lucru nu va fi posibil. Noul director al Directiei Regionale de Drumuri si Poduri (DRDP) Constanta, Marin Dima, sustine ca tronsonul respectiv nu poate fi inaugurat, nici pe un sens, pe 30 iunie. Amanarea survine, desi pe santier se lucreaza intens in aceste zile, dupa cum a declarat Dima. Potrivit acestuia, cei 20 de kilometri de autostrada vor fi dati circulatiei rutiere pe un singur fir, in regim de drum national, de la jumatatea lunii iulie. Totusi, directorul DRDP Constanta s-a ferit sa avanseze data exacta de dare in folosinta a tronsonului de autostrada, anunta Romania Libera.

Grecia ar putea fi retrogradata la statutul de piata emergenta. Bursa de Valori din Atena a fost plasata sub revizuire pentru reclasificare la statutul de piata emergenta de catre MSCI Inc., iar daca aceasta decizie va fi luata, Grecia va deveni primul stat dezvoltat din UE care va fi retrogradat la statutul de tara in curs de dezvoltare, conform Bloomberg. Indicele MSCI Greece, care include numai doua companii, „nu mai este din punct de vedere structural in linie cu cerintele privind pietele dezvoltate”, conform MSCI, informeaza Bursa.ro.

Raport despre reindustrializarea Romaniei: Mineralele strategice, neimportante pentru stat. Resursele de cupru sau de uraniu au fost fie exploatate ineficient, fie valorificate neglijent. Dintotdeauna s-a acreditat ideea, in randul publicului larg, ca Romania detine o mare varietate de zacaminte naturale. Evident, unii politicieni au utilizat aceasta „informatie” in folos electoral sau in numele unor grupuri de interese. Dar oare lucrurile stau chiar asa? Dispunem noi de suficiente resurse astfel incat sa credem ca nimic nu ne poata sta in cale? „Finantistii” continua campania „Industrializarea Romaniei” cu asa-zisele „minerale strategice” – cupru, uraniu, telur, molibden – dar si cu „pamanturile rare” In prezent, in Romania sunt in exploatare resurse diverse, de la andezit, ape minerale si calcar pana la uraniu, aur, cupru, huila sau sare. In subsolul terenurilor din Hunedoara se afla andezit, huila, nisip si pietris pentru constructii, ape balneoterapeutice, argila, bazalt, aur si argint. In Bihor se intalnesc ape geotermale, ape minerale necarbogazoase, calcar, dar si minereuri polimetalice si auro-argentifere, iar in Neamt si Suceava se afla singurele rezerve de uraniu, scrie Finantistii.ro.

Doua modele noi in gama Citroen. Citroen isi continua procesul de diversificare a gamei, prin lansarea a doua noi modele. De fapt, este vorba de doua versiuni a unor modele existente deja in gama, create special pentru pietele emergente. Constructorul francez profita de ocazie pentru a-si reafirma ambitiile de globalizare. Motivul, precum si detalii referitoare la cele doua noutati, in comunicatul de presa de mai jos, transmis de Citroen Romania. Citroen face inca un pas in dezvoltarea marcii la nivel mondial si isi consolideaza pozitia de brand global. Dupa Europa, Rusia si America Latina, linia DS va fi lansata in China pe 28 iunie. In plus, marca isi extinde si modernizeaza gama principala cu doua noi modele. Citroen isi consolideaza astfel oferta de automobile, in special in segmentul C, pentru a putea intra pe piete internationale cu crestere ridicata precum bazinul mediteranean, China si Rusia. Piata sedanurilor compacte este cea mai mare piata de automobile din lume, cu peste 20 de milioane de vehicule inmatriculate in 2011, si reprezinta aproape o treime din totalul vanzarilor de autoturisme la nivel mondial, anunta 24auto.ro.

ARHIVĂ COMENTARII
INTERVIURILE HotNews.ro