Business Report: BNR recunoaste: Bancherii au trecut de criza aruncand povara pe clienti; Cum au evoluat preturile locuintelor peste vara; Privatizarea CFR Marfa, stop si de la capat; Peste 200 de apartamente finalizate de Adama in Bacau
BNR recunoaste: Bancherii au trecut de criza aruncand povara pe clienti. Cresterea marjelor de dobanda si, intr-o masura mai mica, reducerea costurilor de operare le-au permis bancilor sa digere creditele neperformante fara sa piarda prea mult din profituri. Strategia bancherilor pentru a se proteja de criza a fost sa majoreze costul impru muturilor pentru clientii buni-platnici si sa reduca dobanzile acordate de ponentilor pentru a putea sa digere pierderile pe care le au din creditele pe care nu le mai recupereaza, este concluzia la care a ajuns Banca Nationala in Raportul asupra stabilitatii financiare – editia 2010. Cresterea cheltuielilor cu provizioanele pentru acoperirea creditelor neperformante a fost invocata mereu de bancheri ca motiv pentru scumpirea creditelor. Aceste scumpiri nu au vizat insa doar creditele nou-vandute, ci si pe cele in derulare, punand astfel presiune mai mare pe clientii care fac eforturi sa ramana la zi cu plata ratelor, desi se confrunta cu cresteri de preturi si, in multe cazuri, cu reduceri ale salariilor, respectiv cu prabusiri ale pietelor de vanzari in cazul clientilor companii. „Cresterea marjelor de dobanda la lei si valuta, vanzarea de active imobilizate si achizitionarea de titluri de stat au fost printre cele mai frecvente strategii puse in practica de banci pentru imbunatatirea pe termen scurt a pozitiei lor financiare”, remarca autorii raportului BNR, scrie ZF.ro.
Cum poti sa-ti infiintezi o firma intr-un paradis fiscal. Speriati de regimul fiscal din Romania, de instabilitatea economica si politica si de eventuala majorare a taxelor, tot mai multi romani aleg sa-si infiinteze firme in paradisuri fiscale precum Insulele Virgine Britanice, Seychelles, Bahamas, Barbados sau Montserrat. Care sunt costurile de infiintare a unei astfel de firme? Ce anume trebuie sa stii despre firmele offshore? Care sunt cele mai bune optiuni? La toate aceste intrebari va va raspunde Manuela Toma, Senior Consultant Consulco Romania SRL, invitatul special al capital.ro la dezbaterea de joi 26 august 2010, ora 12.00, dezbatere ce va avea drept tema „Infiin’area unei firme in tari care ofera diverse facilitati fiscale”, anunta Capital.
Flanco mai face un pas, de data aceasta decisiv, spre iesirea din insolventa. Flanco mai face un pas, de data aceasta decisiv, spre iesirea din insolventa. Creditorii i-au aprobat planul de reorganizare, anunta administratorul judiciar al companiei. Decizia creditorilor Flanco de a aproba planul de reorganizare reprezinta unul dintre pasii finali inaintea iesirii oficiale din insolventa. „Intern, consideram acest proces deja incheiat: Flanco este in acest moment o companie noua, restructurata”, a spus seful acesteia Adrian Olteanu. Flanco a solicitat deschiderea procedurii de insolventa pe 10 decembrie 2009, iar planul de reorganizare a fost aprobat dupa numai opt luni. „Masurile manageriale de optimizare a activitatii au facut ca Flanco sa treaca pe break-even din iunie, dupa 21 de luni consecutive de pierdere”, se arata in comunicatul dat publicitatii de companie. Flanco isi propune pentru 2011 atingerea unei cote de piata de 10% si a unei cifre de afaceri de 110 milioane euro, informeaza Money.ro.
Cum au evoluat preturile locuintelor peste vara. Conform indicelui imobiliare.ro, vara a debutat cu preturi medii de 1.302 euro/mp ale apartamentelor aflate la vanzare in Capitala si se termina cu 1.230 euro/mp, adica o scadere de 72 de euro/mp, in trei luni. Cea mai mare scadere de pret a aparut in Constanta, unde se cereau 1.028 euro/mp in iunie 2010, in vreme ce acum proprietarii (persoane fizice sau dezvoltatori) cer in medie 950 euro/mp, cu 78 euro/mp mai putin. Si in Brasov preturile au scazut de la 960 euro/mp, la 903 euro/mp, in vreme ce in Cluj Napoca piata rezidentiala joaca cu alte carti, preturile crescand peste vara de la 1.029 euro/mp, la 1.053 euro mp. In ceea ce priveste media nationala, aceasta a scazut de la 1.200 euro/mp la 1.117 euro/mp, adica 83 euro/mp, mai mult decat in marile orase ale tarii. Practic, preturile s-au diminuat cu procente cuprinse intre 3% si 7%, atat lipsa cererii, cat si letargia specifica sezonului determinand noile pozitii ale asteptarilor celor care vand. Pentru ei insa adevarata problema va aparea odata cu venirea toamnei, cand teoretic piata ar trebui sa miste, dar situatia economica va impiedica aparitia semnelor de relansare, scrie Business Cover.
Cum vad de fapt kazahii de la KazMunaiGaz conflictele pe care le-au avut in Romania cu statul roman, CNVM si cu actionarii minoritari. Kazahii care conduc grupul Rompetrol au folosit astazi o serie de metafore pentru a prezenta cum vad ei conflictele pe care le-au avut de cand au venit in Romania. Primul dintre ele: conflictul legat de ofertele de preluare pe care grupul a trebuit sa le deruleze la cele doua companii listate la Bursa, Rompetrol Rafinare (RRC) si Rompetrol Well Services (PTR). „In lumea civilizata ma intreb ce s-ar fi intamplat intr-o astfel de situatie. Sa presupunem ca impreuna cu 2-3 prieteni detii o bicicleta si politia vine si iti spune ca detii 33% din ea si trebuie sa o cumperi. Daca e prea scumpa, cum pot sa o cumpar? S-ar fi intamplat asa ceva la NYSE (Bursa din New York – n.red) sau la Londra? Din punct de vedere al logicii de business e un non-sens”, a declarat Dmitry Grigoryev, directorul financiar al Rompetrol Group (TRG), anunta Economic Times.
Privatizarea CFR Marfa, stop si de la capat? Sindicatele din CFR au convenit cu reprezentantii conducerii Ministerului Transporturilor sa retraga proiectul cu privire la privatizarea CFR Marfa prevazuta pentru 2011, din care statul vizeaza sa obtina 1 mld. euro. Presedintele Federatiei Mecanicilor de Locomotiva, Iulian Mantescu, a sustinut ieri, la finalul discutiilor cu administratia CFR Marfa, ca au convenit ca astazi, in Comisia de Dialog Social, sa fie retras proiectul privind privatizarea CFR Marfa. „Am facut solicitare pentru a se retrage proiectul ca sa fie pus in dezbatere publica potrivit Legii 52, urmand ca abia apoi sa fie introdus pe ordinea de zi, aceasta fiind o prevedere legala”, a spus Mantescu. Se renunta la privatizarea CFR? Nu chiar, dupa cum sustine Mantescu. Atunci? „Exista un proiect strategic privind privatizarea CFR Marfa, dar nu il putem accepta atat timp cat nu a fost discutat cu noi inainte. In acest moment respingem privatizarea CFR Marfa. Nu este oportuna acum. Compania trebuie echilibrata financiar inainte”, a sustinut, luni, Iulian Mantescu, dupa discutii cu ministrul Radu Berceanu si cu directorii celor trei companii de cai ferate din subordinea ministerului, informeaza ZF.ro.
Topul celor mai profitabile companii din Romania. Statul detine trei din primele zece. Cel mai mare profit brut obtinut anul trecut de o companie in Romania este cel al OMV Petrom, de peste 400 de milioane de euro. In 2009, anul in care economia locala a avut o recesiune de peste 7% din PIB, castigul total al celor mai profitabile 300 de companii din Romania a fost de 9,5 miliarde de euro, echivalentul a 25% din veniturile totale ale statului, conform unei analize a Ziarului Financiar. Liderul clasamentului este OMV Petrom, care a reusit sa obtina un profit brut de 401,3 milioane de euro, in scadere cu 8% fata de anul precedent. La o distanta de 80 de milioane de euro in urma se afla ocupantul locului doi, operatorul de telefonie mobila Orange, care a inregistrat anul trecut un castig brut cu 38% mai mic decat cel din 2008, scrie Gandul.
Runda perfecta la testele de siguranta auto realizate de Euro NCAP. Toate cele patru modele evaluate de Euro NCAP in cadrul celei mai recente sesiuni de teste – Citroen C4, Honda CR-Z, Hyundai ix35 si Suzuki Swift – au obtinut calificativ maxim – cinci stele – pentru protectia pasagerilor. Doua dintre cele patru modele evaluate de Euro NCAP in cadrul celei mai recente sesiuni de teste de siguranta vor fi lansate in Romania cu un bonus pentru potentialii clienti: protectie de cinci stele oferita pasagerilor. Viitoarele generatii ale autoturismelor Citroen C4 si Suzuki Swift, ca si modelele Honda CR-Z si Hyundai ix35, deja prezente pe piata autohtona, au obtinut, fiecare, calificativul maxim (cinci stele) din partea forului independent Euro NCAP, anunta EVZ.
Peste 200 de apartamente finalizate de Adama in Bacau. Primul bloc din Evocasa Completa din Bacau a fost finalizat la sfarsitul anului trecut. Acesta a adus pe piata bacauana peste 200 de apartamente, urmand ca in viitorul apropiat sa fie construite inca doua blocuri cu alte cateva sute de unitati. Cu o investitie de 15.000.000 euro, compania Adama a inceput in luna august din 2007 constructia primului bloc din Evocasa Completa. Acesta a fost finalizat in toamna anului trecut, fiind situat in centrul nou al Bacaului. Lucrurile nu se opresc aici, deoarece dezvoltatorul israelian intentioneaza sa construiasca inca doua blocuri in cadrul ansamblului ce vor aduce pe piata imobiliara locala peste 400 de unitati cu doua si trei camere. Proiectul face parte din strategia de dezvoltare a companiei, Bacaul fiind unul din orasele vizate din partea de est a tarii. „Am ales sa construim aici, deoarece potentialul este foarte ridicat, avand in vedere ca foarte multe persoane din zona lucreaza in strainatate. In plus, ceea ce difera de alte proiecte din Moldova este ca acest ansamblu este finantat in totalitate din fondurile companiei „, declara Alina Necula, Marketing Manager Adama, informeaza Romania Libera.
Constructiile si imobiliarele, in topul reesalonarilor de credite. Unul din patru credite acordate de banci companiilor a fost contractat de firme de constructii si din imobiliare, domenii care concentreaza 30% din imprumuturile restructurate, potrivit raportului asupra stabilitatii financiare, publicat de BNR. „Din punctul de vedere al valorii medii a unui credit restructurat, cele mai ridicate valori se inregistreaza pentru creditele restructurate din sectorul imobiliar”, se arata in document. Companiile in discutie au suferit puternic din cauza crizei, dupa ce crescusera rapid inainte de octombrie 2008. Atunci, ele au atras resurse financiare si au contribuit la supraincalzirea economiei, noteaza analiza, in timp ce astazi au un acces limitat la creditare, din cauza cererii foarte slabe. La finele lunii iunie, o treime din datoria externa pe termen scurt a Romaniei provenea din aceste domenii, scrie Gandul.
Taxarea inversa, o noua portita pentru evazionisti. Daca legislatia lasa portite, evaziunea infloreste. Afirmatia este un truism, dar autoritatile nu contenesc sa ofere exemple pentru ilustrarea ei. In ordonanta pentru combaterea evaziunii, Ministerul Finantelor permite taxarea inversa pentru produse alimentare. In fapt, taxarea inversa inseamna ca o firma nu mai plateste TVA pentru marfa achizitionata si revanduta unui alt comerciant, ci mentioneaza pe factura „taxare inversa”. In acest fel, toate firmele, evident inregistrate ca platitoare de TVA avand codul aferent, dintr-un astfel de circuit nu mai varsa taxa la stat. Cand se ajunge la ultima veriga din lant, adica la persoana neinregistrata ca platitoare de TVA, se colecteaza si se plateste la buget. In speta, este vorba de comerciantul care o incaseaza la randul sau de la clientii persoane fizice, in magazine, anunta Capital.
Prabusirea Kanal D Romania. Evolutia slaba a industriei media din tara noastra si pierderile consistente ale postului TV i-au facut pe turcii de la Dogan Media sa se gandeasca la retragerea din Romania. Potrivit informatiilor obtinute de „Adevarul”, turcii au desemnat deja o companie care sa se ocupe de cautarea unor cumparatori pentru Kanal D. Pierderile in care s-a adancit compania ce opereaza licenta Kanal D in Romania i-au determinat pe turcii de la Dogan Media sa scoata la vanzare postul de televiziune la numai trei ani de la lansare. Potrivit informatiilor „Adevarul”, sefii televiziunii au desemnat Raiffeisen Investments sa se ocupe de identificarea potentialilor cumparatori. Raiffeisen Investments este o divizie a bancii Raiffeisen care se ocupa de vanzari si achizitii. Surse din interiorul companiei au declarat pentru „Adevarul” ca discutiile sunt in stadiu incipient si ca este cale lunga pana la o posibila tranzactie. Aceleasi surse spun ca inca nu s-a stabilit cat valoareaza Kanal D si ca va fi luata in considerare cea mai mare oferta de pe piata, informeaza Adevarul.